Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Moderator: Moderators

demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

Hallo,

Graag wilde ik een probleem wat ik heb hier voorleggen.

Ik heb een Altendorf F45 met Elmo 4 uit 1997.
De langsgeleider wordt aangestuurd met een servo en een encoder. Als ik een waarde invoer dan gaat de geleider er nooit in 1 keer naar toe maar loopt hij meerdere keren vast. Hij is dan ook tevens ook van zijn ijkpunt af en moet ik opnieuw calibreren.

Ik heb de tandriem van de servo naar de spiraal as die de langsgeleider aandrijft er afgehad, het probleem is er dan ook, het is dus niet dat de langsgeleider vast loopt.

Het probleem wordt steeds erger, vandaag klapte de geleider tegen mijn zaag aan omdat hij verder ging dan de waarde die ik had ingevoerd. Soms moet ik wel 10x op start drukken om verder te gaan om de gewenste positie te bereiken. Het is dus veel erger dan wat te zien is op het onderstaande filmpje. Af en toe lijkt de langsgeleider gelanceerd te worden en loopt ie daarna weer vast.

Wat constateringen, de as van de servo motor lijkt licht krom te zijn, maar zou het ook de encoder kunnen zijn?
Bij het vastlopen krijg ik error code 6 wat aan geeft dat er een collision plaats heeft gevonden.

Hier onder kun je zien wat er gebeurt.

Wat denken jullie ?

Laatst gewijzigd door demian op 24 mei 2023 20:58, 5 keer totaal gewijzigd.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door keesfrees »

Zie ik daar een kabeltje meebewegen ?
Kabelbreuk ligt voor de hand.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

Je hebt gelijk, er hangt een kabel onder de wagen van de langsgeleider, maar dat is een limit sensor.

Als we de riem van servo naar spiraal as verwijderen dan staat de langsgeleider stil en is het probleem er nog steeds, het vastlopen dus en de foutmelding.

De servo zit aan het uiteinde van de machine, niet in de langsgeleider.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door Bjornski1976 »

Zie ook aan het einde een E06 code. Wat is dat?

Is die servo motor een Brush of brushless motor? Indien dat laatste koolborstels eens nakijken.

Lijkt mij er niet zo op dat de encoder een probleem geeft want dan zou ik bewegingen voor en achteruit verwachten.

Een kabelbreuk of sluiting in de kabel naar de motor or bij een aansluiting zou ook goed kunnen.

Collision detection is meestal op stroom toename / integrale of derivative bij PID regeling.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

Dit is het overzichtje met foutcodes wat ik heb.

https://www.yumpu.com/en/document/view/ ... rror-codes

Hoe bedoel je dat je bewegingen voor en achteruit zou verwachten? Ik heb het probleem in 2 richtingen maar dat is niet wat je bedoelt denk ik?

Gezien de leeftijd verwacht ik niet dat het brushless servo's zijn maar dit kan ik nazoeken.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door pgroot »

als ik dit zo lees vermoed ik ook niet dat het probleem in de encoder zit. dan zou je eerder een code E07 verwachten als ik zo naar de error lijst kijk.
Je zou eens kunnen kijken of er op de motor en drive een typeplaatje zit om meer info over je motor en drive te verzamelen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou de voeding controleren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

Dank voor alle reacties.

Ik heb De Groot, dealer van Altendorf ook maar even gebeld, een monteur belde me terug nadat ik mijn probleem had voorgelegd, hij was vrij duidelijk, e06 is een smeringsprobleem. Ik heb een vetpomp besteld via hun en ga volgende week zien of dat dat het oplost.

Ik heb op aanraden wat WD40 voorlopig op de spiraal gespoten en dat geeft wisselende maar betere resultaten op het moment.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

Ok, vet is binnengekomen.

Ik heb de wagen die wordt aangedreven door middel van een kogelomloop (zeg ik dat goed zo ?) gesmeerd met een vetpomp die ik bij de Groot heb besteld, de wagen heeft aan de voor en achterzijde een trechtervormige smeernippel, aan beide kanten dus meerdere pompjes gegeven. Eerst 1 aan kant om het effect te zien, toen aan de andere kant, en vervolgens aan beide kanten enkele keren gedaan.

Resultaat is wisselend, parallel geleider liep eerst voor geen meter, horten en stoten maar na 5x op die manier heen en weer te zijn gegaan, liep het allemaal wat beter... voor een keer of 5, daarna weer hetzelfde gelazer, en na 5x liep het weer 'goed' .. voor een keer of 5x en dan was het bagger.
Ik zie een patroon.. maar wat het is.. (kapotte kogel? die per aantal bewegingen op gaat spelen?)

Wat me ook opvalt, als ik een afstand invul meer dan ca 10cm van het huidige punt dan loopt de parallel geleider vaak vast, echter bij een afstand van minder dan 10cm gaat het eigenlijk altijd wel goed. Ik denk dat het met de acceleratie of snelheid te maken heeft. Als ik een grotere afstand dan 10cm wil overbruggen dan krijgt de parallel geleider een grotere acceleratie en dan bam, loopt hij vast. Onder de 10cm afstand die ik wil verplaatsen blijft de acceleratie / snelheid onder een bepaald niveau en gaat het goed. Ook meer dan 5x heen en weer.. dus, toch geen kapotte kogel?

Nu vraag ik af, waarom met de grote snelheid de zaagtafel in storing schiet, is het dat er nog oud opgedroogd vet in mijn wagen (zo noem ik het maar even) zit ? Kan ik er gewoon vet in blijven pompen en overtollig wat aan de buitenkant bij de spindel er uitkomt weg blijven vegen tot alles er uit is?
Moet de wagen er af en uit elkaar en schoon gemaakt worden? Kan ik wat doen aan de snelheid van de servo die de spindel aandrijft? Misschien een weerstand op de stroom toevoer zetten naar de servo toe? Maar blijft die dan heel? Of krijgt ik weer een andere foutmelding omdat de machine doorheeft dat hij langzamer draait dan hij zou verwachten?

Ik weet dat ik de Groot kan laten komen om naar mijn machine te kijken, maar voor ik een paar honderd of meer euro uitgeef, vraag ik nog maar om wat suggesties, als het mag. :-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door serum »

Ik zou de motor loskoppelen en kijken of je de boel eenvoudig rond krijgt. Als dat het geval is weet je dat je het daar niet in hoeft te zoeken.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

Ik heb gedaan wat je zei, maar hij loopt soepel.
Maar als ik de riem er weer op zet, dan gaat het eigenlijk alleen mis als ik meer dan 10cm wil verplaatsen want dan is de acceleratie groter.

https://youtu.be/PZ35-e88ogM
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door serum »

Koolborstels maar eens controleren of misschien is de encoder losgekomen van de as oid.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

Encoder zit goed, de koolborstels controleren zal ik iemand voor moeten laten komen, dus wordt vervolgd.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door keesfrees »

demian schreef: 31 mei 2023 11:17 dan gaat het eigenlijk alleen mis als ik meer dan 10cm wil verplaatsen want dan is de acceleratie groter.
Dat zou dus (toch) een mechanisch probleem kunnen zijn, door slijtage of vuil of slechte smering loopt de boel vast bij hogere snelheid.
Het zal wel een gekend probleem zijn wat een ervaren technieker zo verholpen heeft.

Er om heen werk "oplossing" : 2 x 5cm verplaatsen ipv 10 :-)
demian schreef: 31 mei 2023 12:17. . zal ik iemand voor moeten laten komen, dus wordt vervolgd.
(naïeve) gedachte : leg het probleem voor en vraag om de juiste onderdelen op te sturen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie