Kunstof Knoppen graveren

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee.. die knopjes van Heidenhain zijn wel in 2 delen, maar dat is de basisknop , met de gravure erin, en in de onderkant schuine balkjes, en daartussen dus openingen waardoor de witte kunststof, of zwarte bij de grijze knoppen, doorheen gespoten word.. Zo krijg je de opschriften in de knop..

Maar.. zoals gezegd.. Laseren.. Ik weet dat er Kunststoffen zijn die wit uitslaan onder een laser.. en die kunststof zoek ik.. want dan kan ik gewoon blanco knoppen maken, en ze laten laserfrituren.. zo moeilijk is het allemaal niet..

Frezen, en later invullen met kunsthars kan natuurlijk ook.. maar dan ligt het te lang op de machine.. ik wil als het even kan gewoon met een Freesje van 2-3 mm gewoon door die plaat rammen, omdraaien.. Frees 4 of zelfs 6 erin om de onderkant te doen.. dan losknippen, en Frituren.. gewoon een zak met knoppies en een malletje bij de laserboer deponeren, en em 2 dagen later afgebakken ophalen... meer moet dat niet zijn..
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door pgroot »

zwart abs graveren met een fiberlaser zou wit (of in ieder geval licht) moeten worden
wit abs graveren met een fiberlaser is dit volgens mij contra.

als je een stukje abs hebt wil ik het wel even onder de fiber schuiven om het te testen.
heb nog wel ergens een stukje polystyreen liggen om te kijken hoe dat reageert op de fiber
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door Arie Kabaalstra »

ABS heb ik niet op voorraad, maar morgenochtend moet ik toch nog een "bestelrondje" doen, en dan laat ik wel een stukje aanrukken.. :mrgreen:

Ik zal het dan alvast in Knopjesvorm frezen, en in de plaat laten zitten, eh.. hoe wil je de afbeeldingen aangeleverd hebben?.. Ik geef de voorkeur aan DXF.. dan kan ik makkelijk de vormen precies op maat, en precies gecentreerd aanmaken..
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door pgroot »

dxf is prima, zal morgen wel even kijken of ik toevallig nog iets van abs heb liggen om er voor de test nog even onder te schuiven.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb inmiddels een leverancier gevonden, die desgewenst ook een "monster" van 200 x 100 op wil sturen.. Ik heb 't knoppie van Heidenhain net in Alibre getekend.. als jouw graveertest slaag.. dan laat ik wel een monstertje komen.. daar kan ik wel een aantal knupkes uit zagen
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door pgroot »

vandaag voor de test even snel een stukje abs onder de laser gegooid,
Zwart ABS laat zich wel laseren zonder er dwars door heen te gaan, nog niet zo wit als ik verwacht had. wellicht nog iets beter te krijgen met wat aanpassingen in de settings. ik heb het ook wel witter gezien op beurzen etc.
Zwart Polystyreen geeft alleen een verdiept beeld (verkleurt niet)
verrassend genoeg op wit polystyreen gaf dit wel een zwarte tekst.
Helaas had ik zo even geen wit abs voor handen maar ik vermoed dat dit het zelfde beeld geeft als op wit polystyreen.

foto's zijn wel een behoorlijke uitvergroting teksthoogte was ca 3mm

Afbeelding
Afbeelding

ik heb nog wel een stuk wit PA en POM liggen om eens te kijken wat dat doet onder de laser, maar lag net wat anders onder de zaag.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben benieuwd... het ziet er in elk geval al professioneel genoeg uit.. misschien wat tweaken van de instellingen.. lager vermogen, en rustiger er overheen?..
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door pgroot »

er zit zeker een verhouding tussen snelheid, vermogen en frequentie lijnafstand etc.
vanmiddag het klepje nog maar even misbruikt om er met een ander setting profiel wat op te zetten. wat duidelijk zichtbaar is dat bij een laag vermogen de contouren scherper blijven dan bij een hoger vermogen. het resultaat valt mij zeker niet tegen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door Arie Kabaalstra »

zeker scherper, maar ook minder licht.. ik had gehoopt op wat"witter".. Maar.. misschien gaat het beter met de ABS plaat die ik besteld heb..
shovel
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:10

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door shovel »

Wat je ook kunt doen en mooi wit wordt is aluminium knoppen maken zwart lagen anodiseren en dan laseren
Kun je heel mooi witte letters krijgen.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door hobbybob »

Hi Arie,

Sorry voor mijn late reaktie, ik heb voor een project bij rijkswaterstaat/heijmans eens een 120 tal ABUS sloten met zwart abs (denk ik) omhulsel gelaserd en dat kreeg ik gewoon wit/heel licht grijs. Wel veel lichter als de foto's hierboven. Zal eens kijken of ik een foto kan opsnorren.

gr
dimitri
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door hobbybob »

Hi Arie,

Hier een voorbeeldje wat ik gegraveerd heb:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k Graaf em weer even op uit de krochten van dit forum, en wel hierom:

'k zie hier een hoop oplossingen voorbij komen, maar dat zijn allemaal dingen die ik NIET wil..Wat wil ik dan wel?.. Zoals eerder gesteld, Kunstof knoppies!.. met Witte lettertjes of Symbolen..

dus Geen geanodiseerd Alu, want dat slijt eraf, geen Zeefdruk, want dat slijt eraf, gewoon Laseren!.. Want dan Frituur je het erin.. Worden ze vuil, even een soppie erover.. eer dat dat weggesleten is, dan is je machine ook wel aan zijn end..
Bovendien.. op die manier kan ik de knoppies makkelijk vervangen.. wel zo fijn als je overweegt daar een Commercieel product van te maken.. de knoppen waarvan je verwacht dat ze het meest gebruikt gaan worden, daar maak ik er dan wat extra van, zodat ik een versleten knop makkelijk kan naleveren..

Afgelopen Donderdag ben ik naar de Precisiebeurs geweest.. en daar stond ook een bedrijf dat Lasers verkoopt.. alleen.. de kosten zijn me nog wat te hoog, en ligt mijn focus momenteel op andere machines..
Maar!.. Deze mensen waren wel in staat om Witte gravures op Kunststof te fikken.. hoe?. blijkbaar moet je daar een UV Laser voor hebben.. Ok.. Dat is dus de Truc!..

een UV Laser!..

Dat dus... Ik weet niet of er Forumleden met een UV Laser zijn?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Kunstof Knoppen graveren

Bericht door janplastiek »

De kunststof moet ook laserbaar zijn, gewone pom kan je niet laser markeren wel snijden, laserbare pom wel. Hier zit een vulstof in die verkleurd door warmte.

https://www.ensingerplastics.com/nl-nl/ ... h-lm-white
Laatst gewijzigd door janplastiek op 21 nov 2023 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie