plane?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

plane?

Bericht door Swets »

Afbeelding

ik zit altijd te rommelen met die Referenc geometry plane

ik wil die grijze plane haaks op die plane die er onder zit...
maar ik krijg het maar niet voor elkaar....

Iemand tips...?

Hoe doe ik dat nu makkelijkst... als ik dus die onderste plane al heb
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: plane?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

perpendicular ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Insp
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: plane?

Bericht door Insp »

Niet bekent met Solidworks, maar als je haaks wil zou denk ik een lijn (sketch?) moeten hebben waarover hij haaks staat.
Dus met 1 lijn geef je de richting en de positie van je volgende plane aan.
Alternatief zou je één van je assenkruizen (x, y of Z) hiervoor kunnen pakken. Echter zie ik die niet in jouw afbeelding. Staan deze verborgen?
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 432
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: plane?

Bericht door P1-Engineering »

Selecteer 1 van je standaard 3 planes (Top, Front, Right) waar je de nieuwe haaks op wilt hebben, vervolgens ''perpendicular'' aanklikken en dan zou ie er moeten staan. Met offset kan je de verdere positie nog eventueel verder aanpassen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: plane?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een haaks vlak op een ander vlak is natuurlijk nog niet een sluitende definitie.
Je zult een 2e referentie moeten hebben om dat vlak te bepalen, misschien dat je daarom loopt te tobben.
Ik teken eerst een hulplijn (mag ook een rand van een vorm zijn natuurlijk),
dan is de 1e definitie van dat plane die hulplijn, vervolgens de 2e definintie een ander vlak, waar die perpendicular (haaks dus) of onder een hoek op staat. (welke je als eerste definieert maakt eigenlijk niet uit)
2023-04-07 08_56_39-Window.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: plane?

Bericht door Swets »

sorry...

nee tis gelukt.... maar zit er wel altijd mee te rommelen voordat ik zo'n plane heb op de plek waar ik hem wil....

maar nu had ik via de 3Dsketsch een hulplijn getekend, ....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Bevercnc
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2023 10:13

Beheren van parts, assembly's, subassembly's en drawings in Solidworks

Bericht door Bevercnc »

Hallo,

Vermoedelijke is de kans groot dat mijn vraag bij één iemand terecht komt. Voorlopig zie ik nog niet hoe alles op een (of dit) forum werkt. Maar ik hoop dat mijn vraag ergens toch bij meerdere gehoord wordt.

Ik begin altijd met goede voornemens om mijn parts, assemblys en drawings een nummering te geven maar indien het aantal onderdelen te groot wordt, loop ik op de een of andere manier weer vast en wordt het toch weer een onoverzichtelijke boeltje.
Kan iemand mij enkele tips of suggesties geven zodat mijn Solidworks documenten toch herkenbaar bij elkaar blijven horen ook al heb ik meerdere parts, assemblys, subassemblys en drawings in één project.

Groeten
Jean
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: plane?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Eigenlijk had je gewoon een geheel nieuw topic moeten starten, nu steel je Swets z'n topic. Maar eerlijk gezegd denk ik dat Swets daar deze keer wel mee kan leven. :lol:

Ja, de boel georganiseerd houden, er zijn mensen die hebben daar een natuurtalent voor, ik heb vast andere talenten, maar niet iets wat op organiseren lijkt.
Ja zou natuurlijk van te voren een boomstructuur kunnen verzinnen van modules van het ontwerp.
(ik maak ook wel eens een iso handschets van het geheel om zodoende gelijk alle onderdelen in de juiste hoek te ontwerpen, werkt lekker in de assembly vind ik)
Als je daarna voor elke module 1 submap maakt, staat daar ook maar 1 sub assembly in, dat kan nooit heel complex worden. (zou mij alsnog toch wel lukken :mrgreen: )
Dan een submap voor import onderdelen
Verder lijken nummers me heel onoverzichtelijk, iets meer zeggende afkortingen lijkt me handiger, misschien met volgnummer.

De volgende uitdaging vind ik eigenlijk behoorlijk versie beheer, als je geen heil ziet in een duur PLM(?) systeem. (waarbij je ook al niet meer met configuraties schijnt te kunnen werken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bevercnc
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2023 10:13

Re: plane?

Bericht door Bevercnc »

Bedankt voor de reactie en mijn excuses aan swets die ik onnodig gestoord hebt.
Ik zal in de toekomst wat beter zoeken hoe en waar ik een nieuw bericht plaats.

groetjes
Jean
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: plane?

Bericht door Swets »

nou, maakt mij niet zoveel uit hoor....

ja.. het is best lastig om alles terug te vinden....

maar ik denk dat je daar zelf in moet groeien... probeer je parts zo te noemen zodat je straks zelf nog weet wat het is....

ik weet wel uit het programmeer wereldtje, met symbolische namen , dus je variabelen in je programma een naampje geven, dat het allemaal een stuk duidelijker en makkelijk word als je dat goed doe....

een variable die eEmergencyStop heet, lees wel iets duidelijker dan iets vaags... zeker over 3 jaar als je er dan weer eens naar kijk....

en dat is tegenwoordig met veel dingen de organisatie en van tevoren nadenken hoe je iets op ga zetten is best wel belangrijk....
dat is dus ook met tekenen in solidworks...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie