Zelfbouw 4de/5de as

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door mher »

@psylocke

De reden dat niemand de motoren kan vinden heeft te maken met het feit dat veel van de ethercat motoren die op de website van leadshine staan nog niet te verkrijgen zijn/niet uitgegeven zijn nog voor de Europese markt.

Waar je eens zou kunnen kijken/informeren is bij namicam.com. Die zit in Duitsland, is zelf een chinees als ik het goed heb die alles inkoopt via een direct contactpersoon bij leadshine.
Ik heb zelf mijn leadshine (ethercat) motoren en drivers ook bij hem gehaald. Ik heb ze toen opgepikt in Duitsland om de verzendkosten te besparen, is voor mij 35min rijden naar hem dus dat was de moeite waard.

In elk geval bij mij toen alles netjes geregeld via de mail voor een goede prijs.
Dus mocht je nog opzoek zijn naar een plek om de motor/driver vandaan te halen kan hij je misschien helpen. Mochten de verzendkosten hoog zijn (bij mij was het toen 135 vanwege het gewicht) kan ik eventueel ook wel voor je langsgaan en ze vanuit Nederland verzenden. Scheelt weer in kosten waarschijnlijk
Psylocke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2023 22:26

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Psylocke »

door mher » 19 mei 2023 00:08
Op het moment heb ik een mogelijke leverancier in Nederland gevonden. Als dit definitief is laat ik het even weten wie dit is. Als het niet zou lukken maak ik graag gebruik van je aanbod. Ik heb al op de website gekeken en ziet er prima uit. Bedankt voor de tip.
I'm like Johnny 5, Need! More! Input!
Psylocke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2023 22:26

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Psylocke »

Bericht door hfjbuis » 18 mei 2023 22:53
door Arie Kabaalstra » 18 mei 2023 23:55
Jullie hebben wel gelijk, die steeksleutel is misschien wat lastig om de moer goed vast te kunnen trekken. Ik zal kijken of er ruimte is voor een T-sleutel of inbus kogelkop. Ik hoop inderdaad slechts een keer alles op te bouwen en dan geen aanvaringen te krijgen. :mrgreen:

Wat betreft het refereren. Het lijkt erop dat als ik een sensorkabel koop met een accu dat de positie behouden blijft. Als ik een sensorkabel koop zonder accu moet ik voor aanvang van mijn freeswerk de "assen" refereren. Nu moet dan bij mijn huidige 38-jarige freesmachine ook en worden fysieke "eindschakelaars" gebruikt om een vaste positie te houden. Ik moet in alle gevallen toch eerst met een klokje een en ander uitrichten. Ik zou dan op de beide assen met "eindschakelaars" deze positie kunnen vastleggen, zodat ik alleen maar hoef te refereren als ik alles aanzet.

Uiteraard hoor ik graag hoe medebouwers dit hebben opgelost.
I'm like Johnny 5, Need! More! Input!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door hfjbuis »

Mijn posities blijven bewaard bij uitschakelen. De microstep van de driver echter niet. Moet het nauwkeurig, dan doe ik eerst Homen. Het Homen duurt een minuutje en in die tijd kan ik ook voorbereidende dingen doen. Veel tijd verlies/winst is er dan ook niet.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Bjornski1976 »

Als de motoren absolute encoder gebruiken dan hoeft er alleen in een enkel geval gehomed te worden. In het algemeen doet een driver en servo on en een initialisatie de truck en weet het systeem positie zonder te hoeven homen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door mher »

Leadshine biedt een kabel aan met daarin een batterij zodat de positie van de motoren bewaard blijft. Deze werken met de 23 bit absolute encoders in de leadshine motoren.

In theorie hoef je dan niet meer te homen, ook bij uitval van stroom bijvoorbeeld niet.
Deze heb ik bijvoorbeeld voor mijn motoren, passen niet op die jij in gedachte had volgensmij, maar als het goed is hebben ze er daar ook een voor
CABLE-7BMA5M0-Z
Psylocke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2023 22:26

Re: Zelfbouw 4de/5de as

Bericht door Psylocke »

door mher » 21 mei 2023 21:12

Leadshine biedt een kabel aan met daarin een batterij zodat de positie van de motoren bewaard blijft. Deze werken met de 23 bit absolute encoders in de leadshine motoren.
Dankje voor de tip. Ik had de optie idd wel al gezien. Op mijn werk zijn er verschillende machines die op deze manier werken. Ook de Fanuc robots waar we mee werken hebben ditzelfde principe. Hier weet ik dan ook van dat je de batterij onder spanning moet wisselen, anders ben je alsnog je encoder positie kwijt.

Wat betreft de status van de zelfbouw. Op het moment ben ik alle spullen aan het bestellen of aanvragen. Op de servo's enzo zit naar verwachting een levertijd van 2 tot 3 weken. Op het aluminium, wordt gezaagd geleverd een kleine twee weken. Ook heb ik een goede (5 jaar oude) laptop die ik ga inrichten voor LinuxCNC. In de zomerperiode (vakantie) hoop ik op mijn werk de maakdelen te kunnen maken. Ik heb er zin in!!
I'm like Johnny 5, Need! More! Input!
Plaats reactie