Het Grote You Tube Topic
Moderator: Moderators
Re: Het Grote You Tube Topic
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Re: Het Grote You Tube Topic
Dat is een mooie en heel complexe techniek.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Het Grote You Tube Topic
Was Mercedes toch 2 jaar eerder dan Ducati
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13540
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Het Grote You Tube Topic
Jammer dat ie niet dieper op de werking van Desmodromische klepsturing ingaat..
Re: Het Grote You Tube Topic
Er zijn er velen geweest voor ducati die het hebben gemaakt/toegepast .
Mercedes was wel de eerste die het werkelijk hebben toegepast.
En in het begin was er zeker voordeel mee te halen maar later niet meer en is het voor ducati later alleen nog maar "verkoop"argument geweest om het te behouden.
En de ducati`s V4 hebben het zelfs al niet meer.
Mercedes was wel de eerste die het werkelijk hebben toegepast.
En in het begin was er zeker voordeel mee te halen maar later niet meer en is het voor ducati later alleen nog maar "verkoop"argument geweest om het te behouden.
En de ducati`s V4 hebben het zelfs al niet meer.
Re: Het Grote You Tube Topic
Da's toch niet zo spannend? Trek/duw mechaniekje om klepdansen door resonerende veren tegen te gaan?Arie Kabaalstra schreef: ↑24 sep 2023 15:53 Jammer dat ie niet dieper op de werking van Desmodromische klepsturing ingaat..
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13540
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Het Grote You Tube Topic
Inderdaad.. maar goed een 60K kleppenstelinterval, vergeleken met 20K.. dat is een Factor 3.. en de modernere Ducati's krijgen ook "meer op hun lazer" dan de "oude"Desmo modellen..
Men (Fabio Taglioni) heeft indertijd naar het Desmodromische systeem gegrepen om meer vermogen uit die dingen te trekken, door de maximale toerentallen op te jagen..
Men is ook afgestapt van de Koningsassen, de eerste Generatie (rondcarter) L-Twins wilden op dat gebied nog wel eens problemen hebben..
en in 1979 zijn de Tandwielen en koningsassen uiteindelijk vervangen voor Tandriemen.. de V4 heeft MorseKettingen.. nog beterder..
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Het Grote You Tube Topic
Probleem blijft gewoon toerental.
Daarom is von Koenigsegg net als de F1 constructeurs uiteindelijk overgegaan op onafhankelijke pneumatische sturing.
Daarmee ben je het mechanisch volgen van een nok helemaal kwijt en kan je per cilinder de kleptiming bijsturen.
En stellen is gewoon helemaal niet meer nodig.
China heeft inmiddels licentie genomen op FreeValve van Koenigsegg. Het zal waarschijnlijk de laatste 'grote' innovatie in de verbrandingsmotor technologie zijn.
Daarom is von Koenigsegg net als de F1 constructeurs uiteindelijk overgegaan op onafhankelijke pneumatische sturing.
Daarmee ben je het mechanisch volgen van een nok helemaal kwijt en kan je per cilinder de kleptiming bijsturen.
En stellen is gewoon helemaal niet meer nodig.
China heeft inmiddels licentie genomen op FreeValve van Koenigsegg. Het zal waarschijnlijk de laatste 'grote' innovatie in de verbrandingsmotor technologie zijn.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13540
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Het Grote You Tube Topic
Ja.. Daarom heeft een Ducati al een flink hoog toerental weten te bereiken met deze technologie..mijn 851 is begrensd op 10.500 toeren, maar de racers mochten 13.800 draaien!.. stel je dat voor.. een 2 Cilinder van 851 cc tot later 888 cc die met "kleppen als Theeschotels" 13.800 draaiden!..dat waren toerentallen waar een 4 Cilinder niet eens aan kwam!
met mijn 750 ligt die grens op 9000 toeren.. maar die heeft kleppen ter grootte van Soepborden, en dan nog.. 9000!..met een tweeklepper! (de 350 en 400 mochten ook door tot de 10.500, maar die hadden kleinere kleppen natuurlijk..
