Vervangen spindel motor (ac servo?)

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Vervangen spindel motor (ac servo?)

Bericht door mher »

Hallo allemaal,

Zoals jullie misschien al hebben kunnen lezen in mijn bridgeport retrofit topic, heb ik een groot vraagstuk bij de motor die aan de spindle hangt.

Het zou om een Thrige titan GK80-20BF9 gaan. Nu is daar zo goed als niks over te vinden en heb ik uiteindelijk thrige titan zelf een mail gestuurd.
Zij hebben aangegeven dat ze geen info meer beschikbaar hebben over deze motor. Sterker nog door het typeplaatje ben ik zelf niet eens zeker of het nu om een 6.9kw of 4.3kw motor gaat

Nu ben ik dus toch aan het overwegen om de motor te vervangen door iets anders wat makkelijker/beter binnen het nieuwe systeem gaat passen.
Uiteindelijk zou ik ook dingen als rigid tapping willen doen.

Nu was ik benieuwd of iemand een goede suggestie voor een motor heeft. Mag 3 fase motor zijn, dat is momenteel ook de planning om de kast binnen te brengen.

Ik vroeg me af of het eventueel een goede optie is om een ac servo te gebruiken mogelijk met ethercat ondersteuning waardoor het mooi binnen het huidige systeem past
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vervangen spindel motor (ac servo?)

Bericht door benkr »

Ik zou beginnen om bij de producent te informeren, die firma bestaat nog steeds:

https://www.t-telectric.com/t-t-electric/

Zitten wel in Frankrijk, dus Frans spreken is wel een pro om goed te kunnen communiceren met een techneut.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Vervangen spindel motor (ac servo?)

Bericht door mher »

mher schreef: 07 jun 2023 15:52 heb ik uiteindelijk thrige titan zelf een mail gestuurd. Zij hebben aangegeven dat ze geen info meer beschikbaar hebben over deze motor.
Dat had ik inderdaad al gedaan, helaas hebben ze totaal geen informatie meer beschikbaar over de motor
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Vervangen spindel motor (ac servo?)

Bericht door mher »

Ik was nu aan het kijken naar iets als dit;
https://nl.aliexpress.com/item/10050054 ... hXMO7lr5az

al ben ik even benieuwd naar jullie mening/adviezen. Ook zou ik het liever dichter bij huis aanschaffen maar ik heb tot nu toe hier in NL of DE niet echt iets vergelijkbaars kunnen vinden
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Vervangen spindel motor (ac servo?)

Bericht door mher »

Ik heb intussen nog even verder gekeken en ben bij CTB en SZGH uitgekomen.

Nu heb ik voor 2 motoren een prijs ontvangen
https://www.szghauto.com/product/3.7KW- ... r-115.html
de SZGH komt voor motor/drivers/kabels/capacitator/verzenden uit op €1500,-

Voor de CTB gaat het om een:
servo: Z18-44P0GA20-80H5G
driver: BKSC-45P5GH5
De prijs hiervan incl verzenden komt uit op €2100,-
De specs van deze motor zijn hieronder te zien.

Welke van de motoren/driver combinaties zouden jullie adviseren en waarom?
Of zouden jullie nog steeds zeggen om gewoon de oude spindel aan de praat proberen te krijgen?
Ik heb van deze intussen ook in de motor een aansluitschema gevonden die ik als laatste foto bijgevoegd heb
Afbeelding
Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vervangen spindel motor (ac servo?)

Bericht door hfjbuis »

Dat zijn stevige prijzen voor een AC servo motor.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie