Zelfbouw 4de/5de as

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Psylocke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2023 22:26

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Psylocke »

cncjohn schreef: 03 mei 2023 21:12 Waarom serum zegt dat profesionele machines geen harmonic drives gebruiken snap ik ook niet
We hebben hier meerdere 5assige portaal frees machines staan met allemaal harmonic drives voor de B en C as
Het zijn dan ook geen draaibanken
We hebben ook nog wel machines met een extra A as (wat hier dan vaak een 4e as genoemd wordt) die hebben dan wel planetaire vertragingen om meer snelheid te kunnen maken
Die 30 omw/min lijkt me prima voor wat je er mee wil
Ben wel zeer benieuwd hoe je de kinematica voor elkaar gaat krijgen
Ga me ook is verdiepen in Linux cnc om is te kijken wat daarmee mogelijk is
Hey cncjohn,

Op dit moment ben ik nog volop aan het ontwerpen, ik kan nog zaken aanpassen als dat nodig is. Voor mij is elke input welkom. Het doel van het ontwerp is dat ik straks in elk geval 5 vlaks thuis kan frezen met hopelijk een tolerantie beter dan +0,03 en - 0,03 en zonder trilling etc. Dat is voor mijn hobby deeltjes veelal van aluminium voldoende. Mooi zou het zijn als ik in de toekomst 5-assig simultaan zou kunnen frezen.
Bij mij op het werk gebruiken ze kleine en grote rotary axis, deze zitten allemaal richting de 50rpm max.

Nog een leuk voorbeeld (33,3rpm):https://www.kitagawa.global/en/products ... tt200bv-00
I'm like Johnny 5, Need! More! Input!
Psylocke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2023 22:26

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Psylocke »

cncjohn schreef: 03 mei 2023 21:12 Waarom serum zegt dat profesionele machines geen harmonic drives gebruiken snap ik ook niet
We hebben hier meerdere 5assige portaal frees machines staan met allemaal harmonic drives voor de B en C as
Het zijn dan ook geen draaibanken
We hebben ook nog wel machines met een extra A as (wat hier dan vaak een 4e as genoemd wordt) die hebben dan wel planetaire vertragingen om meer snelheid te kunnen maken
Die 30 omw/min lijkt me prima voor wat je er mee wil
Ben wel zeer benieuwd hoe je de kinematica voor elkaar gaat krijgen
Ga me ook is verdiepen in Linux cnc om is te kijken wat daarmee mogelijk is
Hey cncjohn,

Op dit moment ben ik nog volop aan het ontwerpen, ik kan nog zaken aanpassen als dat nodig is. Voor mij is elke input welkom. Het doel van het ontwerp is dat ik straks in elk geval 5 vlaks thuis kan frezen met hopelijk een tolerantie beter dan +0,03 en - 0,03 en zonder trilling etc. Dat is voor mijn hobby deeltjes veelal van aluminium voldoende. Mooi zou het zijn als ik in de toekomst 5-assig simultaan zou kunnen frezen.
Bij mij op het werk gebruiken ze kleine en grote rotary axis, deze zitten allemaal richting de 50rpm max.

Nog een leuk voorbeeld (33,3rpm):https://www.kitagawa.global/en/products ... tt200bv-00
I'm like Johnny 5, Need! More! Input!
Psylocke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2023 22:26

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Psylocke »

Hoi Arie,

Nou dat heb je helemaal goed, ik wil proberen op mijn werk de hele "wieg" in 1x uit te "hakken :lol: :lol:" uit een stuk rond 250mm 7075 aluminium. Dit op een draaimachine met aangedreven gereedschappen. In de hoofdbewerking van de "wieg" zal dan in slechts 1 bewerking alle belangrijke zaken worden bewerkt. En zou moeten betekenen dat rondloop, vorm, plaats en diameter toleranties met elkaar zouden moeten matchen.
.. maar de Freesbank ontkomt er ook niet aan.. en dan neem ik meteen de 4de as, en eventueel de 5de as mee.. :mrgreen: )
Ik heb slechts een kleine voorkeur voor linuxCNC. Als automatiseerder heb ik veel met bus systemen gewerkt. Denk dan aan Ethernet/IP, Profinet, Profibus, CanOpen zelfs nog I2C en diverse eigen merk spul. Ik vond dat "meestal" gewelding. Weinig bedrading relatief hoge snelheden en ja vaak wel meer parametrisering. Nu voor zelfbouwers de drives met dergelijke bus systemen meer binnen handbereik komen wil ik daar graag in mee gaan. Het andere kleine voordeel vind ik de geringe hoeveelheid extra hardware die dan noodzakelijk is om een en ander aan te sturen. Elk systeem heeft wat dat betreft zijn eigen specifieke voor en nadelen.
Laten maar zeggen, ik daag je uit, laat maar horen als je het klaar hebt :lol:

Hierbeneden een verder ontwerp van de "wieg". Ten opzichte van het eerste ontwerp ligt de tafel 20mm dieper. De hoogte van het machine bed tot bovenkant B-as is nu 161mm. Veel lager zal echter niet meer gaan.
Afbeelding

Afbeelding
I'm like Johnny 5, Need! More! Input!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door serum »

Hmm, dan heb ik dat niet goed. Wat voor machines hebben jullie staan john?Zie dat een haas 750 een 60 graden/s doet. maar ze hebben ook een 1000 graden/s tafel. Ik ben in mijn zoektocht destijds snellere machines tegengekomen. Dmg, brother. Die zijn aardig soepel en vlot in de heupjes. In een binnenwerkse tekening zag ik toen wat gekogellagerde wormwiel tandwiel overbrengingen (naaldlagers op de contactvlakken). Ook direct drive komt voor, dat is voor de doehetzelvert nog wel een opdrachtje. Voor jouw toepassing zal dit prima voldoen. Alleen bij kleinere diameters en simultaan kan je tegen beperkingen aanlopen. Maar wat voor software wil je gebruiken voor 5 assig? Fusion 360 is voor 5 assig niet gratis. Ben benieuwd waar je uiteindelijk beland qua software.
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door cncjohn »

"Hmm, dan heb ik dat niet goed. Wat voor machines hebben jullie staan john"

Dat zijn portaal freesmachines voornamelijk voor de bewerking van kunststoffen
Dit zijn allemaal 5assige head/head machines in verschillende formaten tot 7500x 3000y en 1500z de b en c as zijn dus aan de z as bevestigd
Ook hebben we op een paar machines nog een A as (rotatie as ) 2500 tussen center en een trommel grote van 1200mm de rotatie assen doen allemaal 250graden/sec de lineaire assen lopen 80 m/min max
Deze machines hebben allemaal osai besturingen en als software pakket gebruiken we mastercam
Professioneel is dit allemaal leuk spul maar voor de hobby waar ik me ook thuis mee bezig houd niet te betalen vandaar ook mijn interesse naar Linux 5assig
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door serum »

Ik doelde op VMC achtige oplossingen waarbij de 4e en 5a as in het bed geïntegreerd zit.

Ik ken de format 4 machines waarbij er dan weer een slot op deze c en a as zit. (voor meer stabiliteit) waarbij deze assen gebruikt worden voor hoofdzakelijk positionering ipv simultaan 5 assig werk. Maar ook dat kan best zijn dat dat 1 model is die dat op die manier toepast en dan zijn grotere broers het wel simultaan zwaarder werk 5 assig doen.
Psylocke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2023 22:26

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Psylocke »

Maar wat voor software wil je gebruiken voor 5 assig? Fusion 360 is voor 5 assig niet gratis. Ben benieuwd waar je uiteindelijk beland qua software.
Voor mijn hobby werk ik met Fusion360 en heb een tijdje geleden een abbo genomen voor 3 jaar. Dit was toen een prijsgunstige aanbieding. Ik heb hier ook nog losse tokens bij gekocht. Dit was geloof ik €300 voor 100 tokens. Met deze tokens kun je extra extensies gebruiken in het geval van 4e en 5e as zijn dat 11 tokens per dag. Voor mijn eigen productjes voldoen vaak 5-vlaks bewerkingen en heb ik niet altijd deze extensies nodig. Op het moment dat ik bijvoorbeeld 5-assig simultaan nodig zou hebben zet ik deze extensie aan en probeer ik in 24uur zoveel mogelijk te programmeren :P . Dat is in elk geval het idee. In Fusion360 zit een postprocessor voor LinuxCNC. Ik heb hier nog niet mee gewerkt en weet dus niet wat er wel of niet gaat werken. Als je een hobby hebt als thuis CNC verspanen is het helaas onontbeerlijk om goede cad/cam software te hebben.
I'm like Johnny 5, Need! More! Input!
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 03 mei 2023 21:32 Op de Constructie heb ik weinig aan te merken.. de 3D tekening ziet er goed uit.. het lijkt dat je de "wieg" gewoon uit een groot stuk Rond hakt?

Ik heb zelf een 5 Asser ontwerpje op mijn harde schijf die uit Platen Koudgewalst is opgebouwd, voor het mooie zou ik ze nog willen slijpen...
en dat gaat ook prima..

Alleen de Besturing.. LinuxCNC.. 't is niet slecht, en op mijn eigen machine heb ik 1 as minder.. maar die draait al jaren tot volle tevredenheid op EdingCNC.
(nou moet ik ook wel toegeven dat ik "onbezoldigd ontwikkelingsmedewerker" Bij EdingCNC ben, dat wil zeggen.. Ik heb de nodige dingen uitgetest, en bedacht.. en momenteel zit ik ook weer op 2 schermen tegelijk Code Te Knopselen, een bibliotheek aan Draai -Cycli.. even een andere tak van sport.. maar de Freesbank ontkomt er ook niet aan.. en dan neem ik meteen de 4de as, en eventueel de 5de as mee.. :mrgreen: )
Eding heeft geen TCP ondersteuning, valt dus vrijwel direct af voor het betere 5-assige werk. Ondersteuning voor probing vanuit CAM en inmeten van en corrigeren van de afwijkingen van de machine (kalibratie dmv probe) zal je ook helemaal zelf moeten gaan schrijven. Daar is LinuxCNC al veel verder mee.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Arie Kabaalstra »

tcp ondersteuning?.. Geen idee wat dat is.. en de meeste CNC machines hebben ook geen kant en klare ondersteuning voor Probing..
Probing vanuit Cam vind ik op zijn zachtst gezegd "Raar" immers.. je probe gebruik je vooral bij het inmeten van een onderdeel..
Machine Kalibratie dat is inderdaad een stukje Code wat ik zelf in zal moeten knopselen.. maar ik heb mijn Probe nog niet gemist bij het 4 assige werk.. een Poupi-taster voldeed daar, om een werkstukje recht te zetten, en bij het uitlijnen van de "Cradle".. dus de Cradle "trammen" en het middelpunt van de tafel opzoeken (er zit een ø 38 kamertje in waar ik mijn Spantangen inzet)

Ik ben nog een groentje wat 5 assen werk betreft.. Geindexeerd klop ik aan de machine nog wel in.. dat doe ik met 4 assig werk ook.. zal met 5 assen niet heel anders zijn, alleen meer werk..
Het belangrijkste is dat je de locatie van je opspanvlak kent ten opzichte van de assen.. en dan kan ik die nog wel in mijn Cam software vastleggen door mijn onderdeel daar te plaatsen waar ik het gemeten heb in de machine.. of wanneer de hoogte van mijn opspanmiddelen bekend is, gewoon die hoogte optellen bij het referentievlak..
Dan kan ik in CAMBAM de boel roteren en dan de Freesbanen erop kladderen..

Maar.. misschien is dat een benadering uit den ouden Doosch.. in dat geval.. Englighten me!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door serum »

Probing kan je gebruiken om de toleranties in je werkstuk te controleren en terug te koppelen aan je cad/cam voor go/nogo.

Tcp(c) is tool center point control.
https://www.haascnc.com/service/codes-s ... =G234.html
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2023-05-05 08_08_17-SOLIDWORKS 2020 SP1.0 - [Part1 _].jpg
Ik heb ooit van een gietstuk vlinderklep de rand na gefreesd met R?
'Gewoon' op een 4 assige machine. Ik kan je verzekeren dat duimel je niet 'even' in. Terwijl het maar een paar regeltjes code waren. Maar je moet wel even de juiste coordinaten bepalen. Toen hadden we nog geen 4 of 5 assige CAD/CAM pakketten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 mei 2023 08:16 2023-05-05 08_08_17-SOLIDWORKS 2020 SP1.0 - [Part1 _].jpgIk heb ooit van een gietstuk vlinderklep de rand na gefreesd met R?
Das gewoon een grote lolly
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zeker, en dat RVS doe je lekker lang mee.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door H.C »

Eding heeft geen TCP ondersteuning,
wat is dat @4.50min. ? info, nope (ik wil dit best eens uitproberen)
https://www.youtube.com/watch?v=G8FTl5pbAEI

voordeel tcp is dat je uw nulpunt opmeet zoals normaal in een 3x setup, nu moet ik zorgen dat alles in cam perfect op de plaatst staat als op de trunnion.

Ben benieuwd naar de uitkomst. :)
Plaats reactie