Feed Override

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Feed Override

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 apr 2023 18:22
Weet je wel dat dat eigenlijk een soort uber-muis is?
het is maar net wat je een uber muis noemt, 't is geen muis in de pure zin van het woord.. alleen maar een apparaat wat de 3D weergave van je beeld kan manipuleren, en in sommige applicaties ondersteunt ie ook de functies pan en zoom, omdat een tekstbestand alleen maar platte tekst is natuurlijk...
hugo stoutjesdijk schreef: 07 apr 2023 18:22 Er zijn ook besturingen die kunnen achteruit in de G-code. Kan ook heel handig zijn.
Nee.. dat kan niet handig zijn.. dat IS handig.. bij Draadvonkmachines bijvoorbeeld.. want als je een draadbreuk hebt, dan is dat doorgaans een gevolg van kortsluiting die iets te lang duurt.. je machine stopt dan wel.. maar, als je em niet een stukje achteruit laat lopen, dan kun je je draad wel inrijgen.. maar dan gaat het meteen weer mis.. of hij heeft Kortsluiting, en start sowieso niet..
Voordat de draad breekt.. bij Kortsluiting loopt ie sowieso een stukkie achteruit, en de voeding wordt bijgeregeld aan de hand van de Boogspanning.. als die te laag is.. dan neemt ie gas terug..is ie te hoog... dan geeft ie gas bij..
Dat noemen we bij Draadvonken "Adapt Control"..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Feed Override

Bericht door serum »

Ik heb een Syntec controller die dat doet. (volledig Fanuc compatible, op een invert van G20/G21 na.. Alsof ze het doen om je aan te moedigen om de handleiding door te nemen. Andre heeft oa een syntec en nog 2 andere Chinese besturingen die dat jogfeed kunnen.

Ik gebruik de feed% nooit op die machine, start het programma, activeer die jog-feed, loop naar het werkstuk, als het allemaal OK is, zet ik de jog-feed uit en neemt auto het weer over. handige functie.

Op de eding machine is de pendant onderdeel van de machine (zit geintegreerd/vast op de machine). Dan is het best praktisch als dat je feed% bepaald. Ik werk met een microscoopje om de x/y te nullen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Feed Override

Bericht door WillyH »

H.C schreef: 07 apr 2023 16:38
je kan perfect de override op zeg maar 60% instellen, alleen als de job aan de gang is doen die het niet.
ja, maar...sta je wel in auto ? (& niet in jog)

'k gebruik de pendant F+/F- , dat werk fantastisch :)

test: hier werkt het wel met F4 > F9/F10 al draaiend.
Ja, in auto. Maar heb dus geen handwiel/pendant daarom moet in de setup ook enkel "UI" gekozen worden en niet "UI+Handwheel". Misschien moet je bij gelegenheid de pendant eens afkoppelen en dan nog eens testen tijdens een lopende job.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Feed Override

Bericht door H.C »

stond gewoon op UI hier, aangepast naar "UI+Handwheel" hoop dat het nu nog werkt...Eding_dingetjes.. :D

net die M49 en M48 eens getest. Werkt...mss moet je eens proberen met eerst M48 in MDI in te geven.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Feed Override

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 apr 2023 18:22 Er zijn ook besturingen die kunnen achteruit in de G-code. Kan ook heel handig zijn.
Dat doet mijn Chineesje dus… 😉
En dat IS handig…..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Feed Override

Bericht door Arie Kabaalstra »

WillyH schreef: 07 apr 2023 19:49 Ja, in auto. Maar heb dus geen handwiel/pendant daarom moet in de setup ook enkel "UI" gekozen worden en niet "UI+Handwheel". Misschien moet je bij gelegenheid de pendant eens afkoppelen en dan nog eens testen tijdens een lopende job.
Arie Kabaalstra schreef: 07 apr 2023 11:40 Eigenlijk zeg je nu, als je geen handwiel hebt MOET ie op "UI" staan, en niet op "UI+Handwheel", eerlijk gezegd vind ik dat vreemd, want dat is de Default setting, en op mijn laptopje zit geen handwiel.. en TOCH doet ie het gewoon..zoals bij alle anderen overigens.
Dat dus...als ie op UI+Handwheel staat.. wil dat zeggen dat ie BEIDEN doet..hoe het zit als je een Potmeter gebruikt, dat zou ik even na moeten kijken.. ik ben morgen weer in de werkplaats.. 't is net als met tractoren.. de meesten hebben handgas, maar ook een gaspedaal.. (op de Ferguson TE na dan, maar EdingCNC vergelijken met een "Teffie" gaat me wat ver)

Het maakt ook zeker geen bal uit welke CPU je hebt.. omdat deze functie puur in de UserInterface wordt afgehandeld..
WillyH schreef: 07 apr 2023 11:29 Opgestaan met behoorlijke rugpijnen
Is dat alles? :lol: ... Ik zal je de Röntgenfoto's besparen..maar ik kom nooit meer ongemerkt het land uit...het komt er op neer dat er alleen in mijn Rechterarm, en mijn Linkerbeen Geen breuken zaten na mijn ongeluk afgelopen September.
kgerrits
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2014 16:33
Locatie: Waalre

Re: Feed Override

Bericht door kgerrits »

Er zit ook nog wat vreemd/ongewenst gedrag in de feed override in Eding cnc bij gelijktijdig gebruik van G95 (feed/rev) en G96 (constant surface speed) bij draaien. Wanneer deze gelijktijdig actief zijn werkt de feed override niet. Dit is mijn grootste ergenis van de Eding software, en zolang dit niet aangepast wordt maakt dit mijns inziens de controller ongeschikt voor draaibanken (sorry Arie... :lol: ). Ik heb dit al meer dan een jaar geleden gemeld, maar is ondanks toezeggingen nog niks mee gedaan. Zolang dit soort triviale functionaliteiten niet goed geïmplementeerd zijn blijft het een beetje een hobby controller.

In hun initiële reactie werd gezegd dat je de speed override moet gebruiken bij gelijktijdig G95 en G96, dan zal de voeding afnemen :shock: . De voeding zal gemeten in mm/min inderdaad afnemen, maar in mm/rev blijft deze gelijk (G95), ergo de draaibeitel krijgt nog steeds dezelfde hoeveelheid materiaal voor zijn kiezen, alleen met een lagere snijsnelheid. Even je programma pauzeren met de speed override zorgt voor gebroken beitelplaatjes in dit geval :evil:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Feed Override

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat zal ik zelf moeten testen.. Ik heb nog geen via de CPU aangestuurde Spindel.. maar ik hoop dat op korte termijn te verwezenlijken..
Dan ga ik uitgebreid testen, want in mijn Nieuwe macro moeten dat soort zaken ook meegenomen worden..
Plaats reactie