radius bocht verkleinen in linuxcnc

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door serum »

In eding zit dan weer een interessante LAF. (Look ahead feed) waarbij je wat parameters op kan geven. Maximale hoekverandering, afrondingen ed. (En ook kan instellen via de gcode, zoals het hoort) Op sommige machines geef je met een commando de nauwkeurigheid op die je toe wilt staan. (G187 voor Haas bv).

Vind het persoonlijk fijn als je deze nauwkeurigheid op kan geven vanuit je cam.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat hangt een beetje van je Cam af..
Bij CamBam kun je een Header en een Footer ingeven.. als ik als laatste Operation een contourtje na wil frezen, dan zet ik in de Header G61.. Makkelijk zat..
de Footer kun je dan bijvoorbeeld gebruiken om je tool omhoog te trekken, om te wisselen bijvoorbeeld..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

diepchess schreef: 03 mei 2023 13:06 Hallo!

Als ik in linuxcnc een scriptje met de hand pen met bijvoorbeeld:

G91 // relatieve coordinaten
G0 X150
G0 Y-50

Dan in werkelijkheid neemt hij frezend de bocht met een lompe radius - materiaal wat ik van 1 van de kleine werkstukjes niet kwijt wilde.

Wat ik nu dan doe en dat is volgens mij reuze primitief en op zoek naar iets beters,
om dus kleinere radius te verkrijgen wat van werkstukje wordt afgefreest

G0 X150
G0 Y+2
G0 Y-52

De radius bepaal ik dan met de handvijl.

Ongelooflijk lomp maar het werkt wel. Op zoek naar betere methode om de radius te verkleinen, want een heel kleine radius zou ik wel ok vinden maar niet zo'n botte lompe. Wie o wie?

Ohja.. daar had ik even overheen gelezen.. Ik denk.. dat G00 Regels gewoon lekker helemaal NIETS doen met G64 of G61, waarom niet?,, omdat alleen het eindpunt belangrijk is voor een G00 regel.. je gaat tenslotte toch niet in ijlgang slalommend door je werk als je maar een nauwe doorgang hebt..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 04 mei 2023 11:13 Dat hangt een beetje van je Cam af..
Bij CamBam kun je een Header en een Footer ingeven.. als ik als laatste Operation een contourtje na wil frezen, dan zet ik in de Header G61.. Makkelijk zat..
de Footer kun je dan bijvoorbeeld gebruiken om je tool omhoog te trekken, om te wisselen bijvoorbeeld..
Zonder ATC zal dat allemaal best werken op die manier. Of als je je programma's per opp naar je machine schiet? Voor mij niet handig. Ik gebruik trouwens nooit G61. (heb ook geen blokvijl nodig)..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: radius bocht verkleinen in linuxcnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb geen ATC en nog geen Toolsetter.. die komt wel weer terug.. en dan is het makkelijk om een Gosub in je programma te zetten.. zodat ie bij een Toolchange omhoog trekt, zodat je het volgende tool kan laden.. Toolsetter even aaien.. en weer omhoog.. en door.. ik heb in het verleden wel onderdelen op die manier gemaakt.. toen ik nog een Toolsetter had..

Betekent dus dat ik eens een nieuwe Toolsetter moet maken.. en dat ding eens moet proggen om in mijn programma's tools te kunnen wisselen..
Maar dat terzijde..
Als je geen Alu of Kunststof staat te versnipperen met de machine, dan zal het wel meevallen met die afrondingen.. maar we kennen de TS in deze.. die denkt dat een CNC machine altijd van Punt naar punt beweegt zoals hij dat ingeeft.. zo dacht hij ook ooit met een goedkope chinees spuitgietmatrijzen te kunnen frezen.. en we weten allemaal hoe dat afgelopen is..
Plaats reactie