Closed loop motoren op open loop drivers

Moderator: Moderators

LangLeveDeHobby
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2023 11:51

Re: Closed loop motoren op open loop drivers

Bericht door LangLeveDeHobby »

Dank voor jullie reacties, ik waardeer dat jullie met me meedenken.

Met de machine gaan werken zoals hij nu staat zie ik niet zitten, dan heb ik namelijk een Mach3 machine en een machine met een andere besturing. Ik wil er Mach3 op. Wellicht kan dit door alleen de besturing te vervangen en de drivers/motoren te laten zitten, van de andere kant bieden deze dure drivers voor mij geen meerwaarde, ze maken het alleen maar ingewikkeld voor me. Heel de boel vervangen zou kunnen en dan inderdaad verkopen, wellicht dat iemand anders er wel wat mee wil.

Ik moet er nog even over denken.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Closed loop motoren op open loop drivers

Bericht door Tolp2 »

De documentatie van die drives (ja ik ben jaloers ;)) kun je vinden op:
https://www.orientalmotor.com/products/ ... 156-6E.pdf

Op pagina 24 van die PDF zie je dat je deze motoren 'gewoon' via step/dir kunt aansturen. Dus als je doel is om twee machines met Mach3 uit te rusten, dan hoef je dus in principe de drivers niet te vervangen. Om na te gaan of die WinPC-NC ook iets doet met step/dir zou je de connector kunnen openen en kijken welke pinnen zijn verbonden.

Bewaar de WInPC-NC software en instellingen. Ik heb het vermoeden dat Mach3 een limiet gaat kennen voor de snelheid (feed) van de machine. Als de werksnelheid tegen gaat vallen, kun je altijd nog teruggaan overwegen.

PS: zet je locatie in je profiel,. Wellicht woont er een forumlid om de hoek ...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Closed loop motoren op open loop drivers

Bericht door Arie Kabaalstra »

LangLeveDeHobby schreef: 17 aug 2023 09:59 Ik wil er Mach3 op.
Menigeen hier weet hoe ik over Mach denk, maar goed, dat even ter zijde.. het maakt tenslotte geen ene bal uit met welke besturing je werkt.. de Driver krijgt Signalen binnen, van de besturing, en in het geval van Closed Loop ook van de Encoder op de motor.. zo simpel is het, was het, zal het altijd blijven..

Tuurlijk kun je een Closed Loop Stepper Open Loop laten lopen, gewoon de Encoder niet aansluiten, of een OpenLoop driver gebruiken..
Maar.. da's geld weggooien.. in mijn ogen nog erger dan een Rolex Submariner kopen, terwijl je niet kan zwemmen.. want ook op het droge geeft dat Horloge perfect aan hoe laat het is..
Maar dat je een Encoder niet gebruikt.. da's zoiets als bij je auto met een 5bak de 5de versnelling niet gebruiken..
LangLeveDeHobby schreef: 17 aug 2023 09:59 van de andere kant bieden deze dure drivers voor mij geen meerwaarde, ze maken het alleen maar ingewikkeld voor me.
Hier zie ik even het verband niet.. ingewikkeld?.. nou heb ik nog geen ervaring met Closed Loop Steppers en Drivers.. maar zo ingewikkeld kan het niet zijn.. een gewone stepper is al helemaal een eitje..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Closed loop motoren op open loop drivers

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Van de ene windows controller naar de andere kan natuurlijk niet heel moeilijk zijn.
Als ik het goed begrijp heeft die win-pc een usb controller met 2 25 polige parallelle poort uitgangen. Of je gebruikt direct de parallel poort van de pc.
Dan zou het gewoon direct kunnen werken als in mach3 de juiste parameters ingevuld worden.

Als je dan ook aan geeft hoe je precies van plan bent met mach3 je machine aan te gaan sturen en hoe die win-pc dat nu doet (dus welke hardware gebruik je) Zijn er vast wel een paar mensen die er iets nuttigs over kunnen zeggen.

Zoals al aangegeven: leg de parameter settings van die win-pc even op papier vast, dat is handig met instellen van Mach3.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Closed loop motoren op open loop drivers

Bericht door Ballegooijen »

Misschien is het nog niet helemaal duidelijk maar de besturing en de drivers/motoren hebben niets met elkaar te maken. Ik begrijp dat je alleen een andere besturing (Mach3) wilt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Closed loop motoren op open loop drivers

Bericht door hfjbuis »

M.u.v. de servo motor voor de spindel, gebruik ik geen closed loop drivers. Dat is een bewuste keus omdat ik het voor de hobby eenvoudig wil houden. Ik probeer ook niet de maximale snelheid eruit te halen en een hogere resolutie maakt mijn werkstukken echt niet nauwkeuriger. Voor de Z-as van de kleine draaibank en de X-as van de "grote" draaibank heb ik ook geen ruimte om een motor langer dan 52 mm te plaatsen.

In het algemeen moet je een closed loop driver tunen. Zet je er 2 op één as, dan wordt het al snel ingewikkeld. Bij sommige drivers (goedkoop heeft een prijs) wordt ook geen tuning software geleverd. Dan kan het heel wat dagen kosten om e.e.a. goed werkend te krijgen.

Voor de boterham zou ik wel voor closed loop kiezen omdat closed loop drivers kunnen signaleren dat het fout gaat en daarmee kan de controller aan de noodrem trekken. Ook kan bij serie werk, een paar seconde winst per product, op jaarbasis aardig wat centjes opleveren. Dan zou ik ook servo motoren gebruik i.p.v. steppers om de snelheid te maximaliseren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Closed loop motoren op open loop drivers

Bericht door FreesKever »

Ik denk dat deze "LangLeveDeHobby" meneer iemand nodig heeft die ervoor zorgt dat z'n huidige motoren en drivers het op een Mach3 controllertje doen. Gewoon al z'n huidig motoren en bekabeling laten zitten waar 't zit en in de besturingskast een ander printje er in schroeven.

(Mits z'n huidige drivers ook step & dir ingangen hebben. als 't nu EtherCAT is, en z'n drivers niet anders kunnen is het een stuk lastiger...)
Plaats reactie