boren met lage toeren

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

boren met lage toeren

Bericht door Jan1ydanne »

goede dag ik zoek een freesspil die lager in toeren werkt van 200 tot 1000 toeren maar die dan nog wel genoeg koppel heeft.
als iemand hier ervaringen mee heeft dan hoor ik het graag het gaat om een spindel van 1.5 kw. en geschikt voor boor3 tot 10mm.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: boren met lage toeren

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik een bldc motor (57BLR70-24-02) van 170W waar ik een ER11 (6 mm) spindel voor gemaakt hebt. Die loopt van 400 .. 3500 RPM. Met een 1:3 vsnaar loopt die bij ruim 1000 RPM fluister stil en heb je toch meer dan voldoende koppel om met 10 mm te boren.

1.5 kw bij 1000 RPM en een 10 mm boortje, is wel heeeeel ruim bemeten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: boren met lage toeren

Bericht door Swake »

Hierbij een calculator ivm berekenen van het benodigde vermogen bij boren:
https://spindles.suhner-machining.com/e ... alculator/

hfjbuis geeft aan 170W met 1/3 snaar te gebruiken. Zonder verlies/rendement in rekening te houden komt er dus max 510W op de spindel. Bovenstaande berekening geeft aan dat er met 478W in 12 seconden een gat gemaakt kan worden in automatenstaal met 10mm diameter; 20mm diepte; 25m/min snijsnelheid; 1000tpm; 0,1mm snijdiepte.

Tenzij het veel sneller moet lijkt een spindel van 1,5kW dan inderdaad wat overkill. Een 1500kW spindel zal ook zwaarder zijn voor de machine en dat resulteert in minder snelle verplaatsingen en misschien ook ietwat precisie opgeven.
When it fits stop using the hammer.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: boren met lage toeren

Bericht door MeMoRy »

hfjbuis schreef: 27 mei 2023 23:46 1.5 kw bij 1000 RPM en een 10 mm boortje, is wel heeeeel ruim bemeten.
Wellicht is dat wat veel. Maar ik merkte op mijn boorkolom de upgrade van 500W naar 750W best wel.

1000 rpm lijkt me eerder wat veel voor 10mm. Brandt je je hss op. Wellicht dat koeling of carbide een ander verhaal is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: boren met lage toeren

Bericht door hfjbuis »

MeMoRy schreef: 28 mei 2023 09:11 Wellicht is dat wat veel. Maar ik merkte op mijn boorkolom de upgrade van 500W naar 750W best wel
Het is een wereld van verschil of je een brushed DC (geen koppel op lage toeren) of brushless DC (constant koppel op alle toeren) motor gebruikt. De BLDC houd, net als een servo, de snelheid constant. Een servo kan op nog lagere toerentallen draaien (mijn Lichuan A4 van 0..3000). Die servo is echter een flink stuk duurder.
Nu heb ik zowel op de kolomboor (?W AC) als de freesmachine (500W DC) nooit gebrek aan vermogen als ik met 10 mm boor. Op de draaibank heb ik de 170W BLDC (gebruik ik alleen voor boren) begrensd op 60% van zijn max koppel (1:1 overbrenging). Als het precies moet, dan zul je ook nog moeten voorboren.
Een 170W BLDC ga ik ook gebruiken op de CNC freesmachine (in aanbouw). Die zal ik met max 6 mm HSS freesjes gebruiken op max 3500 RPM. Dan zijn de condities gelijk aan de huidige BF16 manuele freesmachine.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: boren met lage toeren

Bericht door Sven »

Vermogen blijft bij reductie toch gelijk?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1012
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: boren met lage toeren

Bericht door Markus »

Vermogen blijft bij reductie toch gelijk?
Vermogen blijft gelijk, koppel gaat omhoog

Ik heb ergens zo'n nieuwe spindel liggen met aansturing , ga zo wel even zoeken, hoog koppel bij lage toeren, uit mijn hoofd is die 600watt

maar, dat soort spindels zijn relatief duur tov de HF spindels die iedereen gebruikt, goedkoper is missichen zoiets te kopen

Afbeelding

voor maar 98 Euro euro en dan met riemaandrijving flink vertagen

Greezt,

Markus
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: boren met lage toeren

Bericht door Jan1ydanne »

oke 1.5 kw is wat veel het mag ook 1 kw zijn ik wil alleen geen snaar overbrengingen er op. kortom ik wil weer iets wat er niet is.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: boren met lage toeren

Bericht door Jan1ydanne »

marcus die machine van jou wat is het merk en wat kost dat ongeveer.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: boren met lage toeren

Bericht door Jan1ydanne »

En zijn er geen verlopen in de handel van servomotor naar er11 of er16. want ik neem aan dat de lagers van de servomotor het niet fijn vinden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: boren met lage toeren

Bericht door hfjbuis »

There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1012
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: boren met lage toeren

Bericht door Markus »

Wou een foto uploaden naar het forum maar krijg de foutmelding

» NO_TEMP_DIR
Je moet het pad en bestandsnaam invullen

Vanalles geprobeerd maar blijf die fout krijgen, maar goed het is een windward S6250-A07SL20T1 met BLDC driver

foto aliexpress Afbeelding

Link

Ik moet opzoeken wat het heeft gekost inclusief vervoer en douane, staat me iets bij van bijna 700 Euro , met driver en kabels

Geen hobby spindel, mag weg voor een redelijk bod (via prive bericht of mijn bedrijfs email) , is ongebruikt, was bedoeld voor een prototype die ik niet meer af wil maken wegens chronisch tijdgebrek.

Greezt,

Markus
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: boren met lage toeren

Bericht door Jan1ydanne »

deze gaat van 1000 naar 7000 ik zoek iets tot de 700 a 1000 . deze is voor mij niet geschikt.
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: boren met lage toeren

Bericht door FreesKever »

Ik heb recent een hand boormachine (Hikoki D13VB3) gekocht met een aluminium tandwielkast en 2 snelheden (0-1000rpm & 0 - 3000rpm). Zo een hand boormachine heeft wel een universeelmotor, en de koolborstels zijn slijtageonderdelen. Het is wel een vrij stevige boormachine en heeft een standaard (ong. 42.3mm) opspan dinges. Ik heb expres dit model gekocht omdat er geen klop inrichting op zit, en de boorkop is daardoor stabieler.

Hij kost ong. EUR180. Niet echt "goedkoop" voor een boormachine, maar wel duur genoeg om "goed" te zijn.

Maar als je iets "professioneels" wilt (lang heel blijft enzo) dan zou ik ook eerder gaan voor een snelle motor met b.v. zo'n groene as en daar een vergraging tussen zetten met een tandriem of een Multi-V snaar. (Een (planetaire?) tandwielkast zou ook kunnen).

Motoren die continu veel koppel op een laag toerental leveren zijn er niet veel, en als ze er zijn zijn ze groot en zwaar.
Motoren worden kleiner en lichter (en dus goedkoper) als ze voor een hoog toerental zijn ontworpen, en de combinatie van een "snelle" motor met een vertraging er achter is dan meestal nog steeds lichter en goedkoper.
Plaats reactie