Pendant W-XHC LHB04B-6

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 26 mei 2023 16:53 Ach toch. Was ik potverdikkeme vergeten de b7 of b8 toe te voegen achter v5. Als je minimaal je best doet begrijp je waar ik het over heb.
.....
't is niet dat ik het niet begrijp, maar V5.0 is nog altijd een Beta.. dus moet je er niet alles van verwachten.. Ik ben er dermate ontevreden over tot nog toe, dat ik het niet eens gebruik.. en met mijn huidige machine redt ik het al jaren met V3.nogwat..
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door H.C »

Arie Kabaalstra schreef: ↑26 mei 2023 10:35
(ik begrijp overigens doorgaans niets van de wens voor een Pendant.. omdat de meeste machines niet zo groot zijn.. (en dan te bedenken dat ik met een machine gewerkt heb met een opspantafel van 3200 x 1600 mm, Pendant?.. nie nodig.
mijn pc met eding staat niet naast de router, dus zo'n ding is heel handig.

ja, op de werkvloer heb ik er nog maar weinig gezien met een pendant in hun hand...enkel voor de 4de as uit te lijnen.

@Serum, feel your pain... vermoed dat je een mailtje van de laatste wagon aan de trein hebt gekregen... :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Arie Kabaalstra »

H.C schreef: 26 mei 2023 17:57 mijn pc met eding staat niet naast de router, dus zo'n ding is heel handig.
Dan loop je dus de machine in.. :lol:

Persoonlijk ben ik van mening dat je je Bedienings console altijd dichtbij je machine moet hebben..alleen met echt grote machines is dat niet altijd het handigst..vandaar dat daar vaak de Console aan de Spindel zit.., of eigenlijk aan een "Bakkie" dat aan de spindel hangt..

Afbeelding

maar dan heb je het over dergelijke machines.. Daar past jouw schuurtje wel in.. :lol:
Heb je'm iets kleiner, dan zit de Console vaak aan een Flexibele arm, zodat je em overal mee naartoe kan nemen, of , en daar heb ik ook mee gewerkt.. de Console zit op een rail, zodat je em langs het hele bed kan fietsen.. Pendants op die machines zijn vaak met een Kabel, en die is niet eens erg lang..

De Bedfrees waar ik mee gewerkt heb, tafel van 6 x 6 meter (bij 20°C, 'szomers is ie 1½ mm langer en breder) had ook maar een korte kabel.. maar die stelde me wel in staat om hangend vanuit het bakkie, of gewoon zittend op het werk de boel even aan te raken.. instellen doe je toch op de besturingsconsole.. of.. als er een "nulfunctie" op de Pendant zit, dan zorg je ervoor dat je het beeldscherm kan zien, zodat je ook een Visuele bevestiging krijgt van wat je doet..

In de Gereedschapmakerij had ik op de "Bridgeport-van-de-zaak" Geen pendant.. gewoon deurtje open.. hand op de draaiknop.. , nou gebruikten we op die machine een Renishaw taster, dus was het niet meer dan voorpositioneren.. en dan stappie terug.. taster laten raken, en de gewenste coordinaat invoeren..

Als je veel materiaal verspaant dat stof geeft.. kan ik me voorstellen dat je de PC op een andere plaats neerzet.. maar zet je monitor altijd zo dat je em kan zien als je aan het instellen bent.. , en dat je em weg kan draaien naar een positie die je kan zien als je machine draait..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Kjelt »

Je hoeft het scherm niet te zien, de pendant geeft de info op het lcd scherm.
En als je nooit met de wireless pendant hebt gewerkt kun je er ook geen gedegen mening over hebben.
Als ik een ATC met Renshaw taster had gehad zou ik hem ook niet meer nodig hebben.
Maar ik durf gerust te stellen dat meer dan 90% van de Eding gebruikers geen Renishaw taster van 3000+ euro op hun machine hebben ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee.. geen Renishaw.. maar ik kreeg onlangs een mag ik wel zeggen briljante ingeving.. en daarmee kun je zonder gepiel een Tastertje fabrieken..
Ik moet zeggen.. als je een taster hebt.. al is het maar een Haimer.. dan is dat al een hele verbetering.. Ik heb nog Freesbanken in staan stellen met een Slingertastertje.. ook een prima ding.. maar een Haimer is sneller.. en een Renishaw helemaal..
In de tijd dat ik een Tastertje had, kon ik ook niet zonder dat ding.. Daarom heb ik een nieuw ontwerp in voorbereiding, die ga ik binnenkort eens fabrieken. (het geheim van dit ontwerp zit em in de vorm van de contacten, en de aansluiting van de draden... meer zeg ik nog niet)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Kjelt »

Je gaat er aan voorbij dat weinigen een ATC hebben.
Oftewel zon taster is helemaal niet nauwkeurig en snel als je door de manuele toolwissel weer moet gaan rekenen en corrigeren. Gewoon met een pendant voorzichtig de frees naar het werkstuk bewegen, vloeitje of latoenstripje ertussen met de hand de frees draaien tot ie vastloopt, dan pre-nullen WSC, veilig op Z brengen, daarna naar move vd desbetreffende as naar (dikte papiertje en de halve diameter vd frees) weer nullen klaar. Doe ik binnen 30 seconde, met een taster en manuele toolwissel plus extra correctie en andere toestanden ben je zo paar minuten verder.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 27 mei 2023 12:06, dan pre-nullen WSC, veilig op Z brengen, daarna naar move vd desbetreffende as naar (dikte papiertje en de halve diameter vd frees) weer nullen klaar. Doe ik binnen 30 seconde, met een taster en manuele toolwissel plus extra correctie en andere toestanden ben je zo paar minuten verder.
Als je ipv pre nullen direct X-(halve diameterfrees) invoert kun je je nog eens 8 sec. sparen. ;-) (Dat is ook de reden dat ik dat nullen van een as nog nooit begrepen heb)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 mei 2023 12:52 Als je ipv pre nullen direct X-(halve diameterfrees) invoert kun je je nog eens 8 sec. sparen. ;-) (Dat is ook de reden dat ik dat nullen van een as nog nooit begrepen heb)
Klopt echter dan moet je weer naar je pc toetsenbord toe.
Mijn manier doe je alles met de pendant ;-)
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Palmerlivesteam »

Ik heb gewoon de standaard kabelgebonden pendant van EdingCNC-Sorotec.

Nog uitgebreid met 2 schakelaars zoals mogelijk is met het 720 board.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Portje »

Ik had tijdje terug eens naar een YT filmpje zitten kijken over het afstellen van zo'n taster.
Als je dat elke keer zo moet doen ben je idd ff bezig:
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. maar dan heb je ook gewoon een Kødtkwaliteit Spantangen.. en met zo'n Runout.. nou.. dan moet je geen precisiewerk gaan doen.. ergo.. als je geen goede spantangen hebt... dan heb je ook 3½ keer niets aan zo'n taster.. het idee van de 4 stelschroefjes om te centreren vind ik dan weer wel mooi, evenals een USB Micro C aansluiting .. die kabels koop je tegenwoordig voor 1½ stuiver bij de HEMA..en omdat er wat meer draden in zitten, kun je inderdaad je Ledjes voeden met die kabel.. (de aansturing daarvan.. bouw je gewoon in de machine.. immers.. 2 Diodes erin.. en als de spanning van de taster wegvalt.. pool je de Voeding van de leds om.. en dan gaat de andere aan.. als je ze goed aansluit..

In mijn ontwerpje zit dat er nog niet in.. moet ik toch eens naar loeren.. 'k vind dat wel boelveel mooi enzo.. :P

Vroeger.. in de Gereedschapmakerij met de Renishaw Taster, die vast gemonteerd was op een ISO 40 houder.. werdt ie maar 2 keer per jaar uitgelijnd.. omdat die machine beschikte over een Tastfunctie die de taster bij een Cirkelmeting zelf 180 graden roteerde, om de boel te kunnen verrekenen.. je kon zelfs een Middelpuntsafwijking ingeven.. dus centreren was niet echt nodig als je alleen maar Cirkels inmeette.. maar omdat we ook kanten aanliepen vond ik het wel belangrijk dat ik de boel gecentreerd had..

Met mijn eerste eigenbouw tastertje op mijn Beagle, had ik zelfs met die Kress Spantangen tussen montages van de Taster niet zoveel afwijking als deze kerel.. ergo.. hij heeft echt slechte spantangen.. (mijn eerste Freesspindel was ook verre van Centrisch, zodat ik de Spindel een haartje uitgedraaid heb, en nieuwe spantangen gemaakt heb.. en die waren echt Zuiver..)
Als ik in de toekomst (als ik de staatsloterij win ofzo) een HSK spindel heb.. dan komt mijn taster op een vaste HSK opname.. en dan heb ik dat "probleem" ook niet meer..

Kort en goed: zorg ervoor dat je een zuivere spindel hebt, en een zuivere Spantang, en maak de Opname stift zo lang dat ie altijd tegen de "bodem"van je spilopname aanligt.. dan hoef je ook de lengte maar één keer te kalibreren..

Dat soort werk deed ik in de Gereedschapmakerij 4 keer per jaar, omdat die ruimte geen Klimaatbeheersing had, en je machine in de zomer meetbaar groter werd.. en in de winter kleiner.. dat soort dingen moest ik echt Corrigeren, omdat je het anders in je werk terug zag..
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door WillyH »

Pas een maand of zo geleden overgestapt van keyboard naar wireless pendant en ik moet zeggen, een hele verbetering. Misschien als je dagdagelijks werkt met de machine dat het toetsenbord een beetje tweede natuur wordt. Maar dat is hier helemaal het geval niet en heb het al meermaals meegemaakt dat bij het instellen toevallig een andere toets aangeraakt wordt waardoor er (in het beste geval) een cryptische foutmelding op het scherm komt, en in het slechtste geval de machine moet resetten en opnieuw beginnen. En ja, het is eigen dommigheid als je bij het nullen op de verkeerde cursortoets drukt en je het freesje in twee ziet knappen :oops: Wat me bij de pendant nog niet is overkomen omdat je daar steeds bewust in één enkele as aan het werken bent en niet zo snel "toevallig" in de verkeerde richting uitgaat.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Muscle Memory" noemt men dat.. en of een toetsenbord tweede natuur wordt.. of kijk jij nog altijd naar je klavier als je een text inknopseld?.. Ik in elk geval niet.. nooit een typecursus gehad, maar na een poosje weet je wel waar elke toets ziet.. , in mijn geval was dat dankzij het Internet, Chatboxen van het grafische soort. waarbij de teksten in Ballonnetjes verschijnen, en na een paar seconden verdwijnen.. dan moet je wel blind leren typen.. anders kun je het hele gesprek niet volgen, of er aan deelnemen..
Als je dat eenmaal kan, dan leer je ook vrij vlot een andere indeling aan, niet dat ik blind Russisch kant typen, maar je weet op een bepaald moment wel dat de D, en d L naast elkaar zitten op de middelste rij Rechts, de I en de N op de bovenste rij..

Dat zelfde geldt voor een toetsenbord van een CNC machine.. 10 jaar ervaring met een Heidenhain besturing maakt dat je dat toetsenbord kan dromen.. niet dat je 10 vingers blind staat te proggen, maar even een programma inknopselen, of een bepaalde machinefunctie of stand oproepen?.. Gaat "Automagisch"

Afbeelding

Vandaar ook dat ik een Heidenhain klavier aan mijn Beagle geknoopt heb, met name het Numerieke toetsenbordje met de Astoetsen ernaast is geweldig.. , ik heb die in de Pokeys geprogd met een Spatie ervoor.. zodat je lekker door kan knopselen.

Je kunt hier ook goed zien waarom ik geen Pendant heb.. die machine is gewoon niet groot genoeg voor een Pendant.. 'k heb wel een Electronisch handwiel, en ik wil niet meer zonder..
WillyH schreef: 28 mei 2023 08:37 En ja, het is eigen dommigheid als je bij het nullen op de verkeerde cursortoets drukt en je het freesje in twee ziet knappen
Daarom gebruik jij dus een Pendant, en kan ik me redden met een Handwiel.. , maar ik moet wel zeggen, de Draaibank heeft geen van beiden, ik gebruik daar de Incrementele Jog stand voor.. gewoon tot een haartje voor het werk.. incrementeel joggen inschakelen, en dan met een tiende vooruit knopselen, en als je denkt "dat ga ik niet nog een keer doen" dan zet je em op een honderdste.. en knopsel je em tegen je werk aan..

Bottomline is en blijft.. Zorg dat je goede spullen hebt als je wat aan je machine aansluit, en maak jezelf er vertrouwd mee..
WillyH schreef: 28 mei 2023 08:37 Pas een maand of zo geleden overgestapt van keyboard naar wireless pendant en ik moet zeggen, een hele verbetering.
Tenzij je Pendant helemaal vol zit met toetsen, zie ik niet hoe je ooit totaal kan overstappen van Toetsenbord naar Pendant.., bovendien, programma laden doe je niet op een Pendant, en programmeren van de machine al helemaal niet.. maar goed dat is iets wat Hobbyisten niet doen..
Ik wel..en daar hoort gewoon een goed klavier bij..

het is aan iedereen zelf om te bedenken hoe ze de machine willen bewerken, maar het is aan de fabrikant om te bedenken hoe ze zoveel mogelijk mensen blij kunnen maken met hun besturing.. :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 28 mei 2023 11:23 Je kunt hier ook goed zien waarom ik geen Pendant heb.. die machine is gewoon niet groot genoeg voor een Pendant.. 'k heb wel een Electronisch handwiel, en ik wil niet meer zonder..
Duidelijk dat je er dan ook geen ervaring mee hebt, in die gevallen dat het wel handig en nuttig is.
Ik en velen hebben een wire(d)(less) pendant en willen niet zonder.
Plaats reactie