11kw vacuümpomp ster driehoek of upgraden naar vfd

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

11kw vacuümpomp ster driehoek of upgraden naar vfd

Bericht door Jacala »

Hoi!
Wij hebben net een nieuwe schuurmachine binnen met lopende band. Om kleine objecten op hun plek te houden zit er in de lopende band een perforatie met daaronder een stevige vacuümpomp van 11kw. Deze schakeld nu met een ster driehoek schakeling.

Belasting bij inschakelen: ongeveer 60 ampere per fase voor 10 seconde :shock: daarna, als hij op toeren is nog maar 18 ampere per fase.

Kan ik deze inschakelen piek afvlakken door met een vfd te gaan werken en in bijvoorbeeld 20 seconde van 0 naar 50 hz te gaan?

Nu is het een beetje fors :lol:
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: 11kw vacuümpomp ster driehoek of upgraden naar vfd

Bericht door Bjornski1976 »

Even zoeken op softstarter motor.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 11kw vacuümpomp ster driehoek of upgraden naar vfd

Bericht door serum »

Inderdaad, voor jouw doel zou ik zeggen dat een softstarter volstaat, 11kw is kennelijk niet genoeg bij 18A per fase, ik zou dan voor een ~15kw gaan, en het liefst met fase-bewaking. (geen idee of dat er standaard op zit) je kan ook een 2ehands VFD opsnorkelen. Let er bij die softstarters op dat sommigen 24V dc oid nodig hebben om te werken en anderen nemen genoegen met 230vac.

Maar een 11kw motor die in ster ~40kw trekt? Alles wel lekker aangesloten?
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: 11kw vacuümpomp ster driehoek of upgraden naar vfd

Bericht door frans32 »

Serum,

De laatste mooie opmerking deel ik inderdaad met je alles wel juist aangesloten......

Wij gebruiken een softstart van 16Kw voor op schepen en dat werkt perfect.

18Amp zegt mij voor een 3 fase motor toch al 12.5kw

Mvg,

Frans32
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 11kw vacuümpomp ster driehoek of upgraden naar vfd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien driehoek-ster. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 11kw vacuümpomp ster driehoek of upgraden naar vfd

Bericht door Jacala »

Hoi!
Die 18 kw zal wat overdreven zijn, ik heb enkel gekeken naar de ampere meter op de hoofdaansluiting (zit ingebouwd in de stoppenkast). Dus er zal wel een paar ampere naar de verlichting en andere zaken gaan.

Laten we het op 15/16 ampere per fase houden als hij eenmaal op toeren is.

De motor heeft een vliegwiel (de rotor/schoepenrad voor de luchtverplaatsing) van ongeveer 800mm diameter en 4mm dik staal. Dus aardig wat massa die naar 2900 toeren moet.

Fase bewaking zit er op. Ster driehoek is goed aangesloten, ik zal het voor de zekerheid nog even controlleren maar het zag er netjes uit.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 11kw vacuümpomp ster driehoek of upgraden naar vfd

Bericht door DaBit »

Ik heb niet zo heel veel verstand van zware motoren, maar 3x Inom bij het optoeren van een flinke massa klinkt mij nog niet zo heel vreemd in de oren. Zonder ster-driehoek was dat 6-7x geweest.

Verder zegt stroom niet noodzakelijkerwijze wat over vermogen. Ik kan in theorie 100 Ampere uit het net trekken zonder ook maar 1 Watt te verbruiken.
Daarom staat er op het typeplaatje van inductieve/capacitieve belastingen een cosinus phi vermeld. Bij een cos-phi van 0,8 en afgenomen vermogen van 11kW zou ik een fasestroom van 11000/230/3/0.8=20A verwachten. Klopt wel ongeveer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 11kw vacuümpomp ster driehoek of upgraden naar vfd

Bericht door stekkestim »

Hier staat ook zo'n 15kw zuigervompressor. trekt +100A bij het starten. VFD ligt klaar maar raak er alleen niet aan om hem te installeren.
Plaats reactie