Fiberlazer 1kw+

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hefschroef86
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2019 15:50

Fiberlazer 1kw+

Bericht door Hefschroef86 »

Kan een Fiberlazer van 1kw en meer Een bron van inkomsten genereren?

Aanschaffen kan ik zelf,Maar een plek Om met dit machine te mogen werken kan ik niet vinden, Niet goedkoop i.i.g , Een kantoor is hier niet voor bedoeld? of een atelier, Waar kan ik plek vinden,om dit soort groot formaat machine te plaatsen,En te mogen werken?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Fiberlazer 1kw+

Bericht door MeMoRy »

Tja, het is niet het gereedschap wat inkomsten genereert. Tegenovergesteld zelfs: kost alleen maar geld.

Vraag die elke leningverstrekker zal stellen is: wat is je business model?
Hoe verwacht je winst te maken? Hoe verwacht je klanten te vinden? Wat is je ervaring hiermee?

Zomaar een duur apparaat kopen zonder plan is meestal geen goed idee.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Fiberlazer 1kw+

Bericht door kawarider »

Zomaar een laser kopen zonder dat je een werkplaats kunt vinden? Succes met het vinden van klanten.

Lasersnijden is een service die op elke hoek van de straat te vinden is.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Fiberlazer 1kw+

Bericht door stekkestim »

Ik heb hier een 6kw staan en daarvoor heb ik alleen al 3,5x 12m voor nodig om hem te plaatsen (incl hijsarm) en er rond te kunnen. Dan heb je nog geen ruimte voor plaatmateriaal tot de machine te brengen met een heftruck/stapelaar of voorraad te stockeren. Reken minstens 100m² en dan is het nog zeer krap om te werken. Mijn machine heeft een werkbereik van 2x 1,5x3m.

1kw is goed voor dunne materialen maar afhankelijk van de markt zeer moeilijk te concureren (mijn vorige machine was een 1kw) 8mm (om maar een voorbeeld te geven) op een 1kw laser of 6kw lasersnijden is een wereld van verschil in snijtijd, gasverbruik,.... Dan is er natuurlijk nog RVS en dan wordt die wereld van verschil plots een universum van verschil.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Fiberlazer 1kw+

Bericht door kawarider »

Mooi Stekkestim. Machine is binnen dus? Wisseltafel? Dat gaat bij mij probleem worden. In bedrijf voor de bouwvak was mijn doel. Is een beetje verschoven richting kerst 😀.

Foto s zijn altijd welkom.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Fiberlazer 1kw+

Bericht door stekkestim »

kawarider schreef: 07 aug 2023 18:33 Mooi Stekkestim. Machine is binnen dus? Wisseltafel? Dat gaat bij mij probleem worden. In bedrijf voor de bouwvak was mijn doel. Is een beetje verschoven richting kerst 😀.

Foto s zijn altijd welkom.
Jaja, machine is binnen, staat al een kleine 3 maand te draaien. Inderdaad ook een wisseltafel.
Hefschroef86
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2019 15:50

Re: Fiberlazer 1kw+

Bericht door Hefschroef86 »

Bedankt voor alle reacties, Moet dus even onderzoeken naar een plek, waar ik mag werken met zon machine i.v.m. milieu vergunning/ en Een ruimte die geschikt is voor zon machine,
Denk niet dat ik een kantoor kan huren voor zon machine,

Bedankt!
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Fiberlazer 1kw+

Bericht door MeMoRy »

Dat is niet wat we zeggen, maar goed :roll:
Veel succes in ieder geval
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Fiberlazer 1kw+

Bericht door Sven »

MeMoRy schreef: 06 aug 2023 14:57
Vraag die elke leningverstrekker zal stellen is: wat is je business model?
Hoe verwacht je winst te maken? Hoe verwacht je klanten te vinden? Wat is je ervaring hiermee?

Zomaar een duur apparaat kopen zonder plan is meestal geen goed idee.
Als dit niet past bij hoe je in elkaar zit (een ondernemingsplan schrijven past niet iedereen, hoe verstandig en nuttig dat ook mag zijn) dan nog is beginnen met het kopen van een duur apparaat geen goed idee.

Als je gewoon iets te doen wilt hebben dat uit mag groeien naar een bedrijf, begin met iets goedkoops en kijk of je daar je draai mee kan vinden.
Een duur apparaat kopen, waar je een pand bij moet huren, en dan kijken waar het schip strand zal statistisch gezien meestal uitmonden in mislukking.

Het geld is al uitgegeven en er komt zonder verkooptalent geen nieuw geld binnen.
Dan zit je even later met een dure machine en een duur pand.
Dan moet je even later dat dure pand weer uit en zit je met een machine die je niet zomaar kwijt kan.
Dta betekend dat je uiteindelijk die dure machine voor een habbekrats aan een aasgier gaat verkopen.
Een illusie armer en een ervaring rijker.

Die rijke ervaring kan je echter net zo goed opdoen met een goedkope troep machine.
En dan je stinkende best doen om te verkopen wat je maakt.

Machines bezitten om iets te maken draait voor 80% op verkopen, niet om het maken, en niet om de machine.

Voor de volledigheid:
Ik ben er zo een die zonder plan begonnen is. Een paar keer zelfs.

Dat heeft me door de jaren heen letterlijk 10000-en euro's aan gemiste inkomsten gekost.
Omdat ik niet wist wat ondernemen was en ondertussen ook geen baan had.

Tip:
Businessmodellen voor dummies, lees het van kaft tot kaft.

En dan blijven er natuurlijk altijd uitzonderingen op alles dat hierboven geschreven is.
Of jij dat bent kan niemand vooraf beoordelen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Fiberlazer 1kw+

Bericht door Kars-cnc »

MeMoRy schreef: 07 aug 2023 20:40 Dat is niet wat we zeggen, maar goed :roll:
Veel succes in ieder geval
Mooie, subtiele samenvatting van de hele discussie...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fiberlazer 1kw+

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 07 aug 2023 20:40 Dat is niet wat we zeggen, maar goed :roll:
Veel succes in ieder geval
Het zijn ook geen antwoorden op de vraag. :lol:
Hefschroef86 schreef: 06 aug 2023 14:03 Kan een Fiberlazer van 1kw en meer Een bron van inkomsten genereren?

Aanschaffen kan ik zelf,Maar een plek Om met dit machine te mogen werken kan ik niet vinden, Niet goedkoop i.i.g , Een kantoor is hier niet voor bedoeld? of een atelier, Waar kan ik plek vinden,om dit soort groot formaat machine te plaatsen,En te mogen werken?
Jullie proberen voor een ander te denken, in plaats van een antwoord op de vraag.
Als ik het zo lees, geld is niet het probleem, alleen is het een onderneming die niet in deze wereld thuis is maar zich afvraagt of een laser iets toe kan voegen. (misschien hebben ze al veel uitbesteed werk voor zo'n machine, willen dat in eigen beheer doen en vragen zich af of er meerwaarde is)

Volgens mij is het directe antwoord: ga eens op een industrie terrein kijken, niet op een kantoren park of een winkelcentrum. Halletjes genoeg te huur meestal. Vermoedelijk is huisvesting op een industrieterrein goedkoper dan kantoorruimte, maar daar kan ik volledig naast zitten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Fiberlazer 1kw+

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 aug 2023 11:45 Jullie proberen voor een ander te denken, in plaats van een antwoord op de vraag.
Tja, ik denk altijd maar "een gewaarschuwd mens telt voor twee".
Als mijn buurjongen weer eens langskomt met zo'n vraag als "hoe maak ik buskruit" oid, dan geef ik hem ook niet zomaar een handleiding van "hier en veel succes". Dan ga ik vooral vertellen wat er allemaal fout kan gaan en waar hij rekening mee moet houden. En vooral zeggen dat hij het beter niet kan doen zonder goede veiligheidsmaatregelen en ervaren begeleiding.

Zoals Sven al zegt: er zijn zoveel mensen die in het diepe springen en enthousiast een dure machine kopen, een ruimte huren en er dan pas achter komen dat er geen opdrachten te vinden zijn, of dat je geen winst kan maken. BVA auctions staat vol met inventaris van failliete metaalbedrijven.

Je probeert iemand dus te waarschuwen, zodat iemand uit de schulden blijft. Want in de schuldsanering zitten is bepaald geen pretje.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Fiberlazer 1kw+

Bericht door P1-Engineering »

Kijk even goed hoeveel vermogen je in totaal nodig hebt, het is niet alleen de laserbron uiteraard.
Kantoor zal lastig worden, qua geluid en ook geur.

Als je een idee hebt qua grootte van de machine en alles eromheen kan je gaan kijken wat je nodig hebt qua ruimte en wat dit dan maandelijks kost.
Aanschaf van de machine is vaak het probleem niet, dat is eenmalig, maar de terugkerende kosten zoals pandhuur en andere vaste lasten kunnen snel een deuk slaan in de spaarpot. Bij mij hebben ze bijvoorbeeld dit jaar de huur met 14% verhoogt, dat kan best vervelend zijn als er nog niet zoveel binnenkomt.

Naar mijn mening, als je een idee hebt van waar je naartoe wilt en je hebt de middelen probeer het gewoon. Als het mislukt en het heeft alleen geld gekost maar je hebt er wel van geleerd kan het nog steeds een waardevolle ervaring zijn.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Fiberlazer 1kw+

Bericht door ruudpg »

Waarom niet in een kantoor, niet alle machines zijn geschikt voor platen van 3x6 meter, er zijn natuurlijk ook lasers met een werkbereik van 100x100mm bijvoorbeeld voor reklame-artikelen, hierin wordt je ook weg-geconcureerd, maar het kan wel. En een beetje afzuiging en/of omkasting doen natuurlijk wonderen voor de stankoverlast.
Plaats reactie