Overigens had MotoMorini een andere oplossing.. hun 3½ mocht ook best wel toeren draaien, maar daar stonden de kleppen loodrecht op de zuigers.. die drukten de boel wel dicht als een klep eens "te laat" was.. maar dat is een minder elegante oplossing..
het stellen van de kleppen is niet zo moeilijk.. 't is alleen 2 keer zoveel werk..
hier zitten ze..in plaats van een Veer, zit er gewoon een tweede tuimelaar onder het kraagje om de klepsteel.
Stellen?.. er zit een hoedje op de klepsteel, Speling 0.15 op de uitlaat en 0.1op de inlaat.. die blijft kouder, het kraagje heeft een zitting op een bepaalde diepte, waarmee je de boel afstelt.. Speling 0, tot 0.01.. net vrij dus..
Als je gaat stellen.. meet je eerst alle spelingen, dan meet je de hoedjes en kraagjes.. en je rekent uit wat erin moet om het goed te krijgen.. die zet je er dan in, meet alles nog een keer na, alles moet soepel draaien..en een Desmodromische nokkenas kun je gewoon met de hand ronddraaien. er zitten wel wat veertjes in, maar die zijn er alleen om de speling, en daarmee het stuiteren van de kleppen bij lage toerentallen eruit te halen voor een betere loop.. racers hebben die veren niet, de gasdruk in de Cilinder houdt de boel wel dicht..
Stel interval van 20K km is wel wat aan de hoge kant.. dat is wel een nadeel.. maar als je het goed (en vooral zelf) kan.. dan is het eens in de 20.000 een dagje sleutelen.. als dat nou alles is?.. onderhoudsvrij betekent ook dat je er nooit naar kijkt.. en dat is niet altijd goed..
met mijn 750 ligt die grens op 9000 toeren.. maar die heeft kleppen ter grootte van Soepborden, en dan nog.. 9000!..met een tweeklepper! (de 350 en 400 mochten ook door tot de 10.500, maar die hadden kleinere kleppen natuurlijk..
Overigens had MotoMorini een andere oplossing.. hun 3½ mocht ook best wel toeren draaien, maar daar stonden de kleppen loodrecht op de zuigers.. die drukten de boel wel dicht als een klep eens "te laat" was.. maar dat is een minder elegante oplossing..
het stellen van de kleppen is niet zo moeilijk.. 't is alleen 2 keer zoveel werk..
hier zitten ze..in plaats van een Veer, zit er gewoon een tweede tuimelaar onder het kraagje om de klepsteel.
Stellen?.. er zit een hoedje op de klepsteel, Speling 0.15 op de uitlaat en 0.1op de inlaat.. die blijft kouder, het kraagje heeft een zitting op een bepaalde diepte, waarmee je de boel afstelt.. Speling 0, tot 0.01.. net vrij dus..
Als je gaat stellen.. meet je eerst alle spelingen, dan meet je de hoedjes en kraagjes.. en je rekent uit wat erin moet om het goed te krijgen.. die zet je er dan in, meet alles nog een keer na, alles moet soepel draaien..en een Desmodromische nokkenas kun je gewoon met de hand ronddraaien. er zitten wel wat veertjes in, maar die zijn er alleen om de speling, en daarmee het stuiteren van de kleppen bij lage toerentallen eruit te halen voor een betere loop.. racers hebben die veren niet, de gasdruk in de Cilinder houdt de boel wel dicht..
Stel interval van 20K km is wel wat aan de hoge kant.. dat is wel een nadeel.. maar als je het goed (en vooral zelf) kan.. dan is het eens in de 20.000 een dagje sleutelen.. als dat nou alles is?.. onderhoudsvrij betekent ook dat je er nooit naar kijkt.. en dat is niet altijd goed..
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12055
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Het Grote You Tube Topic
Eén ding is zeker, ik kom bij jouw geen soep eten.
Tip, zet je horlogemakers loep af, als je aan die kleppen gaat sleutelen.
Tip, zet je horlogemakers loep af, als je aan die kleppen gaat sleutelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Het Grote You Tube Topic
Laatst gewijzigd door Oscar f1 op 30 sep 2023 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het Grote You Tube Topic
Ja, die doet het wel heel goed. Video bestaat niet meer krijg ik als boodschap.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12055
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Het Grote You Tube Topic
Was misschien toch staatsgeheim, bij nader inzien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.