Onderlinge afstand hoek contact lager 7200 voor 4de as

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Onderlinge afstand hoek contact lager 7200 voor 4de as

Bericht door Bjornski1976 »

Ik speel al wat langer met de gedachte om een vierde as te maken voor mijn cnc portaal frees machine. Inmiddels heb ik het e.e.a. liggen waaronder twee 7208 enkel hoek contact lagers, 40x80x18mm.

Geld hiervoor nog een minimale onderlinge afstand voor wat ik zou moeten aanhouden voor een 4de as?

Ik heb ook een adapterplaat voor een 100mm 4-klauw en had eerst bedacht om een BK lager blok te gebruiken maar misschien niet handig.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Onderlinge afstand hoek contact lager 7200 voor 4de as

Bericht door benkr »

Ligt er heel erg aan hoe je je constructie maakt en wat je er op wil gaan bewerken.
Kijk eens in de spec. van zo'n lager, dan krijg je een idee wat de max. krachten mogen zijn, ik denk dat je versteld zult staan wat zo'n lager kan en mag hebben.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Onderlinge afstand hoek contact lager 7200 voor 4de as

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb nog een HU450 draaibankje staan.
Ik ben zelf ook bezig met een 4e as en had daar al eens een losse kop van een Emco voor gekocht. Ben nu bezig om de servo motor er op te bouwen om de 4e as aan te drijven.

Die HU450 heb ik ooit eens omgebouwd naar CNC maar daar is niet zo heel veer meer van over. Voor weinig kun je het bankje meenemen. Er zit alleen geen klauwplaat bij.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Onderlinge afstand hoek contact lager 7200 voor 4de as

Bericht door Bjornski1976 »

Ik zal eens de data sheets in duiken en kijken wat de lagers kunnen hebben.

Jammer genoeg heb ik voor een draaibankje geen plek.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Onderlinge afstand hoek contact lager 7200 voor 4de as

Bericht door Ballegooijen »

Jammer genoeg heb ik voor een draaibankje geen plek
Het gaat niet om het draaibankje maar alleen over de vaste kop. Die kun je als 4e as gebruiken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Onderlinge afstand hoek contact lager 7200 voor 4de as

Bericht door hfjbuis »

Bjornski1976 schreef: 24 mei 2023 15:43 Geld hiervoor nog een minimale onderlinge afstand voor wat ik zou moeten aanhouden voor een 4de as?
Je bedoeld om de lagers op voorspanning te krijgen? Ik heb daar over bij SKF op de site wel eens iets gelezen.

Mijn 40 mm verdeeltafel heb ik met 7000AC lagers gemaakt. Tussen de lagers heb ik 2 bussen gezet om ze wat verder uit elkaar te krijgen. Het verschil in dikte tussen de 2 bussen is minimaal, niet meer dan een/twee honderdste. Uiteindelijk heb ik de bussen met de hand op een 1000 grid steen geslepen om de voorspanning goed te krijgen.

Mocht ik het nog eens doen, dan zet ik de 2 HK lagers op elkaar met een gewoon kogellager op het einde van de as. Dat is dan net zo stabiel met minder werk en ook minder temperatuur afhankelijk.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Onderlinge afstand hoek contact lager 7200 voor 4de as

Bericht door DaBit »

Bjornski1976 schreef: 24 mei 2023 15:43 Geld hiervoor nog een minimale onderlinge afstand voor wat ik zou moeten aanhouden voor een 4de as?
Als je in 1x een rechte boring kunt maken in het 'blok' waarmee het geheel op de tafel vastgezet word dan zou ik er eentje aan de ene kant, eentje aan de andere kant zetten.

Kun je dat niet, dan zou ik ze bij de klauwplaat plaatsen met shims of busjes ertussen om de speling eruit te stellen en het spul op lichte voorspanning te krijgen. Aan de andere kant dan nog een kogellager. Eigenlijk dezelfde constructie als toegepast bij kogelomloopspindels.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Onderlinge afstand hoek contact lager 7200 voor 4de as

Bericht door FreesKever »

In principe isde keuze helemaal aan de ontwerper. Van tegen elkaar aan, tot een afstand van meerdere lagerdiameters tussen de lagers, maar elke combinatie heeft zijn eigen mengsel van eigenschappen.

Als je de lagers tegen elkaar zet, dan is het erg gevoelig voor kleine imperfekties in de plaats van de kogelomloop banen in de lagers. Ze werken elkaar dan snel tegen en het is sterk aan te raden dit alleen te doen met lagers die je als set koopt en dan ook markeringen hebben op de binnen en buiten ring om die goed ten opzichte van elkaar te monteren. Onderlinge "richting" van de lagers is ook belangrijk. Het maakt veel uit of je ze in "O" (DB) of in "X" (DF) opstelling zet. ("DT" met bijde lagers in dezelfde "richting" is niet zinnig als het de enige lagers zijn).

Als er ruimte tussen de lagers zit, wordt dit veel minder kritisch, maar het kost natuurlijk meer ruimte. :)

Parallelheid tussen de lagers is ook belangrijk. Bij de snelle spindels zie je vaak tussenringen die heel nauwkeurig parallel worden geslepen, en eventueel met een klein lengteverschil tussen binnenring en buitenring om het geleel op een gedefineerde voorspanning te brengen.

Ik weet niet precies wat voor "4e" as je wilt maken. Je kan een kop van een draaibank kopen als "reseve onderdeel" en daar iets mee doen. Of je kan iets maken wat meer richting verdeelplaat gaat. Als je iets "plats" wilt maken met een grote diameter, kun je een hoekkontact (of kegel) lager combineren met een "rol taats lager". B.v. een goedkope chinese AXK140180. Dan kun je bijde lagers in hetzelfde vlak monteren voor een erg "korte" uitvoering. Het AXK lager zorgt dan voor definitie van een plat vlak, en het andere lager zorgt voor de centrering.
SKF heeft ook lagers uit de AXK serie, en de prijs valt ook best mee, maar de grotere diameters zijn misschien moeilijker te vinden.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Onderlinge afstand hoek contact lager 7200 voor 4de as

Bericht door Bjornski1976 »

Top, bedankt voor de reacties. Ik ga mij er eens meer in verdiepen. Als ik zo ver ben laat ik mijn ontwerp schets hier zien.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie