Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 27 jul 2023 18:11 Gewoon wat sneller laten ronddraaien werkt denk ik ook wel en is wel zo makkelijk, kun je de perslucht meteen voor de rotatie gebruiken.

'k heb daar even over nagedacht.. Ik weet niet precies hoe het zit.. maar stel.. je maakt 4 nozzels om je spindel..

Afbeelding

laten we zeggen zoiets

en je hebt de 2 stepperdrivers voor je X en Y as. daar zit een DIR ingang op. right?..hoe zit dat.. een positieve spanning als het + is en een negatieve als het - is?.. er moet hoe dan ook iets veranderen als de as van richting veranderd.. dat zijn als ik het wel heb 5V signalen.. dat moet lukken met een Arduinootje.. stel.. je hebt electrisch bediende ventieltjes, dan schakel je de linker Nozzle in als je naar X+ beweegt, en de rechter als je naar X- beweegt, en dan iets vergelijkbaar.. de achterste aan als je naar voren beweegt en andersom voor de Y-as.. moeilijker dan dat hoeft het toch niet te zijn?..

Of.. als je zo'n draaibare Nozzle wilt.. dan moet je een stappenmotortje aan kunnen sturen.. liefst op een hoek.. dus.. als X+ en Y+ (dus op een Cirkelvorminge beweging.. dan laat je de Ring naar 225° draaien...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 27 jul 2023 18:16 Daar heb je gelijk aan, als je flink de ruimte hebt, een heftruck, dikke krachtstroom en niet denkt binnen een aantal jaar het loodje te leggen zodat je je erfgenamen met een paar ton staal opzadelt is een oude machine een perfecte basis om op te knappen of te retrofitten.

De hele reden dat er op marktplaats meer geld geboden wordt voor kleine HBM achtige machines, of dat de zelfbouw mensen meer geld uitgeven voor een kleinere opensource cnc is juist dat de meeste hobbieisten geen genoeg ruimte hebben, geen heftruck en al helemaal geen directrice die daar toestemming voor geeft
Als je NIET flink de ruimte hebt.. moet je jezelf afvragen.. "heb ik zo'n grote machine nodig, zo ja.. heb ik dan ook niet een grotere ruimte nodig?"
Waar ik mijn erfgenamen mee opzadel.. dat is dan hun probleem.. ik kan me daar niet druk om maken als ik "naar de overkant van de straat verhuisd ben" (Ik woon tegenover het lokale kerkhof...)

een heftruck?.. ja.. ik heb één keer de hulp ingeroepen van de Verhuurder, die heeft een heftruck.. maar da's een ouwe diesel.. daar ga ik mijn fikken niet aan branden.. modernere diesels en electrische hefscootmobielen?.. geen probleem..
met een palletwagen kom je al een heel eind.. en die dingen kosten de wereld niet.. als je zo'n machine neer kan zetten.. dan moet je ook wel een palletwagen hebben om je onderdelen af te voeren.. want dat betekent dat je em ook aan het terugverdienen bent.. zo'n ding moet draaien!.. veel&Vaak..

Groot formaat betekent voor de meeste hobbyisten "platen".. hout, kunststof, Alu, misschien een keer staal.. maar geen "blokken staal" van 100mm of dikker..

het lastigste is.. dat de "Hobbybob" markt nou net niet de "Sweetspot" voor veel hobbyisten heeft.. , dus kom je bij professionele machines.. die zijn nieuw niet te betalen.. en gebruikt nog wel eens te vinden voor schappelijke prijsjes.. probleem.. ze zijn GROOT..

Of.. je moet een Aciera of Deckel kunnen vinden.. maar die kosten dan ook weer een hoeveelheid munten waar de rondborstige regering bleek van rond de neus wordt..
Ik weet het jij hebt wel de ruimte en mogelijkheden maar jij bent dan ook geen typische hobbieist.
Ik ben geen Hobbyist.. maar wel "Typisch".. laten we het daar maar op houden.. de insteek van mijn betoog was.. dat die jongens van Action Box 15 K uitgegeven hebben aan een machine die qua afmeting vergelijkbaar is met een Bridgeport VMc600, en dat is gewoon een leuk formaat machine, en zo zag ik net, er is ook een VMC 500.. 2300 x 2100 mm.. Ok.. da's bijna 5m².. maar toch..
15K... Ok.. laten we dat even bezinken.. en dan kijken naar het formaat van de machine in voltooide toestand met de omkasting er om heen.. dan kun je net zo goed een ouwe Fadal op de kop tikken en die langs de fietsen van moeders de baas, en de kinders manoeuvreren, en uitkijken dat je niet blijft haken achter de surfplank van de oudste, en de koelkast..

er zit tussen professionele machines, zoals de door mij aangehaalde voorbeelden, en de "Afhaalchineesjes"van HBM en dergelijke een "grijs gebied" waar wij als hobbyisten toch graag in zouden zitten qua machineformaat.. laten we zeggen 350-400 in X en 25-350 in Y.. en dan een redelijke Z slag, met genoeg ruimte voor een eventuele 4de en mogelijk 5de as.. (waarvan de onderdelen op zo'n machine goed te maken zijn.. )
Waar kom je dan op uit.. neem de "Beagle on Steroids"van Mickomatsu, of de machine van Stef van Itterzon..die gewoon Zündapp blokken na staat te maken...
Maar goed.. dat kost wat.. en dat moet je er dan wel voor over hebben.. wetende dat als je iets meer ruimte kan vrijmaken.. je een Professioneel "kleintje" neer kan zetten.. (voor 15K kun je met een beetje mazzel al een Fanuc Robodrilll vinden.. om maar even wat te noemen.. )
Wat de machines van Syil betreft.. daar zitten ook leuke formaatjes tussen.. modern, niet te groot.. maar groot genoeg voor serieus freeswerk
Qua formaat van mijn werkstukken zit ik aan de andere kant van het spectrum.. en is de Beagle meer dan groot genoeg.. al weet ik wel dat als ik een tweede machine zou bouwen.. dat ie wel een haartje groter mag.. en 5 assig.. en met een wisselaar.. met HSK 25.. gaat dat kosten?.. weet ik nog niet.. ontwerp is nog niet klaar..

Ik heb die ruimte niet.. die Huur ik.. nou scheelt het wel dat ik niet meer in Zuid-Holland woon, maar in Fryslân.. maar goed.. in mijn schuurtje achter't huis heeft het voor die tijd vol genoeg gestaan..Door de plaatsing van een Tussenwand, had ik maar 2 x 3 meter.. en daar stonden mijn Draaibank en mijn 2 Freesbanken.. (naast de Beagle heb ik nog een Portaal machine), een Brother HS100 of een EMCOturn 120 hadden daar wel bij gepast, maar ik heb geen 400V installatie in dit huis..Ik denk ook niet dat de verhuurder daar accoord mee zal gaan..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind het maar saai worden, al die tekst, het topic heet toch "Het Grote You Tube Topic" ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 jul 2023 09:03 Ik vind het maar saai worden, al die tekst, het topic heet toch "Het Grote You Tube Topic" ?
Oke, dus nu gaat iedereen het bericht opnemen op video en hier plaatsen?
Zodat je naast uren door fora en social media bladeren, ook nog enige tijd moet youtuben?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door MeMoRy »

Arie Kabaalstra schreef: 27 jul 2023 13:28 "Action Box".. ofwel een Sufgesponsord kanaal.. "zelfbouw".. ja.. budget.. 15 K.. vergeet dat even niet..
... en een CNC machine, een CNC router, een waterjet, lasapparatuur, een kraan en een grote werkplaats.
Een 6.5kW spindel kost alleen al 3-4k. Dus ze zullen flinke kortingen hebben gekregen.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 27 jul 2023 21:32
Kjelt schreef: 27 jul 2023 18:11 Gewoon wat sneller laten ronddraaien werkt denk ik ook wel en is wel zo makkelijk, kun je de perslucht meteen voor de rotatie gebruiken.

'k heb daar even over nagedacht.. Ik weet niet precies hoe het zit.. maar stel.. je maakt 4 nozzels om je spindel..

Afbeelding

laten we zeggen zoiets

en je hebt de 2 stepperdrivers voor je X en Y as. daar zit een DIR ingang op. right?..hoe zit dat.. een positieve spanning als het + is en een negatieve als het - is?.. er moet hoe dan ook iets veranderen als de as van richting veranderd.. dat zijn als ik het wel heb 5V signalen.. dat moet lukken met een Arduinootje.. stel.. je hebt electrisch bediende ventieltjes, dan schakel je de linker Nozzle in als je naar X+ beweegt, en de rechter als je naar X- beweegt, en dan iets vergelijkbaar.. de achterste aan als je naar voren beweegt en andersom voor de Y-as.. moeilijker dan dat hoeft het toch niet te zijn?..

Of.. als je zo'n draaibare Nozzle wilt.. dan moet je een stappenmotortje aan kunnen sturen.. liefst op een hoek.. dus.. als X+ en Y+ (dus op een Cirkelvorminge beweging.. dan laat je de Ring naar 225° draaien...
Ik heb dit bordje daarvoor gekocht:

https://www.cnc-steuerung.com/mms-kuehlmittelsteuerung

Besturingstechnisch werkt het allemaal (icm met Eding) moet nu nog even een kop maken met 4 nozzles waarbij ik ook nog genoeg ruimte heb voor de ATC.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door P1-Engineering »

Kjelt schreef: 27 jul 2023 18:16
Arie Kabaalstra schreef: 27 jul 2023 17:16 Ik gaf de EMCO VMC 200 even als voorbeeld.. net als de Bridgeport VMC 600, gewoon vanwege het werkbereik.. je kunt ook naar andere machines kijken.. zoals een Bridgeport Series 1.. (de Interact was gewoon een Series 1 met CNC besturing.. ) en een Retrofit van zo'n machine hoeft niet veel te kosten.. 't is net wat je wilt.. 't is ook maar net wat je wilt qua werkbereik en fnctionaliteit..
Daar heb je gelijk aan, als je flink de ruimte hebt, een heftruck, dikke krachtstroom en niet denkt binnen een aantal jaar het loodje te leggen zodat je je erfgenamen met een paar ton staal opzadelt is een oude machine een perfecte basis om op te knappen of te retrofitten.

De hele reden dat er op marktplaats meer geld geboden wordt voor kleine HBM achtige machines, of dat de zelfbouw mensen meer geld uitgeven voor een kleinere opensource cnc is juist dat de meeste hobbieisten geen genoeg ruimte hebben, geen heftruck en al helemaal geen directrice die daar toestemming voor geeft :mrgreen:
Ik weet het jij hebt wel de ruimte en mogelijkheden maar jij bent dan ook geen typische hobbieist.
Inderdaad, als ik de ruimte en een krachstroomaansluiting had, dan ik absoluut een gebruikte VMC gekocht en deze voorzien van een retrofit. Voor €15-€20k koop je daarmee zoveel meer machine.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

niks cnc maar mooi project en goed gefilmd en zo:
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Creatief, maar wat ik dan NIET snap, er zit rond de motorkabels een prachtige "Grommet" zo'n Rubber ring die ontworpen is om in een gat te monteren, om de kabels te beschermen.. waarom heeft ie dat ding niet gewoon in het gat geprutst?..

je zal altijd dingen blijven zien waarvan je denkt "Da'ha'k anders gedaan"..

Zoals de Stuurkabels.. "Fiets kabels"?.. Ik zou zeggen neem dan Remkabels voor een Bromfiets.. die zijn net een haartje of 2 dikker.. dus zekerder..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Dikkere kabels hebben een grotere drum nodig om even lang mee te gaan.

En sturen heeft nagenoeg geen kracht nodig...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Erik »

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hmmmm.. Sweet memories.. da's het vak wat ik geleerd heb.. ze doen het goed daar.. inserts in de Stempelplaten, Die kun je apart uitnemen en nabewerken, en als ze aan het eind zijn, dan heb je maar een klein stukje staal nodig..
Frezen, Draaien, Vonken, Slijpen.. 't komt er allemaal bij kijken..
Als je de kans krijgt om bij een Gereedschapmakerij te kijken..DOEN!

Mooi om te zien hoe ze bij dat Stempel voor die beugeltjes eerst "Kanten" en dan strijkbuigen.
'k kan er niets aan doen.. zodra ik een Stempel zie, dan probeer ik te visualiseren hoe het product eruit gaat zien..

Ook leuk om te horen, dat hij opmerkt, net wat ik ook vaak zeg.. 't is een Bridgeport.. Iedereen in de Techniek weet wat een Bridgeport is, en velen hebben er mee gewerkt, of zelfs het vak op geleerd..
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door P1-Engineering »

Kan dit alleen maar beamen.....heb toevallig ook nog een openstaande vacature mocht iemand er elke dag willen kijken... :mrgreen:

https://www.avek-haarlem.com/over-avek/ ... hapsmaker/
Plaats reactie