ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door P1-Engineering »

Gezien de kras en het geluid zou ik eerst kijken of er niet iets vast zit tussen de wagentjes en de rails?.
Zoals anderen aangeven, moet een behoorlijk klap geweest zijn om een dergelijke beschadiging in de rail te veroorzaken!.
En inderdaad de boutgaten voorzien van de kapjes, zou mij niets verbazen als er iets in 1 van de boutgaten is gaan zitten en vervolgens tussen de karretjes is gekomen. Nu misschien een grote braam aan de binnenzijde.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door mher »

damencnc heeft die kapjes in elk geval op voorraad.
https://www.damencnc.com/nl/zoekresulta ... iwin%20kap
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

benkr schreef: 23 aug 2023 18:29 Als je die kapjes er af haalt maak je als het ware de kogelomloopbaan open, gevolg is dan dus ook dat tenminste een deel van de kogeltjes er uit lazeren en dat wil je dus echt niet want dan moet je alsnog de halve machine uit elkaar helen om dat bewuste karretje van de rails af te kunnen halen, bovendien moet je dan alle kogeltjes weer bij elkaar zoeken en de boel weer in elkaar zien te krijgen om dan vervolgens dat wagentje weer op de rails te krijgen en dan de hele machine weer uit te lijnen.
Volgens mij kan ik kan de afstrijker er nog af halen zonder de kogels vrij te laten als ik het groene deel niet verwijder. ik denk dat ik dat nog even probeer en als dat het niet is moet ik toch echt aan een mega demontage en hercallibratie :(
Afbeelding
Of jullie moeten nog andere ideeën hebben, maar ik zie niet hoe ik daar bij kan komen op een andere manier. Je kan niet even 1 wagentje individueel los halen want je kan niet bij alle schroefjes.
hugo stoutjesdijk schreef: 23 aug 2023 15:59 Eigenlijk moeten die gaten afgedopt worden. Volgens mij worden er dopjes voor verkocht. Ook beter voor de levensduur van de afstrijkers.
De kapjes heb ik in middels in huis, maar waren nog niet geplaatst :oops: .
Kjelt schreef: 23 aug 2023 19:24 Wat wil je precies controleren dan ?
Lijkt me heel stug dat er nog iets in zon wagentje zit want dan zou je over de hele lengte wel wat krassen zien.
De balletjes zitten aan de zijkanten dus het kan ook niet in de "ballentrein" zitten.
Gewoon voelen hoe ze glijden en dan weet je genoeg.
Die rails is keihard dit moet iets met behoorlijk veel geweld zijn geweest.
Afbeelding
Tja, dat is de vraag... ik doe helemaal niks met metalen in mijn werkplaats, en dit komt niet van een houtspaantje.
Ik heb als zo'n gaatje vol gespoten tot de rand met vet in de hoop dat ik daarmee een vuiltje zou vangen wat nog tussen de wagen en de rails gevangen zit, maar helaas zonder succes.
Wat kan er nog meer onregelmatig "tikken" in zo'n wagentje?
Misschien is er 1 kogeltje gesprongen en uit de trein gekomen en zit een deel daarvan nu gevangen tussen de afstrijkers...?
Ik zou het echt niet weten.

Dit alles er va uitgaande (gezien de kras) dat het een karretje is en niet de KO moer...
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door spikee »

Dat is niet goed voor de levensduur en de nauwkeurigheid van de machine
Dopjes moet je inderdaad op je gaten doen. Anders gaat het vol rotzooi zitten en kan in bepaalde gevallen zelfs leiden tot b.v. die kras. Die rail moet je eigenlijk gewoon vervangen.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

spikee schreef: 24 aug 2023 12:57 Dat is niet goed voor de levensduur en de nauwkeurigheid van de machine
Dopjes moet je inderdaad op je gaten doen. Anders gaat het vol rotzooi zitten en kan in bepaalde gevallen zelfs leiden tot b.v. die kras. Die rail moet je eigenlijk gewoon vervangen.
De hele rail vervangen lijk mij wel een beetje ver gaan...
De loopvlakken van de lagers zijn niet aangetast.
Er zit nu een heel beperkt uitstekende braam op die kras die uitsteekt.
Ik moet nog even kijken hoe ik die netjes vlak krijgt (ideeën?), Maar daar verwacht ik niks slechts van als hij weer vlak is.
In het ergste geval slijtage aan de afstrijkers op lange termijn.

De afstrijkers even los halen gaat ook niet, want dan moet je de haakse vet nippel er af kunnen draaien, en daar heb je door die hoek weer geen ruimte voor...

Het geluid klinkt ergens toch wel als het zetten van het materiaal en alsof er spanning in zit door uitzetten.
Het geluid is ook minder aan de uiteinden van de brug en het ergste in het midden.

Ik kan de mobiele airco eens in de schuur rollen en kijken of het geluid op houd als het een tijdje kouder is...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou een wetsteentje pakken, maar waterproof schuurpapier (600-800 of zo) op een mooi stalen blokje doet het ook wel.
Wanneer je er overheen 'schuurt' voel je wel dat je glad bent. Eerst dwars op, totdat je glad bent en dan een paar streken in de lengte zodat de groeven in beweging van de afstrijker lopen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door benkr »

Ik zou er eens heel sterk over denken om het gewoon zo te laten, als het echt iets ergs is dan merk je dat vanzelf, erger kapot kan het denk ik niet gaan. Ik heb zelf wel eens een keer gehad dat ik er echt van overtuigd was dat ik ook zoiets aan de hand had, na lang zoeken vond ik een koppeling die niet helemaal lekker was.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kars-cnc »

schutter schippers schreef: 25 aug 2023 15:49 Het geluid klinkt ergens toch wel als het zetten van het materiaal en alsof er spanning in zit door uitzetten.
Het geluid is ook minder aan de uiteinden van de brug en het ergste in het midden.
Misschien is de rail wel iets op de ondergrond verschoven toen die braam gemaakt is. Zelf heb ik ook eens gehad dat er overdreven veel spanning tussen de linker en rechter rail van mijn Y-as zat aan een uiteinde (gewoon zelf een foutje gemaakt). Hoe dat klonk weet ik niet meer maar wel dat er een geluid was wat mij attendeerde op het feit dat er iets fout zat.

Je zou eens kunnen proberen om de bout bij de kras, en misschien die links en rechts ervan ook, even te ontspannen en dan opnieuw vastzetten.
Plaats reactie