ff serieus, energiekosten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 mei 2023 09:01
Kars-cnc schreef: 14 mei 2023 22:48 Ik vind het een fantastisch ding die Margriet! Maar ik heb nog geen leverancier kunnen vinden die deze taps toelopende zonnepanelen kan leveren 8)
https://www.smartflowerbenelux.com/?lang=nl

Als je de prijs ziet, vind je ze waarschijnlijk opeens niet meer zo heel leuk. :mrgreen:
Ik kon op die site niet zo snel een prijs vinden maar aan de hand van het futuristische filmpje en aanduiding "kunstzinnige, intelligente smartflower" weet ik al genoeg; terugverdientijd waarschijnlijk oneindig...

Ze hebben het ook niet over terugverdienen, het is voor als je een statement wil maken. Dit zijn vooral mooie dingen voor een gemeente of provincie ambtenaar die vindt dat zijn afdeling maar eens een "statement" moet maken :mrgreen:

Het filmpje van Assink is ook wel interessant. Natuurlijk heeft Kjelt gelijk en kun je beter aan paar panelen meer nemen, maar als je die drie panelen nu ook nog eens over elkaar heen kunt vouwen als er geen zon is... Niet zo waanzinnig mooi als die Smart flower natuurlijk, maar wel haalbaar voor een hobbyist lijkt mij, en dan maak je toch nog een klein statementje 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@Kars:
Het apparaat kost zo'n 14.000 euro. Bij een opbrengst van 3200 kWh uur per jaar, heb je de kosten voor deze smartflower er na ongeveer 18 jaar uit.
Het is allemaal wel erg veel moeite voor weinig, Dat filmpje had ie veel beter met een plaatje uit kunnen leggen dan een getalletje op een meter. En als iemand even niet oplet denkt ie dat ie bijna 1000W/m² uit een paneel krijgt. 1000W/m² is de standaard ingestraalde energie van de zon, dat moet je nog even omzetten in elektriciteit, met een rendement van 18-22% ? Dat ga ik niet voor rekenen.
De pest is dat iedereen het over Watt piek heeft, en er vergeet bij te vertellen hoeveel m² dat paneel is.
Als je vervolgens dat paneel niet loodrecht op die bundel zet, wordt het effectieve oppervlak kleiner, duuh, we mogen toch van mensen die zich een beetje interesseren in techniek (waarom zit je anders op dit forum?) wel verwachten dat dat gesneden koek is.

Nu komt het leukste, die panelen doen het tegenwoordig opvallend goed bij bewolkt weer, mooie witte hemel, egaal licht, en dan klopt dat instraal verhaal niet meer helemaal blijkt. (ik zeg niet: helemaal niet ;-) )
Maar wat wel keihard overeind blijft: het maximaal aantal zon uren per dag schijnt in de wintermaanden een stuk minder te zijn dan de zomer maanden, als je dat lijstje er even bij pakt klopt het aardig dat er in de winder stukken minder binnen komt. (maximale verschil is ongeveer 8 uur tov 16 uur)

Onder de streep, alle moeite die je er extra instopt kun je beter investeren in meer panelen als opbrengst zo belangrijk voor je is.
(maar ja, dat is slechts mijn bescheiden mening)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door kawarider »

Dat is zeker een mening die gedeeld wordt Hugo. Maar zon tracker zelf bouwen lijkt me erg leuk en waarschijnlijk gewoon met dingetjes die in het gemiddelde cnc hobby hok liggen te verstoffen. En verschil in opbrengst is toch wel de moeite bij diy. Mijn record staat nu op 122 kWh per dag, met zon tracker van Assink zijn filmpje zou dat over de 200 gaan. Klopt ook wel een beetje voor mijn gevoel. Afgezien van het statement kan ik me voorstellen dat iemand dit voor pure extra opbrengst doet. Niet cnc is de hellingshoek aanpassen al makkelijk te doen in het vrije veld. Blijft toch echt wel leuk, die bijna gratis energie.
Plaats reactie