Pendant W-XHC LHB04B-6

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door serum »

Noem het pendant of wat dan ook. Ik heb net als Arie het draaiwiel aan de machine vastzitten. (in theorie heb ik een bedrade pendant) Ik ben een lange slungel, heb gogo-gadget armen, kan overal bij en deze machine is niet zo groot. Op de grote machine is dat met die uitrekbare armen een iets grotere uitdaging, daar heb ik een bedrade pendant. Op de kleine machine nul ik als een malle, kan de coordinaten op het scherm zien, maar met een cameraatje kijk je toch alleen naar het beeld van de camera. Dat bevalt mij heel goed voor het nullen van mijn werkstukje. Gaat binnen de 0,02 nauwkeurig en met een lekkere snelheid. Op de grote machine nul ik werkstukken ongeveer 1x per half jaar, als ik dat al haal. Linksvooronder is mijn vaste g54 nulpunt, in alle cam houd ik daar rekening mee. pnuematische aanslagpinnen op de machine zorgen dat ik het wersktuk goed neer kan leggen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pendant W-XHC LHB04B-6

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geen ervaring?.. dat hoor je mij nergens beweren.. de Mitsubishi DWC 200 H waar ik in het verleden veel mee gewerkt heb,

Afbeelding

deze dus, beschikte ook over een Pendant, en die was, gezien het formaat van de machine, en de afstand tussen het controle paneel en de machine zelf, een onmisbaar stukje gerei..
maar.. die Pendant was "beperkt" in vergelijking tot de Hedendaagse Pendants die meer weg hebben van een draagbare Bedieningsconsole.
Of dat laatste nou zo'n goede ontwikkeling is, dat waag ik nog te betwijfelen, maar dat zal ook met mijn achtergrond te maken hebben.

Ik ben nog een CNC programmeur van de "ouwe stempel", ofwel.. ik deins er niet voor terug om programma's gewoon aan de machine in te kloppen, en ik heb nog gewerkt met machines zonder, of met een beperkte grafische weergave.
Dientengevolge zou ik ook de permanente Grafische weergave in EdingCNC graag "inschakelbaar" zien, dus.. het programma op het scherm waar nu de Grafische weergave staat, en dan met een bedieningstoets omschakelen naar Grafische weergave (dat is er ook de reden van dat ik E++ ontwikkeld heb, zodat ik gewoon zo naar mijn programma kan schakelen, en em bewerken, en dan direct de gevolgen zien op het grafische scherm..

Ook heb ik bij DamenCNC indertijd machines gebouwd waar de meesten hier niet eens durven te dromen.. zoals een portaalfrees van 1800 x 2500 x 500 mm, daar liep je bij het instellen, nadat er met een Heftruck een pallet met materiaal in de machine was gereden, gewoon de machine in om em in te stellen..Eerlijkheid gebiedt me hier wel om mee te delen dat het hier om een "basis model" DamenCNC Pendant ging, met slechts een Handwiel en een 2-tal knoppen ging..

Afbeelding

Die dus, vergelijkbaar met het Pendant wat ik zelf ooit bouwde voor mijn machine, echter zat daar een Streeltegel bij ingebouwd, omdat ik toen nog geen behuizing had, slechts een PC met een Scherm aan de zijkant van de kast gemonteerd, en een los toetsenbord, Nu is dat een ander verhaal, zoals je kunt zien op de foto van mijn machine in huidige staat, het handwiel zit Links op het bedieningspaneel, zodat ik er al goed bij kan als ik met mijn hoofd in de machine sta, om freesjes van ø0.4 mm in te stellen.. Oops=Krak!, dus wel fijn dat ie lekker dichtbij zit.. , en als je een grotere machine hebt.. dan kan ik me goed voorstellen dat je een Pendant nodig hebt..
Plaats reactie