Grbl(HAL) op een goedkope Mach3 controller

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Grbl(HAL) op een goedkope Mach3 controller

Bericht door hfjbuis »

Ik kwam dit tegen over de goedkope (€15,--) Mach3 controller die helaas geen draadsnijden ondersteund maar wel mooie schroef connectoren heeft. Deze controller is geport naar GrblHAL. GrblHAL ondersteund wel draadsnijden, maar niet op elke controller. Ik heb GrblHAL ooit geport naar een SAMD21 en STM32 en daar draadsnijden op geïmplementeerd (G33). Dit is misschien iets om te doen mocht de verveling ooit toeslaan :mrgreen:
https://embeddedtronicsblog.wordpress.c ... smce04-pp/
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Grbl(HAL) op een goedkope Mach3 controller

Bericht door FreesKever »

GRBL draaide al op de STM32F103 voordat GrblHAL er was. Ik heb zelf een connector printje (met wat extra TTL buffers) in elkaar gesoldeerd ronom een "Blue Pill". GrblHAL adviseert verder om deze processor niet meer te gebruiken omdat de HAL versie aan 't groeien is en geheugen ruimte krap is voor "plugins".

Voor de optocouplers zie ik ook niet veel toegevoegde waarde. Als je externe stappenmotor drivers gebruikt, dan zitten daar normaal gesproken de optocouplers al in. Voor een "kleine" CNC machine lijkt het logischer om een print voor een 3D printer te "hergebruiken" waar de stappenmotor IC's ook al op die print zitten.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Grbl(HAL) op een goedkope Mach3 controller

Bericht door hfjbuis »

FreesKever schreef: 19 mei 2023 23:38 Voor een "kleine" CNC machine lijkt het logischer om een print voor een 3D printer te "hergebruiken" waar de stappenmotor IC's ook al op die print zitten.
Het gaat om het draadsnijden voor de draaibank. Dat zit grotendeels al in grblHAL. Als je iets anders gebruikt, dan moet je dit helemaal van scratch programmeren en uit ervaring weet ik dat het heel veel werk is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Grbl(HAL) op een goedkope Mach3 controller

Bericht door FreesKever »

Oops, misverstand.

Ik heb zelf geen 3D printer, en daar kunnen en heleboel verschillende firmware varianten in zitten Zie b.v.:
https://reprap.org/wiki/List_of_Firmware

Maar wat ik eigenlijk bedoelde is om GrblHAL in zo een 3D printer print te stoppen. Het is wel een beetje gedoe om uit te zoeken op welke pinnen van de microcontroller alles zit aangesloten, maar dat is nog wel te doen. Wel opletten natuurlijk welke 3D printer print je koopt, zodat hij compatibel is met GrblHAL.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Grbl(HAL) op een goedkope Mach3 controller

Bericht door hfjbuis »

FreesKever schreef: 20 mei 2023 00:11 Maar wat ik eigenlijk bedoelde is om GrblHAL in zo een 3D printer print te stoppen
Ik ben bang dat GrblHAL voor 3D printen een giga achterstand heeft op b.v. marlin. GrblHAL is meer bedoeld voor draai en freeswerk.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Grbl(HAL) op een goedkope Mach3 controller

Bericht door FreesKever »

3e poging om het uit te leggen:

Stel, je wilt een klein CNC Router / frees bouwen...
1. Koop dan een print die bedoeld is voor een 3D printer (met geintegreerde stappenmotor drivers).
2. Stop GrblHAL op die print. (Wel een print kopen die compatible is met GrblHAL.
3. Bouw er een Router / freesmachine omheen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Grbl(HAL) op een goedkope Mach3 controller

Bericht door hfjbuis »

Helder,
Dat is zeker een goede en compacte oplossing die voor de meeste Nema17 motoren prima zal werken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Grbl(HAL) op een goedkope Mach3 controller

Bericht door andrefc101 »

FreesKever schreef: 20 mei 2023 00:33 3e poging om het uit te leggen:

Stel, je wilt een klein CNC Router / frees bouwen...
1. Koop dan een print die bedoeld is voor een 3D printer (met geintegreerde stappenmotor drivers).
2. Stop GrblHAL op die print. (Wel een print kopen die compatible is met GrblHAL.
3. Bouw er een Router / freesmachine omheen.
Eerste poging: waarom zou je niet gewoon een print kopen die voor cnc bedoelt is?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Grbl(HAL) op een goedkope Mach3 controller

Bericht door hfjbuis »

andrefc101 schreef: 20 mei 2023 10:55 Eerste poging: waarom zou je niet gewoon een print kopen die voor cnc bedoelt is?
Het is zeker niet verkeerd en mijn eerste keus om te beginnen met CNC is een Arduino UNO en een cnc shield met DRV8825 drivers. Dat is ook de goedkoopste oplossing. Een Mega met Ramps shield is wat duurder en dan moet je ook compiler options aanpassen om grbl-mega te compileren voor een ramps shield.

De 3D printer borden zijn ook "geschikt" om een router mee te besturen. Daar zit vaak een extra beeldschermpje bij met de mogelijkheid om zonder PC te werken. Dat kan handig zijn. Met de ingebouwde step stick drivers voorkom je heel wat bedradingsproblemen. Als je wat ervaring hebt en tijd om het uit te zoeken, is het een mooie oplossing.

Als je begint met CNC en alles nog moet uitzoeken is de kans op succes groter als je het eenvoudig houdt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie