Welke Kleur geeft nu eigenlijk de meeste warmte af.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Welke Kleur geeft nu eigenlijk de meeste warmte af.

Bericht door spinningwheels »

De radiatoren in huis zijn wit.
Eigenlijk alle kolen / hout kachels zijn zwart.
Terwijl ze dus beide warmte af moeten stralen.
Of is het verschil iets in de richting van 0.001 %
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke Kleur geeft nu eigenlijk de meeste warmte af.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leuke vraag, al is het antwoord veel ingewikkelder dan menigeen zal beweren. (stokpaardje van m'n vader, helaas is die er niet meer om het voldoende uit te leggen)
https://physicsexperiments.org/index.ph ... e-radiator
https://nl.hudsonreed.com/info/blog/rad ... tvaardigen.
En zomaar zeggen wit is beter dan zwart, kan ook niet. Ik heb ooit zwarte verf gezien waarbij het product waar het op zat (etalageplank) gewoon koel bleef met een grote halogeenlamp er boven, terwijl zo'n plank met normale zwarte verf gelijk warm wordt.

Maar het hangt er natuurlijk van af wat je wilt bereiken met die warmte afgifte. Als een bepaalde kleur iets minder warmte afgeeft, is er niets aan de hand, want wat niet afgegeven wordt is ook niet kwijt, het duurt alleen iets langer voordat je kamer op temperatuur is. Als het juist om het afvoeren van warmte gaat maakt het weer wel uit.

De reden dat kolenkachels zwart zijn is denk ik een heel praktische, lichte kleuren ga je echt niet schoon houden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke Kleur geeft nu eigenlijk de meeste warmte af.

Bericht door serum »

Kleuren die de meeste warmte opnemen zijn ook de kleuren die de meeste warmte afgeven. En die kleur is zwart. Komt omdat die het meest in het IR spectrum licht opneemt/afgeeft Een zwarte/witte auto in de zon scheelt zo een graad of 8-10 aan de binnentemperatuur als ie stil staat in de zon las ik recent. Als ik die logica volg, is iedere andere specifiekere kleur meer geschikt voor een smaller kleurenspectrum (en altijd minder in UV) Een kleur die dichterbij het UV deel zit zou daarom meer geschikt voor het afgeven van warmte dan een kleur die er verder vanaf staat.

maar goed, dit zal ook typisch zoiets zijn dat als je er meer vanaf weet dat het allemaal wat complexer wordt en het allemaal niet meer zo vanzelfsprekend werkt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke Kleur geeft nu eigenlijk de meeste warmte af.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En dan heb je nog het verschil tussen straling en convectie.
Een radiator geeft warmte af door convectie. (lucht stroomt er langs) Dan schijnt de kleur eigenlijk niet uit te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke Kleur geeft nu eigenlijk de meeste warmte af.

Bericht door hfjbuis »

Reflectie:
Licht dat op een oppervlak valt, wordt gedeeltelijk gereflecteerd en gedeeltelijk geabsorbeerd. Absoluut zwart absorbeerd alle licht en zal het warmste worden in de zon. Absoluut wit reflecteert alle licht en zal in de zon niet opwarmen. Licht is straling net als infrarood dat net buiten het zichtbare licht valt.
Er zijn warmte werende coatings die m.n in het infrarode gebied de warmte goed reflecteren. Aluminium folie is daar een van en in de bouw zijn coatings ontwikkeld om brand te vertragen.

Radiatie:
Een oppervlak dat in temperatuur verschilt van zijn omgeving, zal warmte uitstralen. Daarbij maakt daarbij de kleur van het oppervlak niet uit. De straling zit in het infrarode gebied. Loopt de temperatuur op, dan kan er ook straling in het zichtbare gebied komen (gloeilamp).

Geleiding:
Twee materialen die met elkaar in contact staan dragen warmte over. Hoe snel dat dit gaat is afhankelijk van het temperatuur verschil en de wamte geleiding van beide materialen. Als er sprake is van een slechte warmte geleider, kan de structuur van het oppervlak helpen. Een mat ruw oppervlak is groter dan de zelfde maat van een glad oppervlak. Ribben en meer van dat soort dingen kunnen de geleiding flink verbeteren. Door het temperatuurverschil zo groot mogelijk te houden kan meer warmte worden uitgewisseld. Een bewegende luchtstroom (ventilator) of waterstroom (koelwaterpomp) kan zorgen voor aanvoer van lucht/water met een groter temperatuurverschil en zo de koel/verwarming capaciteit verhogen.

Invloed van kleur op warmte afgifte:
De kleur maakt bij de afgifte van warmte niet uit, wel de structuur van het oppervlak.
Waarom is isolatie tape dan zilverkleurig? Omdat die warmte (infrarood) beter reflecteert, ook van de omklede warme buis.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Welke Kleur geeft nu eigenlijk de meeste warmte af.

Bericht door MeMoRy »

De ene kleur is de andere niet. Ik bedoel: er zijn meerdere soorten "zwart" bijvoorbeeld. Dat een zwart het zichbare spectrum absorbeert betekent niet perse dat het het hele infrarood spectrum absorbeert.
Je hebt de theoretische "zwarte straler" die alles absorbeert, maar die is praktisch niet te maken. Poreuze zwarte verf kan daar in de buurt van komen. Voorbeelden zijn Vantablack en Musou black. All zijn die eigenlijk nog best gericht op het zichtbare spectrum. En om nou te zeggen dat het zo goed is als ze beweren... zie hier en Porsche in musou black, maar die ziet er mijn inziens gewoon uit als matzwart...
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Welke Kleur geeft nu eigenlijk de meeste warmte af.

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 01 aug 2023 00:36 Waarom is isolatie tape dan zilverkleurig? Omdat die warmte (infrarood) beter reflecteert, ook van de omklede warme buis.
Inderdaad, kleur doet niet zoveel maar een reflecterend oppervlak maakt een wereld van verschil voor wat betreft stralingswarmte. Voor stralingswarmte geldt dat de warmte opname factor steeds gelijk is aan de warmte afgifte factor. Dus een reflecterend oppervlak wordt niet alleen minder warm maar straalt ook minder warmte af.

Ik heb eens een brandblaar opgelopen aan een blank aluminium koellichaam omdat de IR thermometer zei het oppervlak 28 graden was. Toen ik dat toch niet meer vertrouwde en eens met de vinger voelde had ik meteen een blaar...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Welke Kleur geeft nu eigenlijk de meeste warmte af.

Bericht door Sven »

Ik heb het idee dat hier twee warmte uitstralingen op een hoopje geveegd worden.

Wamtestraling wordt gereflecteert of opgenomen.
Licht wordt gereflecteerd of opgenomen als warmte.

Opgenomen warmte wordt weer uitgestraald als infrarood.

Wit reflecteert meer licht en warmt dan minder op, geen idee of het dan ook minder ir opneemt.

Zoiets?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Welke Kleur geeft nu eigenlijk de meeste warmte af.

Bericht door FreesKever »

"Kersenrood" gloeiend zit rond de 1100K
"Witheet" is rondom 3000K of 3500K, maar details kun je beter aan een fotograaf vragen.

Zie ook onderstaand bestand.
Heat-Colors-of-Steel.pdf
Op Wikipedia staat ook wel een mooie foto.
Door staal eerst goed blank te maken en dan te verhitten kun je aan de verkleuring tot op ong. 10 graden celcius de ontlaat temperatuur beoordelen. (In het 230c tot 280c gebied. Best indrukwekkend eigenlijk, maar er komt ook ervaring bij kijken. De smeden die honderden jaren geleden al Katana's maakten waren jaren aan het studeren om de ervaring op te doen om zulke dingen goed te krijgen zonder thermometer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tempering_(metallurgy)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie