Draaibank probleem

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank probleem

Bericht door keesijp60 »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 mei 2023 07:03 Zou het oliepeil niet te hoog staan?
Of de olie te dun?
Het liefst houd je de olie tegen waar het vandaan komt natuurlijk.
Misschien is een keer het lager vervangen en niet de asafdichting.

Misschien toch eerst maar beter onderzoeken, voordat er groeven gestoken gaan worden.
DE olie staat goed, zelfs iets lager, het is auto versnellingsbak olie, en de as heeft geen speling, door het draaien komt het tussen de tandwielen aan de buitenkant door, lagers zijn natuurlijk altijd wel een beetje met ruimte anders lopen ze stuk (glijlagers) maar ook weer niet te veel, wellicht mis ik iets zoals vulringetjes of zo.

Ik had ook een stukje er op gezet over schroefdraad, rechts gaat prima, maar linkse welke ik nodig heb is niet mogelijk omdat voeding verkeerde richting draait daarvoor.

IK zie misschien iets over het hoofd.

vrg kees
tuonov4
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Draaibank probleem

Bericht door tuonov4 »

Als je rechtse draad snijdt dan loopt de voeding van rechts naar links en draait de klauwplaat (door de hoofdspil gezien) rechts om. Om linkse draad te snijden moet de voeding van links naar rechts bewegen en de klauwplaat blijft rechtsom lopen. Je startpunt van draadsnijden ligt dan bij de klauwplaat.
groet: Fred
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draaibank probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

Met alle respect.. maar daar hebben we niets aan.. "door de hoofdspil gezien" Whut?? :shock:
Rechtse draad snij je met de Spil normaal draaiend, met de voeding in de gebruikelijke richting en een beitel die normaal in de houder zit.. wil je linkse draad, dan zal je voeding de andere kant op moeten lopen, en begin je vanaf de klauwplaat, of je zet je beitel ondersteboven, draait de spilrichting om (dus Met de klok mee), en voeding van rechts naar links.. zoals gebruikelijk..
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank probleem

Bericht door keesijp60 »

Ik heb twee tegen elkaar draaiende tandwielen die op as zitten die uit de bak komen, daar komt dan dus olie tussendoor, deze tandwielen is voor draadsnijden en voeding.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank probleem

Bericht door keesijp60 »

tuonov4 schreef: 25 mei 2023 19:51 Als je rechtse draad snijdt dan loopt de voeding van rechts naar links en draait de klauwplaat (door de hoofdspil gezien) rechts om. Om linkse draad te snijden moet de voeding van links naar rechts bewegen en de klauwplaat blijft rechtsom lopen. Je startpunt van draadsnijden ligt dan bij de klauwplaat.
groet: Fred
Ahh oke, ja sorry dat ik wat laat reageer, maar kennis was overleden, de laatste vriend eigenlijk die ik al lang ken en eind vorig jaar mijn moeder, daarnaast besmet met lyme, maar dat is nu genezen, geluk daarmee gehad.

Oke nu weet ik wat te doen.

dank/
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank probleem

Bericht door keesijp60 »

keesijp60 schreef: 25 mei 2023 18:58
hugo stoutjesdijk schreef: 09 mei 2023 07:03 Zou het oliepeil niet te hoog staan?
Of de olie te dun?
Het liefst houd je de olie tegen waar het vandaan komt natuurlijk.
Misschien is een keer het lager vervangen en niet de asafdichting.

Misschien toch eerst maar beter onderzoeken, voordat er groeven gestoken gaan worden.
DE olie staat goed, zelfs iets lager, het is auto versnellingsbak olie, en de as heeft geen speling, door het draaien komt het tussen de tandwielen aan de buitenkant door, lagers zijn natuurlijk altijd wel een beetje met ruimte anders lopen ze stuk (glijlagers) maar ook weer niet te veel, wellicht mis ik iets zoals vulringetjes of zo.

Ik had ook een stukje er op gezet over schroefdraad, rechts gaat prima, maar linkse welke ik nodig heb is niet mogelijk omdat voeding verkeerde richting draait daarvoor.

IK zie misschien iets over het hoofd.

vrg kees
Het lager is een glijlager, ik denk niet dat deze kan worden vervangen, het zijn 2 assen die tegen elkaar in draaien voor de aandrijftandwielen.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank probleem

Bericht door keesijp60 »

Beste allemaal

Lekkage is opgelost, de bussen waren afgesleten, ik heb deze hersteld, en er zit nu een ring tussen van pertinax, daardoor
sluiten de tandwielvlakken weer aan en lekt het niet meer. Heb ik gelijk een duurzame keerring die niet slijt.

Heb nog wel een vraagje, en mogelijk meer, de draaibank wijkt af van buiten naar binnen, ik bedoel als ik werkstuk draai, dan is het bij de klauwplaat dunner dan aan het begin, is dit te wijten misschien dat het werkstuk deel wat het verst van de klauw zit wellicht gevoelig voor wegdrukken bij snijden, beetje overdreven gezegt. Moet ik dus dan steunen.

Ik gebruik plaatjes, kan ik niet beter voor hobbie en de dan lagere snelheid hss of zo gebruiken, deze zijn herslijpbaar.

de afwijking is best flink, over 48 mm wel 0,37 mm. Ik ga alles eens nakijken op speling, ook de klauwplaat zelf en de lagers daar, door er spanning op te zetten en met micrometer te meten.

vrg ijpelaar
Laatst gewijzigd door keesijp60 op 30 aug 2023 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draaibank probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesijp60 schreef: 30 aug 2023 12:51 de afwijking is best flink, over 48 mm wel 0,37 mm.
Dat zegt weinig, voor een asje van 10mm valt het me reuze mee. Als het een as van rond 40 is, is er iets niet goed.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draaibank probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lagering van de Hoofdspindel checken, een stuk Rond, bij voorkeur geslepen in de klauwplaat.. Centreren, (dus een 4 klauw) Bj de kop, en aan het vrije eind..Zorgen dat ie niet meer slingert ,en dan de klok erop, en de slede langs het stuk rond voeren, met de taster op Centerhoogte.. dan zie je of de Centerlijn parallel staat aan het bed.. zo niet, Sommige draaibanken kun je stellen.. als je em niet kan stellen.. moet je'm weggooien :lol:

Dan de Losse Kop uitlijnen.. als het een beetje goed is, zit daar een Spie in.
Als de Spil in lijn staat met het bed, dan kun je met een omslagmeting de uitlijning van de Losse kop zien..

Dan een stukje draaien, zowel Los als tussen de Centers.. en dan weet je alles..

Bij onze hobbybankjes hoeven we ons doorgaans geen zorgen te maken over het stellen van de hele machine met Stelvoetjes..want dat is andere koek
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank probleem

Bericht door keesijp60 »

Dank U.

Ik heb helaas geen vierklauw, ik was dat wel ooit van plan.

Ik heb een chinese MD350.

IK heb wel getest met een stuk rond en dan axiaal duwen met de klok op de klauwplaat, dat deze 0.060 kan wegduwen, de spindel wat strakker gezet en
kan nu 0.030 wegduwen, ik zal de lagering eens bekijken, er zitten gewone kogellagers in en geen met rollen.

IK zal ook uw advies eens proberen, ik zal zo nauwkeurig mogelijk inspannen, met de klok voordat ik dit ga doen.

Nu nog een stuk geslepen staal scoren, dat heb ik ook niet. en is wel handig.

vrg kees
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Draaibank probleem

Bericht door janplastiek »

probeer ergens een stuk Star-as of dergelijke te scoren, geslepen en voorzien van een hardchrome laag, machinebouwers hebben wel eens een stuk over.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draaibank probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stukkie Koudgetrokken moet ook wel voldoen... Even de Micrometer erop om te checken of ie echt rond is..
'k heb wel zuigertjes gemaakt van Koudgetrokken ø16, O-ring groefje erin, en zo in een Geruimd gat..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank probleem

Bericht door hfjbuis »

IK heb wel getest met een stuk rond en dan axiaal duwen met de klok op de klauwplaat, dat deze 0.060 kan wegduwen, de spindel wat strakker gezet en
kan nu 0.030 wegduwen, ik zal de lagering eens bekijken, er zitten gewone kogellagers in en geen met rollen.
Er kunnen hoekcontactlagers in zitten. Daar zitten ook kogels is en die kun je stellen. Als er gewone kogellagers inzitten, zijn ze niet te stellen.
Bij het meten moet je het statief bevestigen aan de vaste kop, niet aan het bed. Anders meet je ook nog de flex van het hele bed en dat is behoorlijk veel bij een bench-top draaibank.
keesijp60 schreef: 30 aug 2023 12:51 de afwijking is best flink, over 48 mm wel 0,37 mm.
Als je dat gemeten hebt met de langsvoeding, dan is dat best veel. Dan wordt het moeilijk om een goede passing te draaien. Heb je dat gemeten met de topslede, dan moet je controleren of die ook echt zuiver staat. Je moet je er een meetklok op zetten want met alleen de graden schaal gaat het niet.
Zo meet ik de uitlijning van de vaste kop:

keesijp60 schreef: 30 aug 2023 12:51 Ik gebruik plaatjes, kan ik niet beter voor hobbie en de dan lagere snelheid hss of zo gebruiken, deze zijn herslijpbaar.
Ik gebruik hoofdzakelijk plaatjes ook op de kleine draaibank. Ik neem de kleinste maat plaatjes met een neusradius van 0.4 mm bij voorkeur bedoeld voor finish draaien (dat is nog steeds ruw draaien op de kleine draaibank) met een VP15TF coating. Voor aluminium alleen de gepolijste plaatjes zonder coating xxGxx AK-H01 plaatjes (Korloy). Soms kies ik voor HSS maar ook dan met een kleine (0.2..0.4 mm) neusradius. Als je de snijcondities aanpast aan de stijfheid van de bank/werkstuk/beitel, dan geven ook plaatjes op een hobby draaibank een mooie finish.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank probleem

Bericht door keesijp60 »

Ik moet eerst ergens een een stuk gedraait en geslepen rondstaal scoren, zonder deze precisie kan ik de bron niet vinden.

Zal ook eens ondersteund draaien, ergens veranderd er iets bij belasting die je bij draaien hebt. ik kan dus niet zelf zo,n ding draaien, behalve dan om de rondloop te meten.

Bij mijn bed kan je nog steeds de slijpstrepen zien, dus niet heel veel gebruikt.

PS de olie lekt niet meer, dhz keering werkt perfect.


Bedankt voor de tips.
Plaats reactie