Project: freesmachine met aangedreven rollen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

promo
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015 07:02

Re: Project: freesmachine met aangedreven rollen

Bericht door promo »

Arie Kabaalstra schreef: 30 mei 2023 16:42 Los van het gegeven dat ik mijn bedenkingen heb omtrent de bouwwijze van de machine
promo schreef: 30 mei 2023 13:52 Arie Kabaalstra schreef: ↑30 mei 2023 12:42
Kortom.. er zit een Duiveltje op mijn schouder die constand in mijn oren roept "Bedfrees"..
Ik ben het hier helemaal mee eens.
Ah.. was JIJ dat.. :lol:

Als je dan TOCH hele platen heen en weer wilt slepen.. Maak een Rollenbaan aan de machine, (minimaal 4800 mm lang), en maak een "Slede"met een paar knijpers die je plaat vast houden.. die kan korter, maar langer is beterder.. dan heb je geen Rolletjes meer nodig.. alleen een paar stukken tandheugel, om de knijpers heen en weer te fietsen..

Waarom komt de Term "Methodisch ontwerpen" van de HTS nu ineens weer bovendrijven?.. Ik dacht dat ik mijn Poging HTS van 2007 had verdrongen.. maar nee.. :lol:
Laat dat nou nèt de methode zijn die de bovengenoemde machine gebruikt ;)
https://www.voortman.net/nl/producten/v ... eesmachine
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Project: freesmachine met aangedreven rollen

Bericht door Bjornski1976 »

Encoder tape heb ik hier al voorbij zien komen.

Een ketting of tandriem op de plaat vast zetten met een motor/encoder die met een wieltje mee leest. Eventueel de encoder kabel van de lees motor koppelen aan de closed loop drive van de aandrijving.

Tandachtig wieltje op de zijkant van de plaat laten meelopen, veer gespannen met aan de overzijde een contra wieltje.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Project: freesmachine met aangedreven rollen

Bericht door Bjornski1976 »

Ook wel eens gedacht om een freesmachine iets onder een hoek tegen de muur zetten?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project: freesmachine met aangedreven rollen

Bericht door Arie Kabaalstra »

promo schreef: 30 mei 2023 13:52 Mocht je toch voor een aangedreven rollen-systeem gaan (zoals de Voortman machines), dan wil ik je best wat tips geven;).
Ehh.. jij werkt daar, of daarmee?..
promo schreef: 30 mei 2023 16:54 Laat dat nou nèt de methode zijn die de bovengenoemde machine gebruikt ;)
https://www.voortman.net/nl/producten/v ... eesmachine
Ik kende deze machines niet.. ook totaal mijn vakgebied niet.. maar Damn!.. :shock: .. Da's een mooi stukje werk.. echt de Shizzle..

Maar dat is dus PRECIES wat ik bedoelde..en in Eding kun je zelf wel een Macrootje in elkaar flamberen om dat na te doen.. iets met een M-Code kan al snel, zie ook het EdingCNC macro topic, waar ik één en ander uit de doeken doe omtrent het maken van M-Codes..

Zelfs als je besluit een Bedfreesmachine te maken, kun je met een dergelijk klemsysteem de boel mooi automagiseren, (Ik krijg Visioenen van een Macrootje wat ik onlangs geknopseld heb wat middels de MOD Functie een getal van een aantal cijfers in te delen, Daarmee kun je met 1 M-Code aangeven welke klemmen je dicht wilt laten knijpen.. iets in de trant van M10 K1356 (M10 voor het bedienen van de klemmen, en dan klem 1, 3, 5 en 6 dichtzetten.. Kan allemaal met EdingCNC..

de Prox om de kant van een plaat te detecteren is ook mooi gevonden, maar dat zal met hout niet werken, maar daar kun je dan altijd een Optisch oog gebruiken.. , Of.. je monteert gewoon een makkelijk te plaatsen Aanslagje naast een klem.. Plaat ertegenaan.. M10 K1356.. Enter heien (je kunt er ook nog een Dialoog aan knopen, waarin je de gewenste klemmen schrijft.. ))
promo
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015 07:02

Re: Project: freesmachine met aangedreven rollen

Bericht door promo »

Arie Kabaalstra schreef: 30 mei 2023 17:59
promo schreef: 30 mei 2023 13:52 Mocht je toch voor een aangedreven rollen-systeem gaan (zoals de Voortman machines), dan wil ik je best wat tips geven;).
Ehh.. jij werkt daar, of daarmee?..
Ik werk binnen Voortman als engineer voor de ontwikkeling van nieuwe CNC machines. Helaas ben ik er dus mee bekend hoe lastig het is om een aangedreven rollen-systeem te maken :cry: :lol:

Arie Kabaalstra schreef: 30 mei 2023 17:59
promo schreef: 30 mei 2023 16:54 Laat dat nou nèt de methode zijn die de bovengenoemde machine gebruikt ;)
https://www.voortman.net/nl/producten/v ... eesmachine
Ik kende deze machines niet.. ook totaal mijn vakgebied niet.. maar Damn!.. :shock: .. Da's een mooi stukje werk.. echt de Shizzle..
Het zijn zeker prachtige machines! De V633 is ook heel indrukwekkend (met een stuk of 20 gestuurde assen :lol: )
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project: freesmachine met aangedreven rollen

Bericht door Arie Kabaalstra »

promo schreef: 31 mei 2023 11:12 Ik werk binnen Voortman als engineer voor de ontwikkeling van nieuwe CNC machines.
#Droombaam.. ik heb iets vergelijkbaars gedaan, maar dan kleinschaliger.. wel heel veel geleerd bij DamenCNC..
Maar dat concept van die Slede met Knijpers.. dat is precies wat ik ook in gedachten had..
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Project: freesmachine met aangedreven rollen

Bericht door FreesKever »

Ik zou zelf niet snel een machine maken die afhankelijk is van een rollensysteem met wrijving voor nauwkeurigheid. Problemen met slip, vervorming van rollen bij een (statische) belasting waardoor slip in heen en terug richting verschillend is. Daar komt vervuiling (spanen enzo) bovenop.

En hoe zorg je er dan voor dat de machine "haaks" blijft?

En er zijn genoeg alternativen.
Een ervan is je machine vertikaal tegen een muur monteren zoals een "platen zaag".
Een andere optie is om je machine eenvoudig demontabel te maken (met b.v. paspennen) zodat je hem in een klein hoekje op kunt bergen. De manier waarop de "drawbot" in elkaar zit is daar b.v. geschikt voor.
Nog een andere optie is om hem met b.v. een lier op te hijsen als je hem niet nodig hebt.

----------
Ik weet niet precies hoe die Voortman machines in elkaar zitten. Voor een zaagmachine die eenmalig de lengte van een profiel moet meten kan dat nog wel, maar voor voor een CNC machine die de hele tijd op en neer gaat zullen de afwijkingen cumulatief zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project: freesmachine met aangedreven rollen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik in een Filmpje van Voortman gezien heb is dat ze sensoren hebben om de plaat in de machine automatisch te nullen, als je daar een aantal van hebt, dan kun je kijken of de plaat daar aankomt als ie daar verwacht wordt.. en dan heb je een Automatische correctie
Tevens.. zal het probleem van Slip niet heel erg meetellen hier, omdat je geen vervorming hebt van je Rollen, wel van je materiaal, maar dat maakt voor de effectieve diameter van je aandrijfrol geen bal uit..
Tevens, hebben ze ook dat systeem wat ik eerder al beschreef, met "knijpers" om je plaat heen en weer te sleuren..

Echter.. ben ik nog altijd van mening, zeker gezien de geringe massa van de te bewerken platen hout, dat een "Bedfrees" de beste, lees kortste optie is.. Immers.. als je een plaat van 2400 mm (Standaard handelsmaat) heen en weer moet gaan sleuren, dan heb je minimaal 4800 mm ruimte nodig voor je machine.. terwijl een Bedfrees niet veel langer zal zijn dan de te bewerken lengte, zijnde 2400 mm, plus dan wat ruimte aan één of beide zijden voor de slede, zeg dat je een meter of 3 nodig hebt, waar je met een vaste positie van je freeskop, en een bewegend werkstuk al snel aan 5500 mm zit.. en da's gewoon niet handig..
Plaats reactie