Perilex 2 fasen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Perilex 2 fasen

Bericht door andrefc101 »

Voor de stroomfanaten: in het nieuwe huis van mijn schoonvader zit een kookgroep die uit 3 fasen bestaat volgens de verhuurder, maar ook drie ouwerwetse porseleinen zekeringen in de meterkast en een 5-aderige Perilex stopcontact in de keuken. Nu de vraag: kan ik hier ook een 2 fasen inductieplaatje op laten aansluiten? Het is voor zo nu en dan eens wat opwarmen en een eitje bakken..... Nu hadden bij de BCC een mooi inductie plaatje met 2 eilanden en maar op 1 fase. Deze is echter wel 3500 Watt, en dat lijkt mij wat veel voor een normaal stopcontact. Wat is verstandig. Het liefst zouden we zo'n klein inductieplaatje willen.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Perilex 2 fasen

Bericht door Erik »

Dat 3500W plaatje op de perilex aansluiten en maar 1 fase (+nul) in de stekker aansluiten.

Gr.

Erik
Gr.

Erik
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Perilex 2 fasen

Bericht door benkr »

Inderdaad, 1 fase bij 16A is zo ongeveer 3600W dus kan zeker.
Ook bij Lidl hebben ze die kookplaatjes, kosten daar 90 Euro.
Wij hebben de enkele om buiten zo nu en dan wat warm te maken, werkt perfect.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Perilex 2 fasen

Bericht door pgroot »

die perilex kookgroepen zijn er in meerdere varianten.
Ook een fornuisgroep 2 fase 2 nul wordt er vaak een perilex toegepast.
Wat het nog verwarrender maakt is dat voeger het was toegestaan om van een 5 aderige kabel de grijze fase om te kleuren naar blauw.

Eerst zeker weten wat je hebt dmv meten is dus wel aan te raden.

Een enkelfase plaatje van 3500w moet op een eigen groep afgezekerd worden (alles boven de 2000w)
simpelweg 1 fase gebruiken op de 3 fase groep mag officieel naar mijn weten niet.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Perilex 2 fasen

Bericht door hfjbuis »

pgroot schreef: 23 jun 2023 22:50 Een enkelfase plaatje van 3500w moet op een eigen groep afgezekerd worden (alles boven de 2000w)
simpelweg 1 fase gebruiken op de 3 fase groep mag officieel naar mijn weten niet.
Als het een kookgroep is, dan is het toch een aparte groep met bijbehorende (samengestelde) schakelaar (zekering automaat)
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Perilex 2 fasen

Bericht door keesfrees »

Op dit forum gaat een groot gedeelte van de vragen er over :

https://www.circuitsonline.net/forum/se ... e=0&sort=1
https://www.circuitsonline.net/forum/se ... e=0&sort=1

Elke keer weer opnieuw iedereen uitleggen, beter een keer goed uitleggen en dan daar naar verwijzen.

Maar goed, mijn eerste tip, koop een voltmeter.
Of vraag iemand op de koffie die er in thuis is.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Perilex 2 fasen

Bericht door pgroot »

hfjbuis schreef: 23 jun 2023 22:57
pgroot schreef: 23 jun 2023 22:50 Een enkelfase plaatje van 3500w moet op een eigen groep afgezekerd worden (alles boven de 2000w)
simpelweg 1 fase gebruiken op de 3 fase groep mag officieel naar mijn weten niet.
Als het een kookgroep is, dan is het toch een aparte groep met bijbehorende (samengestelde) schakelaar (zekering automaat)
ook in het begrip "kookgroep" zit nog wel het een en ander aan verschillen.
Die inductieplaten heb je in ook meerdere types in.
Sommige types zitten op een fornuisgroep (2L+2N) aan elkaar in de meterkast, maar ook 3 fase uitvoeringen zijn er gewoon in de markt.
Ik heb wel eens een plaatje in me handen gehad waar zelf al meerdere mogelijkheden op zaten, enkelfase (waarbij het vermogen van de plaat beperkt werd) 2L+2N of 2L+1N+Brug in de N als ik het goed herinner, een 3 fase plaat heeft als voordeel boven een 2 fase dat de balasting beter verdeeld wordt over de fase's wat wanneer je ook andere 3 fase apparaten gebruikt wel een voordeel kan zijn
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Perilex 2 fasen

Bericht door Kjelt »

pgroot schreef: 23 jun 2023 22:50 simpelweg 1 fase gebruiken op de 3 fase groep mag officieel naar mijn weten niet.
Want?
Dan zouden dit soort verdeeldozen toch ook niet mogen worden gebruikt?

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... erdeelblok
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Perilex 2 fasen

Bericht door pgroot »

Kjelt schreef: 24 jun 2023 01:15
pgroot schreef: 23 jun 2023 22:50 simpelweg 1 fase gebruiken op de 3 fase groep mag officieel naar mijn weten niet.
Want?
Dan zouden dit soort verdeeldozen toch ook niet mogen worden gebruikt?

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... erdeelblok
die verdeeldoos valt volgens mij niet onder de 1010, maar ik ken wel een variant daarop, deze heeft dan wel een extra zekering in de behuizing zitten voor het 230v wcd'tje
Afbeelding

maar weer even terug naar waarom niet, ik ken gelukkig niet de gehele 1010 maar er staat mij iets bij dat dit met het gelijktijdig afschakelen van de 0 van een 230v aansluiting te maken heeft. maar misschien geld dit wel alleen in specifieke situaties net als dat de norm voor aardlek zo'n beetje elke 1010 veranderd van wat wel niet mag
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Perilex 2 fasen

Bericht door Kjelt »

pgroot schreef: 24 jun 2023 23:02 er staat mij iets bij dat dit met het gelijktijdig afschakelen van de 0 van een 230v aansluiting te maken heeft. maar misschien geld dit wel alleen in specifieke situaties net als dat de norm voor aardlek zo'n beetje elke 1010 veranderd van wat wel niet mag
Dat zijn drie fase groep automaten die de nul niet mee afschakelen en die zijn in Nederland zowiezo verboden in (niet industriele) groepenkasten. In Duitsland mogen deze wel en daar zijn de merk automaten ook goedkoper ;-)

Dus met een normale drie fase automaat voor Nederland worden alle drie de fases en de nul tegelijk afgeschakeld. Wel is de nieuwe voorschrift dat je alleen een drie fase aardlekschakelaar voor een drie fase groep mag gebruiken en niet zoals nog een paar jaar terug ook voor drie 1 fase groepen.
Is geen eis want zit in 80% van de nederlandse huishoudens zo, maar wel voor nieuwe installaties of groepenkasten die flink veranderd worden.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Perilex 2 fasen

Bericht door pgroot »

ja dat was het exact idd, nu vraag je je sowieso wel eens af of die regels niet veel te ver gaan. in bv belgie mag een huisvrouw een meszekering van 250A vervangen terwijl je in NL (bedrijfsmatig) al een papiertje nodig hebt om een nieuw 16A zekeringetje te mogen vervangen

even terug naar de originele vraag:
andrefc101 schreef: 23 jun 2023 20:43 in het nieuwe huis van mijn schoonvader zit een kookgroep die uit 3 fasen bestaat volgens de verhuurder, maar ook drie ouwerwetse porseleinen zekeringen in de meterkast en een 5-aderige Perilex stopcontact in de keuken.
dat zou waarschijnlijk betekenen dat in dit geval de 0 dus niet meeschakeld die zitten bij zo'n kast vaak op de rail.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Perilex 2 fasen

Bericht door Kjelt »

pgroot schreef: 24 jun 2023 23:22 in bv belgie mag een huisvrouw een meszekering van 250A vervangen
:shock: Zitten er in Belgie zulke zware aansluitingen in huishoudens ?
terwijl je in NL (bedrijfsmatig) al een papiertje nodig hebt om een nieuw 16A zekeringetje te mogen vervangen
Dat is puur verzekeringstechnisch om de aansprakelijkheid af te wentelen.
In de USA mocht ik tijdens het opbouwen van een stand op een tech conferentie niet eens een verlengsnoer in de muurwandcontactdoos stoppen. Dat had met de unions, de vakbonden te maken en aansprakelijkheid.

in het nieuwe huis van mijn schoonvader zit een kookgroep die uit 3 fasen bestaat volgens de verhuurder, maar ook drie ouwerwetse porseleinen zekeringen in de meterkast en een 5-aderige Perilex stopcontact in de keuken.

dat zou waarschijnlijk betekenen dat in dit geval de 0 dus niet meeschakeld die zitten bij zo'n kast vaak op de rail.
Inderdaad als de drie fase kookgroep nog smeltzekeringen heeft dan zou ik deze preventief vervangen door een drie fase automaat eigenlijk meteen een nieuwe groepenkast.
Maar als die drie smeltzekeringen in een verzegeld kastje zitten daar waar de elektriciteit het huis binnenkomt is dat normaal. Dat zit zo bij alle nederlandse woningen van voor +/-2000 nog zo en dat zijn de hoofdzekeringen van de woning,
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Perilex 2 fasen

Bericht door DaBit »

andrefc101 schreef: 23 jun 2023 20:43 Nu de vraag: kan ik hier ook een 2 fasen inductieplaatje op laten aansluiten?
Ja hoor. Veel (allemaal?) van die plaatjes kunnen 2xF + 2xN, maar ook een driefasenvoeding waarvan ze dan 2 of 3 fasen gebruiken. Daar dus gewoon even op letten bij aanschaf.

Preventief vervangen van elektramateriaal, pfff, waarom zou je... Die porseleinen dingen doen het al sinds het jaar kruik prima en als er eentje poef zegt dan doet gewoon de helft van je kookplaat het niet meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie