Kunstof Knoppen graveren

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Kunstof Knoppen graveren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luitjes,
Ik heb een aantal Heidenhain Toetsenborden hier, waarvan bij één exemplaar er een behoorlijk aantal toetsen vergeeld is, een ander aantal toetsen, wil ik vervangen, door toetsen met een andere afbeelding.
Nu zijn de orignele toetsen gemarkeerd door omspuiten, ergo, er zijn 2 kleuren kunststof gebruikt bij het gieten, waardoor een zwarte toets met witte markering, bestaat uit zwarte en witte kunststof..Leuk.. maar die toetsen kun je niet hergebruiken door ze te schuren, en opnieuw te graveren..
Daarom zit ik er aan te denken om een Plaat kunststof te kopen, en daar een paar handenvol Knopjes uit te frezen, en ze dan middels een Laser te laten markeren.

Mijn vraag is nu:"welke kunststoffen verkleuren Wit als je ze graveert?.. Ik weet dat bijvoorbeeld Toetsenborden van PC's ook op die manier gedaan worden.. maar welke kunststof is hiervoor het meest geschikt?.."

de meeste toetsen zullen zwart of donkerblauw zijn (als ik die van het toetsenbord ga vervanten) de overige toetsen?.. Grijs krijgt een Zwarte markering, maar zoveel grijs zal ik niet gebruiken, de Rode en Groene toetsen moeten eveneens een Witte markering krijgen..
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door zeeschuim »

Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door Arie Kabaalstra »

ZO!.. die hebben boelveel spullen.. maar geen vraag op mijn antwoord
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door Ballegooijen »

Misschien overdone maar ik heb nog een stukje goudkleur staan. Bij graveren wordt de gravering zwart. volgens mij is het 0,8mm dik en zelfklevend.

Bij het overlijden van mijn vader heb ik daar wikkels voor kaarsen van gemaakt.

Afbeelding
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 24 mei 2023 19:48 Misschien overdone
Nee, niet misschien... :lol:
Maar zoals gezegd, de toetsen die ik wil vervangen moeten Witte gravering hebben..Ik heb een Heidi Klavier gereserveerd voor de EMCO Compact 5, en daar zitten 2 "Eilandjes" van elk 10 toetsen op, en die wil ik gebruiken voor de 20 User_Functions in EdingCNC..Ik kan ze mogelijk Parallel aansluiten op een EdingCNC UIO10, de rest van het klavier komt op een Pokeys, en die 20 toetsen, wijs ik gewoon niet toe..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door Ballegooijen »

Ik zal eens even zoeken of ik ook nog iets in het zwart heb liggen. Als je een tekening maakt met alle knoppen dan wil ik ze ook wel voor je graveren. Je kan dat spul gewoon met een schaar uitknippen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door rien1959 »

Arie, die knoppen frees je toch gewoon zelf ? Gewoon twee delen frezen uit zwarte en uit witte kunststof, druppeltje lijm ertussen en gaan met die banaan. Met jouw kennis en ervaring een peuleschil.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als ik weet welke Kunststof dat spul is, en de gravering wit wordt, dan kan ik beter een plaat van dat spul kopen, Knoppies uitfrezen, en dan opsturen.. dan heb ik wat ik wil hebben.. gewoon een plaat met dubbelzijdig tape op een Spoilboard plakselen, Knoppies vrij frezen, meteen paar Tabjes eraan.. uit de plaat knipselen en even onderstevoren achtersteboven in de klem sodesmijten, dan de achterkant frezen.. pieletje in het midden, en de boel op dikte maken.. Meer moet dat niet zijn..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door Arie Kabaalstra »

rien1959 schreef: 24 mei 2023 20:26 Arie, die knoppen frees je toch gewoon zelf ? Gewoon twee delen frezen uit zwarte en uit witte kunststof, druppeltje lijm ertussen en gaan met die banaan. Met jouw kennis en ervaring een peuleschil.
Nou... dan zit je met binnenhoeken en buitenhoeken.. dan kan ik beter kijken of ik ergens een Witte Kunsthars kan vinden, en dan de boel in zwart uitfrezen, en Witte kunsthars erin gieten..gaatjes erin boren die ik aan de achterkant verzink, en dan komen ze nooit los ook..maar da's een hoop werk..
Waar ik naartoe wil is iets dat makkelijk te produceren is.. ik ben al eens bezig geweest met een "Standaard" klavier voor (EdingCNC) machines, al moet ik nu met de UIO-10 kaart het ontwerp weer aanpassen.. maar dat is niet heel spannend..en het laat weer 2½ rij knooppunten in de Array op een Pokeys vrij.. Hetgeen weer ruimte geeft voor meer knoppen..

Mogelijk.. en ik heb het daar eerder over gehad.. Spuitgiet ik de knopjes in de toekomst dan wel.. of.. ik laat dat doen.. of ik laat ze frezen bij iemand die een machine van een m² heeft.. hele plaat erop.. en gaan.. dan hoef ik ook niets uit te knippen.. tabjes hoog genoeg.. pengaatjes erin, pennetjes om te positioneren.. en gaan..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door Ballegooijen »

Kun je niet beter een pocket maken in de bestaande knoppen en dan een inlay er in plakken?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat is nou net wat ik niet wil, die knoppen zijn niet heel dik, en ik wil zelf die knoppen kunnen maken, desnoods in grotere oplagen.
Ik moet ook even uitvlooien of ik het hele toetsenbord met een sluwe truc aanpasbaar kan maken zodat je door het solderen van draadbrugjes, of door het weghalen van een Flatcable je de 20 Toetsen array die ik voor de UIO-10 heb gereserveerd.
Zodoende zou je dat klavier ook voor LinuxCNC kunnen gebruiken.. dan hang je de kabel er tussen, en programmeer je de toetsen naar eigen smaak.
Stuur je dan een bestandje met de afbeeldingen voor de knoppen mee.. dan laat ik die er gewoon infikken...

Planet Computers doet het niet anders.. die laten Blanco Toetsenbordjes maken, en afhankelijk van de toetsenbordindeling die je wenst.. frituren zij de juiste knoppies..
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door frans32 »

Hoi Arie,

Mss al is aan zeefdrukken gedacht?
2 kleuren....
Ik heb vroeger toetsenborden met tageva gemaakt.
Deze bestond uit donker grijs wit en fluor geel
Dit wordt gedrukt als zeefdrukken op een dikke folie laag.

Mss een idee?

Succes met het project!
Ik ben benieuwd naar een foto.

Mvg,
Frans32
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door K.J. »

Bij trotec kun je plaat kopen die je kunt graveren.
Toplaag is zwart 0.2mm daaronder is witte plaat.
Plaat kun je bestellen met lijmlaag.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die knopjes bestaan waarschijnlijk ook nog eens uit 2 delen. Die zitten met een velletje silicone er tussen in elkaar gedrukt. Anders is de boel niet water en spaan dicht.
Dus hele nieuwe knopjes is een flinke uitdaging.
Volgens mij heb je 2 redelijke opties, eigenlijk maar 1.
Speciale frontplaat folie, die zeefdrukken ze aan de onderkant, vervolgens plak je die op je toetsen.
Of gewoon stickers printen. Misschien decalls.
Nu kunnen ze tegenwoordig ook heel goed zo’n frontplaat folie printen, voor 1 is het daardoor nog wel te doen. Maar goedkoop zal het niet worden. Mijn frontplaten, zeefdruk in oplages van 5-10 stuks waren nogal kostbaar, maar voor een project wat in het hogere segment zat, kon dat wel uit.
1 velletje, ze printen eerst de tekst, vervolgend de dekkleur, zwart of grijs of oranje. Met een beetje mazzel snijden ze al die stickertjes met de laser uit, dan brengen ze er vooraf nog een dubbelzijdige plaklaag en schutfolie op aangebracht.
Als je een drukker vind die deze technieken kan, zou een enkel briefkaart formaat frontplaatje nog best mee te kunnen vallen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie