Kleine CNC freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

Ik ben vanmiddag even naar mijn sponsor gelopen voor restantstukken Trespa plaat, de grondplaat gaat 20 mm dik worden, de rest 12 mm dik.

Qua spindelmotor heb ik de 800 W naast de 1,5 kW gezet, ze zijn vrijwel even groot, beiden rond 65 mm, maar de 1,5 kW is er ook met een ER16 opname en ze zijn vrijwel even duur dus ik denk dat het de 1,5 kW versie gaat worden.

Ik heb ook nog gekeken naar snelheden van 12 en 16 mm KO spindels, maar op een lengte van zeg 500 a 600 mm ligt de max. snelheid zo rond de 3000 rpm, geadviseerd wordt om daar dan zeker 20% onder te blijven. Nu vraag ik me af of een 12 mm KO spindel voldoende zal zijn voor deze toepassing, of is een 16 mm toch een betere?
En wat voor motor kan ik het beste gaan gebruiken, JMC servomotoren zijn gecombineerd met een vertragingskastje er op best wel prijzig, het zou ook een geïntegreerde stappenmotor kunnen worden, moet ik nog even goed over nadenken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door DaBit »

Ik zou die trespa toch niet zo gauw doen. Trekt alle kanten op als je er stalen rails tegenaan gaat bouten en zo stijf is het nou ook weer niet.

Lekker van staal maken. Sterk, stijf en nog steeds relatief goedkoop. Desnoods verlijm je het staal; dat is met moderne epoxies ook geen probleem. Of je soldeert het.
Of je pakt Hugo z'n stoeptegel. Oude stoeptegels en 2e hands betonbandjes zie ik persoonlijk ook helemaal zitten voor kleine machientjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 04 sep 2023 20:05 Ik zou die trespa toch niet zo gauw doen. Trekt alle kanten op als je er stalen rails tegenaan gaat bouten en zo stijf is het nou ook weer niet.

Lekker van staal maken. Sterk, stijf en nog steeds relatief goedkoop. Desnoods verlijm je het staal; dat is met moderne epoxies ook geen probleem. Of je soldeert het.
Of je pakt Hugo z'n stoeptegel. Oude stoeptegels en 2e hands betonbandjes zie ik persoonlijk ook helemaal zitten voor kleine machientjes.
Mehh, die stoeptegels zie ik niet zo zitten, ook die zijn niet echt goed vlak, moet je dus weer met vulmiddel en stelschroefjes aan de gang.
Bovendien een tegel van zeg 600 x 900 en redelijk dik vind je ook niet zo snel denk ik.
Maar... ik kan eens naar de overbuurman lopen, een graniet of composiet aanrechtblad lijkt me daar wel te scoren (een afgekeurd blad natuurlijk dan) dat zal ook niet 100% vlak zijn, maar ook dat is met vulmiddel wel bruikbaar te maken, en wie weet misschien valt het allemaal wel mee.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door javanree »

benkr schreef: 04 sep 2023 19:33 Qua spindelmotor heb ik de 800 W naast de 1,5 kW gezet, ze zijn vrijwel even groot, beiden rond 65 mm, maar de 1,5 kW is er ook met een ER16 opname en ze zijn vrijwel even duur dus ik denk dat het de 1,5 kW versie gaat worden.
Heb je een link van die 1500W ER16 spindel met 65mm body?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

javanree schreef: 06 sep 2023 10:06
benkr schreef: 04 sep 2023 19:33 Qua spindelmotor heb ik de 800 W naast de 1,5 kW gezet, ze zijn vrijwel even groot, beiden rond 65 mm, maar de 1,5 kW is er ook met een ER16 opname en ze zijn vrijwel even duur dus ik denk dat het de 1,5 kW versie gaat worden.
Heb je een link van die 1500W ER16 spindel met 65mm body?
https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... e9g8XhJ3ZU

Ik heb niet uitgebreid gezocht, maar hier een voorbeeld.
Mocht je besluiten om hier voor te kiezen dan heb ik wellicht interesse in je 800W exemplaar.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 04 sep 2023 22:17 Mehh, die stoeptegels zie ik niet zo zitten, ook die zijn niet echt goed vlak, moet je dus weer met vulmiddel en stelschroefjes aan de gang.
Maar... ik kan eens naar de overbuurman lopen, een graniet of composiet aanrechtblad lijkt me daar wel te scoren (een afgekeurd blad natuurlijk dan) dat zal ook niet 100% vlak zijn, maar ook dat is met vulmiddel wel bruikbaar te maken, en wie weet misschien valt het allemaal wel mee.
Wat kun jij jezelf vreselijk tegenspreken. :lol:

Ik denk de meest gemaakte fout hier is de verwachting dat dingen recht zijn. En nog erger, eigenlijk kan bijna niemand controleren of iets recht is. (over grotere lengte)
Denk ook niet dat het voor 99% van het werk in enige maten belangrijk is, wanneer zie je nu eigenlijk een afwijking van 0.1mm op 100mm?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 sep 2023 12:17
benkr schreef: 04 sep 2023 22:17 Mehh, die stoeptegels zie ik niet zo zitten, ook die zijn niet echt goed vlak, moet je dus weer met vulmiddel en stelschroefjes aan de gang.
Maar... ik kan eens naar de overbuurman lopen, een graniet of composiet aanrechtblad lijkt me daar wel te scoren (een afgekeurd blad natuurlijk dan) dat zal ook niet 100% vlak zijn, maar ook dat is met vulmiddel wel bruikbaar te maken, en wie weet misschien valt het allemaal wel mee.
Wat kun jij jezelf vreselijk tegenspreken. :lol:

Ik denk de meest gemaakte fout hier is de verwachting dat dingen recht zijn. En nog erger, eigenlijk kan bijna niemand controleren of iets recht is. (over grotere lengte)
Denk ook niet dat het voor 99% van het werk in enige maten belangrijk is, wanneer zie je nu eigenlijk een afwijking van 0.1mm op 100mm?
Ja, dat klopt helemaal, en al zeker wanneer ik nog aan het brainstormen ben.
Ik riep dit omdat ik absoluut geen idee heb hoe recht (of juist niet) zo'n tegel of werkblad nu werkelijk is.
Ik heb ook geen enkel idee hoeveel Trespa nu echt rekt en krimpt. enkele jaren geleden kwam er zo nu en dan nog wel eens een machine voorbij die helemaal gemaakt was van Trespa, maar tegenwoordig eigenlijk nooit meer.

Omdat ik van nature str...eigenwijs ben heb ik besloten om de meest belangrijkste dingen binnenkort, voor de winter dus, te gaan maken en dan gedurende de winter periodiek te gaan bekijken of er spanningen ontstaan, en of die hinderlijk zijn.
Ik ga dus het basisblad maken met daarop 2 lange geleiders en het bed, en de portaalbalk met daarop de X- en Z-as. Als dat gedurende het komende half jaar blijft werken zonder merkbare spanningen en kromtrekken vind ik het goed genoeg en maak ik er een complete machine van.
Tot die tijd, en waarschijnlijk ook daarna nog ben ik wel bezig om de diverse onderdelen te verzamelen.
Ik ga vanmiddag het zaaglijstje maken, dan heb ik over een paar dagen het complete pakket gezaagd hier liggen.
Het moment van zagen wordt vooral bepaald door wanneer ze zelf ook Trespa te zagen hebben, er moet daarvoor een speciale zaag op de machine.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 06 sep 2023 13:24 Omdat ik van nature str...eigenwijs ben
Dat wisten we al :lol:

benkr schreef: 06 sep 2023 13:24 de meest belangrijkste dingen binnenkort, voor de winter dus, te gaan maken en dan gedurende de winter periodiek te gaan bekijken of er spanningen ontstaan, en of die hinderlijk zijn.
Ik zou me zo voor kunnen stellen dat een stalen strip aan de achterkant van het trespa, onder dezelfde bouten als de rail, het probleem flink kan verminderen. Dat trespa flink zal werken geloof ik wel maar dat je dat niet kunt tegenhouden met staal geloof ik dan weer helemaal niets van (komt waarschijnlijk omdat ik van nature str...eigenwijs ben) :mrgreen:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door javanree »

benkr schreef: 06 sep 2023 11:15 Ik heb niet uitgebreid gezocht, maar hier een voorbeeld.
Mocht je besluiten om hier voor te kiezen dan heb ik wellicht interesse in je 800W exemplaar.
Dat is een 80mm , geen 65mm ; het gaat om het dikste lange deel, daarvoor moet de houder geschikt zijn. Vandaar mijn belangstelling. Ik zou graag upgraden maar vind niets wat drop-in is. Als ik een nieuwe spindle mount nodig heb, betekent dat meteen een hele nieuwe Z-as aangezien dat 1 profiel is...
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

javanree schreef: 06 sep 2023 16:28
benkr schreef: 06 sep 2023 11:15 Ik heb niet uitgebreid gezocht, maar hier een voorbeeld.
Mocht je besluiten om hier voor te kiezen dan heb ik wellicht interesse in je 800W exemplaar.
Dat is een 80mm , geen 65mm ; het gaat om het dikste lange deel, daarvoor moet de houder geschikt zijn. Vandaar mijn belangstelling. Ik zou graag upgraden maar vind niets wat drop-in is. Als ik een nieuwe spindle mount nodig heb, betekent dat meteen een hele nieuwe Z-as aangezien dat 1 profiel is...
Kennelijk zijn alleen de ER11 uitvoeringen 65mm rond, de ER16 uitvoeringen zijn 80mm rond.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

Kars-cnc schreef: 06 sep 2023 16:12
benkr schreef: 06 sep 2023 13:24 Omdat ik van nature str...eigenwijs ben
Dat wisten we al :lol:

benkr schreef: 06 sep 2023 13:24 de meest belangrijkste dingen binnenkort, voor de winter dus, te gaan maken en dan gedurende de winter periodiek te gaan bekijken of er spanningen ontstaan, en of die hinderlijk zijn.
Ik zou me zo voor kunnen stellen dat een stalen strip aan de achterkant van het trespa, onder dezelfde bouten als de rail, het probleem flink kan verminderen. Dat trespa flink zal werken geloof ik wel maar dat je dat niet kunt tegenhouden met staal geloof ik dan weer helemaal niets van (komt waarschijnlijk omdat ik van nature str...eigenwijs ben) :mrgreen:
Stel dat de trespa plaat 1 mm breder én 1 mm langer wordt, als ik daar dan 2 lineaire geleiders op vastzet dan zal van dat langer worden van de grondplaat de boel krom gaan staan mits de boel niet gewoon verschuift zoals dat ook bij aluminium profielen gebeurd, maar als die 2 geleiders verder van elkaar komen te liggen zal dat enorme krachten geven op de wagentjes, en of dat goed gaat is maar de vraag, maar als het mis gaat dan is het daar verwacht ik. Maar toevallig had ik gisteren een kleine aanvaring tijdens het joggen van de Y-assen van mij nieuwe machine in aanbouw, eentje kant liep tegen een stuk gereedschap aan wat in de weg lag. Die aanvaring zorgde er voor dat het hele portaal richting 10 cm scheef kwam te staan. Oei oei oei foute boel. Na een keertje homen (tandem homen dus) stond alles weer recht en loopt het weer als een zonnetje. Ik bedoel hier mee te zeggen dat mits het kan schuiven, en dat doen die geleiders kennelijk heel makkelijk, is er niets aan de hand. Conclusie is hoop ik dat mits het kan schuiven er weinig gebeurd. Maar dat ga ik dus de komende maanden ervaren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 04 sep 2023 19:33 Nu vraag ik me af of een 12 mm KO spindel voldoende zal zijn voor deze toepassing, of is een 16 mm toch een betere?
Op mijn Beagle heb ik 12 mm Kogelomloopjes en die draaien 1500 RPM, resulterend in een ijlgang van 3000 mm/min.. en da's best rap voor zo'n klein machientje..
Zou ik opnieuw een machine bouwen, dan zou ik waarschijnlijk wel voor 16 mm kiezen want dan kan het NOG sneller..
Gebruikersavatar
JF-Projects
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2022 10:45

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door JF-Projects »

Voor de stabiliteit heb ik ook voor de 16mm gekozen, die hangen 0,0 door.

m.v.g.
Joost
TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door TestCase »

benkr schreef: 06 sep 2023 13:24 Ik heb ook geen enkel idee hoeveel Trespa nu echt rekt en krimpt.
Misschien heb je hier wat aan. Ik heb geen enkel van die documenten gelezen of nog maar open gehad, maar het zijn er heel wat. Kans dat alles wat je wil weten erin te vinden is, als het je waard is erin te gaan neuzen.

https://www.trespa.info/EUC/nl/all-documents


En misschien zijn de cijfers in dit documentje al wat om mee te beginnen.

https://www.locscientific.com/wp-conten ... -00001.pdf
Plaats reactie