zwaluwstaartfrees 50 graden?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

zwaluwstaartfrees 50 graden?

Bericht door plukenannabel »

Ik probeer wat beitelschuitjes te frezen voor mijn ai hembrugdraaibank. Gaan erin met zwaluwstaartopname met beweegbare spie worden ze vastgezet. Best ruime tolerantie maar krijg het niet lekker passend. Ik meet een zwaluwstaarthoek van ca 50 graden. Maar daar zijn geen frezen voor te krijgen. Twijfelde aan mijn meetkunde dus een 45 en 55 graden zwaluwstaartfrees gekocht en met beide een zwaluwstaart gefreesd.

Maar de 45 graden en 55graden sluiten niet aan. Het lijken dus echt 50 graden zwaluwstaartopname te zijn. Zet ik dan de 55 graden onder een hoek van 5 graden in de kop?
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

Re: zwaluwstaartfrees 50 graden?

Bericht door plukenannabel »

50 graden lijkt wel el cheapo te bestaan via ali

https://nl.aliexpress.com/item/10050049 ... CRhwKXCqyc
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

Re: zwaluwstaartfrees 50 graden?

Bericht door plukenannabel »

en ook in benodigd formaat, deze maar eens bestellen

https://nl.aliexpress.com/item/32827521 ... h%21NL%210
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: zwaluwstaartfrees 50 graden?

Bericht door FreesKever »

Er is helemaal niets mis mee om je frees spindel 5 graden scheef te zetten voor een speciale zwaluwstaart.
Ik vermoed dat je zelfs nauwkeuriger kunt frezen als de onderkant van de zwaluwstaart vrij loopt. Net als bij een T-gleuf frees de onderkant van de T-gleuf eerst iets te diep frezen om daardoor het conact tussen werkstuk en de T-gleuf frees te verminderen.

Je moet dan wel de onderkant en de zijkant van elke T-gleuf apart frezen, en daardoor is dit veel meer afstelwerk. Het id dus een afweging tussen tijd en geld.

Maar ook, weet je zeker dat het 50 graden moet zijn? Ik heb een vage herinnering dat b.v. een van de "traditionele / oude" merken een zwaluwstaart van 58 graden gebruikt i.p.v. 60 graden.
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

Re: zwaluwstaartfrees 50 graden?

Bericht door plukenannabel »

45 graden frees sluit niet aan op de verre flank, 55 graden bij de basis. Juiste hoek moet daar dus tussenzitten. Met hoekmeter kom ik op50 graden
Plaats reactie