Wederom foto frezen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Wederom foto frezen

Bericht door Grafjan »

Hallo, mede hobbyisten

Ik frees weleens foto’s in corian, met een lampje erachter is dat echt schitterend. Maar nu wil ik een foto frezen die ergens op de mont Ventoux weggemoffeld word. Dus daar kan geen lampje achter. Dus is er een manier om een plaatje kunststof zo te bewerken dat het zonder licht een herkenbare foto wordt?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Wederom foto frezen

Bericht door andrefc101 »

Normaal, wanneer je een lithophane freest, moet je de foto inversen. Wanneer je de foto zo wilt zien, moet je dus frezen zonder inverse. Dat zou ik eens testen….
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wederom foto frezen

Bericht door Jacala »

Frezen in Volkern HPL; Witte voorzijde en zwarte kern.
Top resultaat, zolang je freesje heel blijft :P
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wederom foto frezen

Bericht door Grafjan »

Jacala schreef: 08 apr 2023 22:38 Frezen in Volkern HPL; Witte voorzijde en zwarte kern.
Top resultaat, zolang je freesje heel blijft :P
Daar heb ik wel oren naar, daar zou ik wel wat meer informatie over willen hebben. Met wat voor programma? En met wat voor freesje? En waarom zou die niet heel blijven?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wederom foto frezen

Bericht door Grafjan »

andrefc101 schreef: 08 apr 2023 14:38 Normaal, wanneer je een lithophane freest, moet je de foto inversen. Wanneer je de foto zo wilt zien, moet je dus frezen zonder inverse. Dat zou ik eens testen….
Dat ga ik ook eens proberen 👍
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Wederom foto frezen

Bericht door FreesKever »

Jacala schreef: 08 apr 2023 22:38 Frezen in Volkern HPL; Witte voorzijde en zwarte kern.
Top resultaat, zolang je freesje heel blijft :P
Er zijn nogal veel verschillende materialen te koop tegenwoordig.
Plastic platen voor (pentograaf) graveer apparaten die bestaan uit 2 lagen plastic met verschillende kleuren worden al vele jaren gemaakt. Ik heb ook plastic platen gezien met een aluminium toplaag, en zo zijn er vast nog wel meer.

Met een programma als "V-Carve" kun je een "positief" en een "negatief" frezen (b.v. uit contrastrerend gekleurde hout soorten), ze dan op elkaar lijmen en een van de lagen weer weg frezen zodat alleen de tekening overblijft.

Ik heb ook wel eens een boorwerk gezien met een konische frees (iets van 150 graden) waarbij de diepte (en dus de diameter) als "pixels" werden gebruikt om met een van de boven beschreven contrasterende materialen een tekening te vereeuwigen.

In de "hobbywinkel" kon je wel eens metalen platen (aluminium?) kopen met een zwart geschilderde toplaag. Die waren bedoeld om met een kraspen creatief je tijd door te brengen, maar dat kan natuurlijk ook prima met CNC.

Ook kun je het "uitbesteden". Er is tegenwoordig veel software om PCB's te maken, en er zijn ook software plugins om tekeningen op te nemen in zo een print layout. Daarmee kun je ook best veel combinaties maken. B.v. vertind of verguld koper zijn standaard variaties van het PCB produktieproces, en met het "soldeermaskeer" en "legenda / silkscreen" heb je al 2 kleuren inkt tot je beschikking.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wederom foto frezen

Bericht door Jacala »

Grafjan schreef: 08 apr 2023 23:34
Jacala schreef: 08 apr 2023 22:38 Frezen in Volkern HPL; Witte voorzijde en zwarte kern.
Top resultaat, zolang je freesje heel blijft :P
Daar heb ik wel oren naar, daar zou ik wel wat meer informatie over willen hebben. Met wat voor programma? En met wat voor freesje? En waarom zou die niet heel blijven?
Hoi! Dit heb ik een aantal jaar geleden gemaakt:

https://youtu.be/y-A5aKTD184

Zit wat uitleg bij
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wederom foto frezen

Bericht door Grafjan »

Jacala schreef: 09 apr 2023 14:40
Grafjan schreef: 08 apr 2023 23:34
Jacala schreef: 08 apr 2023 22:38 Frezen in Volkern HPL; Witte voorzijde en zwarte kern.
Top resultaat, zolang je freesje heel blijft :P
Daar heb ik wel oren naar, daar zou ik wel wat meer informatie over willen hebben. Met wat voor programma? En met wat voor freesje? En waarom zou die niet heel blijven?
Hoi! Dit heb ik een aantal jaar geleden gemaakt:

https://youtu.be/y-A5aKTD184

Zit wat uitleg bij
Dat ziet er goed uit, maar het moet veel kleiner worden 9 bij 13 cm of zo. Zou dat dan nog over komen? Maar ik moet dus op zoek gaan naar een wit stukje hpl met een zwarte kern. Of zijn er andere materialen die misschien beter tegen de weersomstandigheden kunnen?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Wederom foto frezen

Bericht door janplastiek »

als je Trespa buiten gebruikt, gebruik dan Meteon, de Athlon variant kan niet buiten gebruikt worden en zal opzwellen en splitsen.

Meteon is geschikt voor gevelbekleding en exterieurtoepassingen. Izeon is toepasbaar voor simpele gevelafwerkingen. Athlon is speciaal ontwikkeld voor interieurtoepassingen. Virtuon platen zijn uiterst geschikt voor hygiënische omgevingen, zoals laboratoria en grootkeukens.13 sep 2021
Breek de dag, frees een lijntje.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wederom foto frezen

Bericht door Grafjan »

Wat een fijn forum dit! Weer wat geleerd, dacht altijd trespa is trespa
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Wederom foto frezen

Bericht door janplastiek »

ik verwerk geregeld Trespa Toplab 20mm, dit heeft een gladder oppervlak dan gewone Trespa,speciaal voor labo toepassingen, voor werkbladen in de pharma, kostelijk grapje maar de klant beslist. ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Wederom foto frezen

Bericht door WillyH »

Als ik even mag inpikken in deze topic, ik zou graag een afbeelding frezen in wit Dibond door de bovenste aluminiumlaag weg te frezen. Helaas zijn dan de freessporen zichtbaar in de zwarte kern. Kan ik die sporen vermijden of weghalen door een of ander procedé? Of zijn er misschien andere materialen beter geschikt?
Plaats reactie