Zelfbouw 4de/5de as

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 05 mei 2023 11:46 Ben ik ouderwets als ik griezel bij het aanpakken van die CNC kaarten zonder aardbandje om de pols?
Moet dat dan nog als je in een antistatische productie ruimte rondloopt ? Met de juiste schoenen, stoel, werktafel, enz.
Volgens mij gaan die medewerkers door een sluis, drukken op een sensor, die test of ze voldoende geleidend zijn, en dan krijgen ze groen licht om naar binnen te mogen.
(ik kan er volledig naast zitten, dan heb ik het misschien een keer gedroomd :mrgreen: )

Er zijn bedrijven die bouwen tegenwoordig een waterdichte hal voor hun personeel, in plaats van ze allemaal een paraplu te geven. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 mei 2023 12:17 Moet dat dan nog als je in een antistatische productie ruimte rondloopt ? Met de juiste schoenen, stoel, werktafel, enz.
En dan gewone kleding met kunststof in verwerkt, ik heb er een hard hoofd in dat het altijd goed gaat. Zelf heb ik een zwart rubberen vloer (anti statisch) en een houten bureaublad (anti statisch), maar soms knettert het toch.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 mei 2023 12:17 Er zijn bedrijven die bouwen tegenwoordig een waterdichte hal voor hun personeel, in plaats van ze allemaal een paraplu te geven. ;-)
Als ik eerst met die print door de lucht loop zodat-ie lekker oplaad en 'm dan aanraak met mijn netjes ontladen vinger dan heb ik ook ellende hoor.

Maar gelukkig is de oplossing best simpel: gewoon de lucht uit die waterdichte hal pompen :mrgreen:
(bevochtigen/ioniseren werkt ook wel)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 432
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 04 mei 2023 22:39 tcp ondersteuning?.. Geen idee wat dat is.. en de meeste CNC machines hebben ook geen kant en klare ondersteuning voor Probing..
Probing vanuit Cam vind ik op zijn zachtst gezegd "Raar" immers.. je probe gebruik je vooral bij het inmeten van een onderdeel..
Machine Kalibratie dat is inderdaad een stukje Code wat ik zelf in zal moeten knopselen.. maar ik heb mijn Probe nog niet gemist bij het 4 assige werk.. een Poupi-taster voldeed daar, om een werkstukje recht te zetten, en bij het uitlijnen van de "Cradle".. dus de Cradle "trammen" en het middelpunt van de tafel opzoeken (er zit een ø 38 kamertje in waar ik mijn Spantangen inzet)

Ik ben nog een groentje wat 5 assen werk betreft.. Geindexeerd klop ik aan de machine nog wel in.. dat doe ik met 4 assig werk ook.. zal met 5 assen niet heel anders zijn, alleen meer werk..
Het belangrijkste is dat je de locatie van je opspanvlak kent ten opzichte van de assen.. en dan kan ik die nog wel in mijn Cam software vastleggen door mijn onderdeel daar te plaatsen waar ik het gemeten heb in de machine.. of wanneer de hoogte van mijn opspanmiddelen bekend is, gewoon die hoogte optellen bij het referentievlak..
Dan kan ik in CAMBAM de boel roteren en dan de Freesbanen erop kladderen..

Maar.. misschien is dat een benadering uit den ouden Doosch.. in dat geval.. Englighten me!
Met TCP is de locatie van je opspanvlak dus niet meer zo belangrijk. Scheelt ook een hele bak aan code
Haas maakt de werking goed duidelijk:


Probing vanuit CAM is top, zeker met een 5-asser. Dan kan je al koffie gaan drinken wanneer je het blokkie materiaal in de klem hebt zitten en de grote groene knop indrukt. :lol:
Niet meer handmatig de taster oproepen, en vervolgens met het handwiel de probe in de buurt zetten en de juiste cyclus oproepen.
Bij een 5-asser heb je meestal een centrerende klem en leg je de XY nulpunten ook in het midden. Daardoor is het vrij voorspelbaar waar het werkstuk ligt in de machine.
Bij Fusion en een moderne Siemens besturing zit dit allemaal ingebakken.

LinuxCNC (Pathpilot) probing voor uitlijning van de 4de as:


Probing vanuit CAM en LinuxCNC:


De beste man, David Loomes, heeft al zijn macro's en de aangepaste Fusion PP beschikbaar gesteld. Ben al een tijdje bezig om dit allemaal om te schrijven naar Eding macro's en de Eding PP. Moet binnen paar maanden wel gereed zijn. De 3D-finder is inmiddels te wisselen met de ATC dus moet haast maken, dan is het thuis ook blokkie materiaal in de klem, groene knop en biertijd. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 432
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door P1-Engineering »

H.C schreef: 05 mei 2023 11:34
Eding heeft geen TCP ondersteuning,
wat is dat @4.50min. ? info, nope (ik wil dit best eens uitproberen)
https://www.youtube.com/watch?v=G8FTl5pbAEI

voordeel tcp is dat je uw nulpunt opmeet zoals normaal in een 3x setup, nu moet ik zorgen dat alles in cam perfect op de plaatst staat als op de trunnion.

Ben benieuwd naar de uitkomst. :)
Wie weet tijdens de aankomende open dag?.
Ben ook wel nieuwsgierig naar de ethercat controller en de tijdlijn daarvan.
Psylocke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2023 22:26

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Psylocke »

Nou, nou, toch nog wat meer tijd gekost als verwacht. Vers van de pers, het bijna definitieve ontwerp. Nog wat kabel doorvoeren, paar asjes, wat boutjes en ik kan aan de slag. Vanwege bouwruimte heb ik uiteindelijk toch gekozen om met Leadshine servo motoren te gaan werken. Dit is me niet direct aangeraden en hoop dan ook met wat ondersteuning vanuit het forum om een en ander in combinatie met Leadshine Ethercat drivers en LinuxCNC aan de praat te krijgen. Overigens tussen de "wangen" heb ik 400mm ruimte, de opspanplaat is 250mm in diameter en de hoogte van de bovenkant opspanplaat tot aan het machine bed is 145mm. Hierin heb ik het advies van forumleden gevolgd.

Afbeelding

Afbeelding
I'm like Johnny 5, Need! More! Input!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door hfjbuis »

Zo te zien, moet je de bevestigingsbouten van onderen vastzetten :!:
Ik geef er de voorkeur aan om zaken die uitgelijnd moeten worden niet met bouten maar met klemmen vast te zetten, dan is de kans op verdraaien tijdens het vastzetten wat minder.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Bjornski1976 »

Hebben die leadshine motoren een referentie punt? Dit in combinatie met een encoder, incrementele of absolute.

Het is een mooi ontwerp en hoop dat je hiervan veel plezier gaat hebben.

Inmiddels heb ik hier een beckhoff EK1100 module en ben op zoek naar een raspberry pi4 2G om met ethercat te kunnen spelen. RP4 is minimale vereiste om met ethercat te kunnen werken alles lager gaat niet werken. Een pc met linuxcnc moet in principe om te turnen zijn maar weet daar het fijne nog niet van.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Psylocke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2023 22:26

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Psylocke »

door hfjbuis » 18 mei 2023 16:15
Zo te zien, moet je de bevestigingsbouten van onderen vastzetten :!:
Ik weet niet precies wat je bedoelt.
Als je het hebt over de bouten om de hele 4-5-as vast te zetten op het machine bed dan is dit vanwege de bestaande T-Gleuven op het machine bed, ik hoop dat ik maar een keer alles netjes recht hoeft te zetten en dit zo kan laten staan. In dit geval heb ik dit afkeken van mijn werk, hier zijn meerdere tafels op deze manier vastgezet.
Als je het hebt over de bouten van oa de harmonic drives en rest van de samenstelling. Om elke kritische bout zit een pas bus en anders een paspen in de buurt. Bij het monteren van deze onderdelen zou in theorie alle kritische onderdelen nauwkeurig gepositioneerd moeten kunnen worden en bij het aandraaien niet moeten kunnen vergaan. In principe wil ik proberen de "schommel" in één opspanning op mijn werk te maken. Dus alle nauwkeurige maten voor de diverse kritieke onderdelen worden in één keer gemaakt in de "schommel. Deze machine werkt binnen -0,015 en +0,015mm en hoop dat alles bijelkaar opgeteld mijn hele samenstelling rond deze tolerantie zal blijven. Als dit te ver van mijn eigen gewenste nauwkeurigheid zou komen te liggen heb ik maar beperkte mogelijkheden om een en ander uit te lijnen. Alles komt dus aan om de "schommel" zo nauwkeurig mogelijk te fabriceren.
Als je nog iets anders bedoelt hoor ik dat graag. Immers ik bouw dit geheel liefst in een keer goed.
I'm like Johnny 5, Need! More! Input!
Psylocke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2023 22:26

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Psylocke »

Bericht door Bjornski1976 » 18 mei 2023 18:44

Hebben die Leadshine motoren een referentie punt? Dit in combinatie met een encoder, incrementele of absolute.
De motoren hebben een 23-bit magnetische multi-turn absolute encoder. https://www.leadshine.com/product-detai ... MA80F.html Ik wil ze gaan uitvoeren met een Leadshine EL8-EC750F drive. https://www.leadshine.com/network-detai ... C750F.html
Deze drive is zeer uitgebreid en heeft ook een ingang voor een "homing" functie.
Inmiddels heb ik hier een beckhoff EK1100 module en ben op zoek naar een raspberry pi4 2G om met ethercat te kunnen spelen. RP4 is minimale vereiste om met ethercat te kunnen werken alles lager gaat niet werken. Een pc met linuxcnc moet in principe om te turnen zijn maar weet daar het fijne nog niet van.
Graag zou ik meer informatie hebben over de Beckhoff EK1100. Is deze oa voorgeprogrammeerd, moet jezelf aan het programmeren?! Ik zou graag willen bekijken wat mijn alternatieven zijn op het moment dat de Ethercat master onder LinuxCNC niet naar behoren werkt of te configureren is. Ook wil ik graag weten wat de voordelen zijn tov PC only of PC met Beckhoff module??!

Ik hoor graag van je.
I'm like Johnny 5, Need! More! Input!
Psylocke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2023 22:26

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Psylocke »

Nog even op de laatste dag van mijn gratis extensie van Fusion360. Een statische belasting berekening. Fixed lagering 5000N load op de schommel. Dit zegt zoveel dat de statische belastbaarheid erg goed is. Echter voor de dynamische belasting wordt het afwachten tot ik er echt op ga frezen. Overigens het onderste plaatje geeft aan dat ik me geen zorgen hoef te maken met de gebruikte 7075 aluminium, berekende safety factor is 15x. :lol:

Afbeelding

Afbeelding
I'm like Johnny 5, Need! More! Input!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Psylocke schreef: 18 mei 2023 15:54Afbeelding
Ik vind helemaal mooi!.. echterrrrrrrr.. zou ik een stuk boven de bevestiging van de "wieg" op de tafel wegfrezen, zodat je er met een "kogelkop-inbus" bij kan.. dat werkt toch even lekkerderder dan met een steeksleutel zitten mieren in een brievenbusje..

Ik vind het mooi hoe je de C-as Stepper IN de behuizing hebt gemaakt.. ik hou van zulke details.

nou weet ik niet of die motoren die je wilt gebruiken een "vast nulpunt" hebben.. Dat kun je natuurlijk gebruiken. 'k heb daar zelf ook wel aan zitten denken.. hoe ik dat op zou lossen.. ik heb daar voor de Wieg van mijn 4de as een Tastertje voor, gewoon een Poupi Taster, die ik over de wieg laat lopen.. als ie op 0 staat.. doe ik er niets meer aan, en Home ik em..
Nou kun je ook een Touchprobe gebruiken.. gewoon een gaatje in één van de "Lagerstoelen" boren, waar je de Taster in laat centreren.. dan is het X center, en het Y center bekend.. dan loop je naar een X-positie boven de tafel, en tast je in Y- en Y+ naar je tafeltje, verrekent het verschil, corrigeer het verhaal.. en zet de tafel vlak.. nog een keer meten voor de zekerheid.. en klaar is Kees, of Bart, of Henk.. :mrgreen:
Er is zoveel mogelijk met een touchprobe.. zelfs de Coordinaten wegschrijven naar DXF... (ben ik al eens mee bezig geweest)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door hfjbuis »

Psylocke schreef: 18 mei 2023 22:10 Ik weet niet precies wat je bedoelt.
Als je het hebt over de bouten om de hele 4-5-as vast te zetten op het machine bed dan is dit vanwege de bestaande T-Gleuven op het machine bed, ik hoop dat ik maar een keer alles netjes recht hoeft te zetten en dit zo kan laten staan. In dit geval heb ik dit afkeken van mijn werk, hier zijn meerdere tafels op deze manier vastgezet.
Die bedoel ik inderdaad.
Zoals ook Arie al aangeeft, is het lastig om die bouten vast te zetten vanwege de beperkte ruimte. Zelf zet ik de bouten vast met een T-wrench zodat je zo min mogelijk zijwaarts aan de bout trekt. Dan blijft het zaakje beter in positie tijdens het vastdraaien van de bouten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor het uitlijnen.. één keer testen/pielen, en daarna nooit meer aankomen.. oftewel gewoon een Spie aan de onderkant monteren, met boutjes.. één keer afstellen... los-vast zetten..., met "Zachte dwang" ofwel een kunststof hamer de boel uitlijnen.. dan de spie vastzetten.. en controleren.. staat ie niet goed, procedure herhalen.. staat ie goed.. nooit meer aankomen..

Ik had ooit op mijn werk een mal om lange pompassen te bewerken.. dat was omdat er blijkbaar vraag kwam naar een pomp met meer capaciteit.. de bestaande Freesmachine voor die assen.. kon die lengte niet aan.. dus moest ik in dat geval met de Bridgeport bijspringen..
Die mal was gemaakt van een "Broodje" staal, en die heb ik eerst in 2 machine klemmen gelegd, en de onderzijde gevlakt, daarna een "rib" in het midden laten staan... , omgedraaid, en op de tafel gemonteerd (altijd in de zelfde T-Gleuf), met kikkers op zijn plek gezet, gaten geboord voor de bevestigingsbouten.. daarna de boel los.. kikkers terug in de kast.. met bouten en Tmoeren de boel vast gezet.. en de bovenkant gefreesd.. klaarrrrrr..

Moeilijk kan best eenvoudig zijn..
Plaats reactie