Later als ik groot en vooral oud ben
Moderator: Moderators
Later als ik groot en vooral oud ben
Ik ben inmiddels de 70 gepasseerd en ben me heel erg bewust van het feit dat ik over een aantal jaren zal moeten gaan verhuizen omdat
autorijden dan niet echt goed meer zal gaan, omdat tuinieren nu als geen hobby is, maar dan zeker niet meer, grote machines bouwen ook al niet meer zal gaan en zo nog meer van die dingen.
Maar wat dan?
Ik ga er voorlopig maar van uit dat het de komende jaren geestelijk wel zal degraderen, dat doet het in feite al jaren, maar dat ik toch nog wel kan blijven hobbyen.
Zoals wij ons nu voelen denken we dat we over een paar jaar zullen moeten gaan verhuizen naar een appartement in de buurt van winkels en andere frequent benodigde dingen zoals gezondheidszorg en meer van dat soort dingen.
Maar als je dan naar een appartement gaat, zelfs als je daar een extra slaapkamer hebt die je als hobbyruimte kunt gebruiken, wat is er dan in die situatie mogelijk?
Frezen zoals nu lijkt me niet echt een optie, vooral gezien het lawaai, maar ook door de troep die een freesmachine maakt.
Een 3D printer kan zeker wel denk ik, een laser machine wordt gezien de noodzakelijke afzuiging ook al een probleem, maar wat dan verder nog wel?
Ik zit er toch sterk aan te denken om als een van de volgende projecten toch een kleine freesmachine te gaan bouwen die dan in een goede geluidsdichte behuizing moet komen, ik denk dan aan een freesbereik van zeg 30 x 40 cm of zo. De machine zal dan op een soort van rijdend (blokkeerbaar) onderstel moeten komen wat in ieder geval door een standaard deur past.
Geef me nog eens een paar hints, en dan s.v.p. geen geraniums want daar houden wij beiden niet van.
autorijden dan niet echt goed meer zal gaan, omdat tuinieren nu als geen hobby is, maar dan zeker niet meer, grote machines bouwen ook al niet meer zal gaan en zo nog meer van die dingen.
Maar wat dan?
Ik ga er voorlopig maar van uit dat het de komende jaren geestelijk wel zal degraderen, dat doet het in feite al jaren, maar dat ik toch nog wel kan blijven hobbyen.
Zoals wij ons nu voelen denken we dat we over een paar jaar zullen moeten gaan verhuizen naar een appartement in de buurt van winkels en andere frequent benodigde dingen zoals gezondheidszorg en meer van dat soort dingen.
Maar als je dan naar een appartement gaat, zelfs als je daar een extra slaapkamer hebt die je als hobbyruimte kunt gebruiken, wat is er dan in die situatie mogelijk?
Frezen zoals nu lijkt me niet echt een optie, vooral gezien het lawaai, maar ook door de troep die een freesmachine maakt.
Een 3D printer kan zeker wel denk ik, een laser machine wordt gezien de noodzakelijke afzuiging ook al een probleem, maar wat dan verder nog wel?
Ik zit er toch sterk aan te denken om als een van de volgende projecten toch een kleine freesmachine te gaan bouwen die dan in een goede geluidsdichte behuizing moet komen, ik denk dan aan een freesbereik van zeg 30 x 40 cm of zo. De machine zal dan op een soort van rijdend (blokkeerbaar) onderstel moeten komen wat in ieder geval door een standaard deur past.
Geef me nog eens een paar hints, en dan s.v.p. geen geraniums want daar houden wij beiden niet van.
Re: Later als ik groot en vooral oud ben
Jacek neemt zijn desktop CNC-machine weer mee naar de CNCzone. In mijn ogen is dat een mooie optie voor in b.v. appartement.
Een 4e as er bij en je kunt ook nog draaien
Een 4e as er bij en je kunt ook nog draaien
-
Kjelt
- Donateur
- Been thanked: 1 time
- Je machine in de buurt bij een bevriende kennis met ruimte stallen.
- Wellicht dat je je huidige ruimte in die loods best nog een tijd zou mogen gebruiken ook als je inmiddels ergens anders woont?
- Je onderdelen door een ander laten frezen.
Als je nu iets groots moet vlakken zul je ook naar een ander moeten.
Ik vernam van nico afgelopen zaterdag dat er in Eindhoven een hobbieclub voor gepensioneerden is met behoorlijk leuke machines. Wellicht is er ook zoiets in Tilburg te vinden ?
- Wellicht dat je je huidige ruimte in die loods best nog een tijd zou mogen gebruiken ook als je inmiddels ergens anders woont?
- Je onderdelen door een ander laten frezen.
Als je nu iets groots moet vlakken zul je ook naar een ander moeten.
Ik vernam van nico afgelopen zaterdag dat er in Eindhoven een hobbieclub voor gepensioneerden is met behoorlijk leuke machines. Wellicht is er ook zoiets in Tilburg te vinden ?
-
Hessel Oosten
- Contacteer:
- hainjedaf
- Donateur
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Ben,
Gewoon iets van 3030 alu op zwenkwielen met daarin dempend materiaal?
Als jij uitgaat van 300x400 mm machinebereik, dan zou een kast van 120 cm hoog, 60x60 vloeroppervlak, toch heel ver moeten reiken.
Bovenin een vak van 50x50x50 (ruimte kwijt aan isolatiemateriaal) waarin je machine kan.
Onder de machine een aantal laden voor bijbehorende gereedschappen en/of de besturing.
Het geheel op 10cm hoge zwenkwielen met rubberband en rem,
Dan heb je iets wat zelfs in het bejaardenhuis door de deur kan.
Zo heb ik de meubels voor mijn 3d printer(s) ook geconcipieerd.
Gewoon iets van 3030 alu op zwenkwielen met daarin dempend materiaal?
Als jij uitgaat van 300x400 mm machinebereik, dan zou een kast van 120 cm hoog, 60x60 vloeroppervlak, toch heel ver moeten reiken.
Bovenin een vak van 50x50x50 (ruimte kwijt aan isolatiemateriaal) waarin je machine kan.
Onder de machine een aantal laden voor bijbehorende gereedschappen en/of de besturing.
Het geheel op 10cm hoge zwenkwielen met rubberband en rem,
Dan heb je iets wat zelfs in het bejaardenhuis door de deur kan.
Zo heb ik de meubels voor mijn 3d printer(s) ook geconcipieerd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.

Hallo Ben,
Ik woon in een flat van 1970 (bevalt mij prima) en ik frees, print, plot en laser (graveren, 10watt) in mijn kantoortje van 2.8 bij 3.8 meteren dat wil prima.
We hebben wel eens een appje gehad van de bovenbuurvrouw of wij dat vreemde geluid ook hoorden? Alsof er iemand aan het figuurzagen was maar dan 2 dagen achter elkaar.... wij wisten dat dat de frees was met een plaat aluminium, maar maakten haar maar niet wijzer.
Nou heb ik geweldige buren hier hoor. Dat kon in een serviceflat wel eens slechter zijn.
Ik bedoel maar dat je er wel een beetje geluk mee moet hebben, maar dat het niet onmogelijk is.
De freesombouw is gemaakt van 6mm plexiglas en die dempt best aardig (voor deze machine). Mijn volgende zal met een 2.2Kw spindel zijn. Dat zal misschien wat meer lawaai opleveren. Het is wel mijn bedoeling om die in een dubbelwandige kast te bouwen.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Ben, ook ik ben mij aan het voorbereiden op een appartement. De herrie van de machines moet dan minimaal zijn.
Mijn stilste machine is de grootste draaibank, mede door de DC motor met riemaandrijving. Die maakt minder kabaal dan de kleine DC300 met BLDC motor en een getande riem. Zo'n BF290 maar dan een stukje korter met dezelfde doorlaat gaat/moet het worden. Tot nu toe is Vevor (slik) de enige die zoiets levert.
Ik heb mijn portaalfreesmachine inmiddels werkend en de eerste werkstukken zijn gemaakt. De nauwkeurigheid is beter dan verwacht, maar hij maakt, onder dezelfde freescondities, flink meer herrie dan de kleine BF16. Dat komt doordat de extrusie profielen alles behalve geluid dempen. Het is dan ook geen blijvertje. Ik ga een kleine (VMC) freesmachine ombouwen naar CNC, zo'n ding met KO spindels van Paulimot. Dat is dan de stilste oplossing die nog te hanteren is.
De 3D printer is geen probleem, die laat ik zelfs draaien als ik ga slapen.
De zaagmachine is wel een probleem. Die maakt op de flex na, de meeste herrie.
Mijn stilste machine is de grootste draaibank, mede door de DC motor met riemaandrijving. Die maakt minder kabaal dan de kleine DC300 met BLDC motor en een getande riem. Zo'n BF290 maar dan een stukje korter met dezelfde doorlaat gaat/moet het worden. Tot nu toe is Vevor (slik) de enige die zoiets levert.
Ik heb mijn portaalfreesmachine inmiddels werkend en de eerste werkstukken zijn gemaakt. De nauwkeurigheid is beter dan verwacht, maar hij maakt, onder dezelfde freescondities, flink meer herrie dan de kleine BF16. Dat komt doordat de extrusie profielen alles behalve geluid dempen. Het is dan ook geen blijvertje. Ik ga een kleine (VMC) freesmachine ombouwen naar CNC, zo'n ding met KO spindels van Paulimot. Dat is dan de stilste oplossing die nog te hanteren is.
De 3D printer is geen probleem, die laat ik zelfs draaien als ik ga slapen.
De zaagmachine is wel een probleem. Die maakt op de flex na, de meeste herrie.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Fijn die reacties, ik ben kennelijk niet de enige die nog jaren door wil zonder geraniums om achter te zitten.
Ik ga komende winter een kleine freesmachine bedenken, in CAD tekenen en die misschien komend jaar wel bouwen, in ieder geval vanaf nu al vast beginnen met het verzamelen van materialen.
Ik denk nu b.v. aan de100W of zoiets JMC servomotoren als motoren te gaan gebruiken, die zijn best wel sterk en lekker compact.
Ik ga komende winter een kleine freesmachine bedenken, in CAD tekenen en die misschien komend jaar wel bouwen, in ieder geval vanaf nu al vast beginnen met het verzamelen van materialen.
Ik denk nu b.v. aan de100W of zoiets JMC servomotoren als motoren te gaan gebruiken, die zijn best wel sterk en lekker compact.
- spinningwheels
- Contacteer:
Het is maar net hoe je oud wordt, autorijden kan nog heel lang goed gaan. Mijn vader reed met 94 nog dagelijks .
En waarom gelijk een appartement AKA bejaardenbewaarplaats?
Alhoewel mijn ouders ook in een appartement gezeten hebben , maar daar was wel een soort van gezamenlijke hobby werkplaats.
En waarom gelijk een appartement AKA bejaardenbewaarplaats?
Alhoewel mijn ouders ook in een appartement gezeten hebben , maar daar was wel een soort van gezamenlijke hobby werkplaats.
In theorie kan ik praktisch alles
- Portje
- Donateur
Als ik naar mijn overburen kijk, hij 92 zij 90, dan kan het best nog wel.
Hij, met kuntstknie, nog dagelijks op de fiets, zij, na een aantal lichte hersen infarcten, nog dagelijks naar de winkel in haar scootmobiel.
Hij, met kuntstknie, nog dagelijks op de fiets, zij, na een aantal lichte hersen infarcten, nog dagelijks naar de winkel in haar scootmobiel.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Ik voel een heel inspirerend mini machientjes topic aan komen.
Waarom wil iedereen altijd van die grote machines', en wat maken ze daar mee?
Als we het leuke werkstukjes topic door gaan bladeren heb ik het idee dat 200x200 bereik ook voor 80% voldoende is, en die overblijvende 20% hou je altijd.
En... kleine machientjes kunnen volgens mij veel makkelijker stabiel en nauwkeuriger gebouwd worden.
ok, 19" frontplaten gaat dan niet lukken zonder doorschuiven.
Als we het leuke werkstukjes topic door gaan bladeren heb ik het idee dat 200x200 bereik ook voor 80% voldoende is, en die overblijvende 20% hou je altijd.
En... kleine machientjes kunnen volgens mij veel makkelijker stabiel en nauwkeuriger gebouwd worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ik woon in 2 laagsbouw, ofwel een brede woning op de begane grond (mijne) met twee maisonnettes daarboven. Klussen in huis is eigenlijk al geen optie, daarom heb ik alles in de (ex-fietsen)schuur. Maar ik had gister ook 20:30 de schuurdeur open tijdens het frezen en de bovenbuurvrouw stond na een paar minuten al in haar pyama voor m'n deur dat ze het in de woonkamer hoorde. Tja
Geluidsoverlast is gewoon snel een ding. Ligt ook aan de omgeving waar je woont: waar ik woon (Leidsche Rijn, Utrecht) is het s avonds eigenlijk muisstil. En als de buren dan ook geen muziek draaien of tv kijken oid, dan vallen _alle_ geluiden op, zeker klusgeluiden. Woon je langs de A2 en draaien je buren de hele dag metal, dan denk ik niet dat ze last van je hebben.
Maar goed: er zijn toch wel meer bewoners van ouderenflats die van klussen houden, en soms is er een werkplaats. Ik weet dat dat niet hetzelfde is, maar beter dan niets. Zal wel rondkijken zijn.
En voor andere dingen: ik denk loslaten dat je alles zelf in huis heb. Ik zou ook graag een "echte"/grote freesmachine en draaibank en (grote) CNC versies van beide willen hebben. Maar ruimte (en tijd) tekort. Helaas.
Geluidsisolatie is ook een ding: en freesmachine in een enclosure helpt al een hoop. Maar je kan zelfs een dubbele "geluidsdoos" constructie maken, waarin je de enclosure ophangt, zodat alle contactgeluiden ook weg zijn. Complex, groot en prijzig, maar zeker een oplossing.
Geluidsoverlast is gewoon snel een ding. Ligt ook aan de omgeving waar je woont: waar ik woon (Leidsche Rijn, Utrecht) is het s avonds eigenlijk muisstil. En als de buren dan ook geen muziek draaien of tv kijken oid, dan vallen _alle_ geluiden op, zeker klusgeluiden. Woon je langs de A2 en draaien je buren de hele dag metal, dan denk ik niet dat ze last van je hebben.
Maar goed: er zijn toch wel meer bewoners van ouderenflats die van klussen houden, en soms is er een werkplaats. Ik weet dat dat niet hetzelfde is, maar beter dan niets. Zal wel rondkijken zijn.
En voor andere dingen: ik denk loslaten dat je alles zelf in huis heb. Ik zou ook graag een "echte"/grote freesmachine en draaibank en (grote) CNC versies van beide willen hebben. Maar ruimte (en tijd) tekort. Helaas.
Geluidsisolatie is ook een ding: en freesmachine in een enclosure helpt al een hoop. Maar je kan zelfs een dubbele "geluidsdoos" constructie maken, waarin je de enclosure ophangt, zodat alle contactgeluiden ook weg zijn. Complex, groot en prijzig, maar zeker een oplossing.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 03 sep 2023 08:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik heb inmiddels besloten dat ik als beweegbaar bed een machine tafel ga gebruiken die ik toch al had liggen, eigenlijk heb ik er 3 liggen maar er is er eentje bij die 320 x 426 mm groot is, en die ook nog 4T-gleuven heeft.hugo stoutjesdijk schreef: 02 sep 2023 09:45 Ik voel een heel inspirerend mini machientjes topic aan komen.![]()
Qua ontwerp denk ik aan een machine met een beweegbaar bed (Y-as) en een vast staand portaal waarop de X en Z-as worden gemonteerd.
Verder denk ik aan motoren met geïntegreerde drivers, dat maakt de bedrading een stuk eenvoudiger, wellicht zelf wel met een voeding op/in het portaal, ook dat maakt de boel eenvoudiger.
Met dit blad als bed kom ik globaal uit op een footprint van 500 x 650 mm, tel daar nog wat extra ruimte bij op voor de omkasting en het blijft met zeg 600 x 750 mm een goed hanteerbaar machientje.
Maar goed, ik ga hier dus inderdaad een eigen topic voor openen, maar eerst eens flink met Inventor aan de gang en een ontwerp verzinnen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 5 times
Als het bed beweegt, heb je ook ruimte nodig om de X-Y slag te maken.benkr schreef: 02 sep 2023 15:01 Met dit blad als bed kom ik globaal uit op een footprint van 500 x 650 mm, tel daar nog wat extra ruimte bij op voor de omkasting en het blijft met zeg 600 x 750 mm een goed hanteerbaar machientje.
There are only 2 limits, the sky and your imagination