Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Kjelt »

Wat betreft thuis accus de $60 miljoen kostende Tesla Mega installaties in Australie:
Derde brand in twee verschillende installaties.

Brandweer koelt alleen de omliggende containers, de desbetreffende brandende container kunnen ze niet blussen dus laten ze gewoon afbranden.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door DaBit »

Portje schreef: 04 okt 2023 23:40 3500kwh in de 2 jaar is natuurlijk pinuts.
Kook en stook je nog op gas Dabit
13500, niet 3500 ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Markus »

Zonnepanelen betekent brand
Tja alles in serie en dan krijg je flink hoge spanningen bovendien trekt schaduw op een paneel de rest mee

Ik ga daarom denk ik voor Enphase micro inverters (230 volt uit op elke paneel) kiezen, iets duurder maar die 2 nadelen zijn dan weg en uitbreiden is makkelijk want ik hoef niet alles aan een enkele omvormer te hangen

Ik hoop dan 3 groepen panelen op elke fase van mijn 3fase aansluiting te laten aansluiten (geen idee of dat kan/mag)

Ik heb wel een vraag over de kabels, bij dit soort installaties gaan kabels met 5kw-10kw horizontaal over daklengtes, mag dat zomaar ? of zijn daar bepaalde voorschriften voor ?

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door kawarider »

Die 230 V ac op het dak vind ik dan weer niets. Krijg je zeker een opdonder als er iets mis is. Met dc pas als je ook de andere kabel te pakken hebt.
Als alternatief voor de optimizers is het wel wat in de hoekjes waar ik de laatste panelen kwijt kan.
Dc kabels en routing was wel iets. Goede vraag.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door DaBit »

Markus schreef: 05 okt 2023 15:49 Tja alles in serie en dan krijg je flink hoge spanningen bovendien trekt schaduw op een paneel de rest mee
Niet noodzakelijkerwijs. Google maar eens wat rond; er zijn er genoeg die vergelijkende metingen gedaan hebben tussen micro-omvormers en fatsoenlijke stringomvormers (klasse SMA, Fronius, etc). Daar blijkt uit dat je het knap bont moet maken met schaduw wil die stringomvormer het echt verliezen van de microinverters.

Ik heb 3 bezwaren tegen die Enphase dingen:
- Je moet data richting het moederschip blijven sturen anders heb je maar 2 jaar garantie. Nu mogen ze opzich best wat telemetriedata hebben van me, maar dan moeten ze het gewoon lief vragen in plaats van met kleine lettertjes in de voorwaarden afdwingen. Ik hou niet van bedrijven die dat soort praktijken er op na houden :evil: .
- Als je dak lastig te bereiken is dan is tientallen stukjes elektronica waar je niet bij kunt toch niet heel handig. De kans dat er een stuk elektronica stuk gaat is toch groter dan de kans dat een zonnepaneel stuk gaat. Als dat na 10 jaar gebeurt zijn ze 3 series verder en is het niet meer compatible met wat je had. Is nu al met die IQ8 vs IQ7 serie al zo geloof ik (maar pin me er niet op vast).
- Bij een groter aantal panelen is het prijsverschil met een stringomvormer toch wel heel aanzienlijk. Dataverzamelingskastje, fasekoppelaar, extra relais, speciale kabels onderling, etc. Van dat prijsverschil kan ik ook simpelweg nog meer panelen, isolatie, warmtepompboiler, bla kopen en dan ben ik beter af.

Maar dat je gecharmeerd bent van het idee van micro-omvormers snap ik wel. Dat ben ik ook wel.
Ik hoop dan 3 groepen panelen op elke fase van mijn 3fase aansluiting te laten aansluiten (geen idee of dat kan/mag)
Ja, dat kan en mag.
Ik heb wel een vraag over de kabels, bij dit soort installaties gaan kabels met 5kw-10kw horizontaal over daklengtes, mag dat zomaar ? of zijn daar bepaalde voorschriften voor ?
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, maar ik zie eigenlijk weinig problemen. Enphase levert die kabels immers ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Kjelt »

Enigste wat ik tegen Enphase heb is dat ze de toegang tot Home Assistant hebben afgesloten.
Voor de rest werkt het hier prima en als een bedrijf het installeert zal de toegankelijkheid en andere issues je een zorg zijn.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Portje »

DaBit schreef: 05 okt 2023 15:37
Portje schreef: 04 okt 2023 23:40 3500kwh in de 2 jaar is natuurlijk pinuts.
Kook en stook je nog op gas Dabit
13500, niet 3500 ;-)
OOww
Ik las bij jou:
Ik heb mijn panelen nog geen 2 jaar en ze hebben al iets van 13500kWh opgewekt waarvan ik er ruim 10000 kan salderen.
dus telde ik 13500 opgewekt - 10000 gesaldeerd = 3500 verbruik
Tja
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 05 okt 2023 16:54 Enigste wat ik tegen Enphase heb is dat ze de toegang tot Home Assistant hebben afgesloten.
Dan heb ik 4 bezwaren tegen Enphase.... :evil:

Ik heb trouwens niks tegen micro-omvormers ansich. Alleen tegen Enphase en een paar branchegenoten (APSystems is net zo erg zag ik). Bedrijven die vinden dat ik verplicht data moet delen van door mij gekochte apparatuur omdat ze me anders wat ontzeggen of die actief tegenwerken dat hun apparatuur geintegreerd word in een systeem van derden krijgen een dik rood kruis achter de naam van me. Die apparatuur is van mij, die data is van mij, en ik bepaal wat ik met ze deel als ze er lief om vragen.
Dat wil niet zeggen dat ik het nooit zou kopen; als de voordelen groter zijn dan de nadelen dan ben ik praktisch genoeg ingesteld. Ik heb een Android telefoon, bijvooorbeeld.

Iemand anders mag er een andere mening op nahouden, even goede vrienden.
Voor de rest werkt het hier prima en als een bedrijf het installeert zal de toegankelijkheid en andere issues je een zorg zijn.
Heb jij onbeperkt garantie op de arbeidskosten ook dan? Ik denk toch niet dat ze over 5-10 jaar als er eentje gaat hemelen dat ding helemaal gratis gaan vervangen.

Ik zeg verder ook niet dat ik per defintitie tegen het concept micro-omvormer ben.
Het kost alleen een klap meer geld dan een stringomvormer met schaduw-optimalisatie, en de MTTF is bij gelijkwaardige kwaliteit apparatuur lager omdat je simpelweg meer apparaten heb (daar staat tegenover dat het systeem waarschijnlijk gedeeltelijk faalt en niet geheel, wat nog best een voordeel is).
En als je nu de meerkosten en lagere MTTF nog goedmaakte met hogere opbrengst dan was het nog tot daar aan toe, maar bij een schaduwarm legvlak is dat amper tot niet zo. Dan zijn de meerkosten gewoon weggegooid geld waar je zinnigere dingen mee had kunnen doen.

Complottheorie: volgens mij worden er zoveel systemen met micro-omvormers of optimizers toegepast omdat dat vooral in het voordeel van de installateur is. Gewoon dom neervlammen en het werkt, al dan niet optimaal, al dan niet last van bomen/bouwwerken. En als er ooit wat rot is dan kun je zien welke omvormer/paneel rot is en specifiek die vervangen; met een string moet je zoeken (met 8 panelen in een string moet je dan toch 3x een paneel loshalen, kabel ontkoppelen en meten als je FLIR of ogen geen uitsluitsel geven).



We kunnen string vs micro overigens ook technisch bekijken. Met een micro-omvormer hebben we 1 omvormer per 120 (of 144) cellen waarbij je per 40 cellen een bypass diode hebt om met schaduw om te kunnen gaan (de meeste panelen hebben 3 bypassdiodes ingebouwd).

Afbeelding

Met een stringomvormer en 10 panelen in 1 vlak hebben we 1 omvormer per 1200 cellen. Waarbij we echter nog steeds per 40 cellen een bypassdiode hebben om met schaduw om te kunnen gaan. Bij lokale schaduw op een deel van het paneel mist de micro de opbrengst van 40 cellen, de stringomvormer mist eveneens 40 cellen.

Mits de stringomvormer slim genoeg is om het echte maximum powerpoint te vinden en niet op een vals lokaal maximum te blijven hangen en mits de aard van de schaduw niet zodanig is dat het heel erg ongunstig uitpakt dan is er technisch geen reden waarom die micro-omvormers veel beter gaan presteren.

Een van die ongunstige situaties waarin micros beter werken is bijvoorbeeld als je een dak vollegt dat een deel van de dag in de schaduw ligt omdat de zon wegzakt achter een flatgebouw oid. Op een gegeven moment heeft de stringomvormer niet genoeg spanning meer om te kunnen werken terwijl met de micro's nog steeds, zeg, 1/3 van de panelen produceert.
Als ik ooit op de aanbouwen panelen zou willen leggen dan ontkom ik ook niet aan micro-omvormers of korte strings, want dan staat de halve dag het huis in de weg.

Portje schreef: 05 okt 2023 17:19 OOww
Ik las bij jou:
Ik heb mijn panelen nog geen 2 jaar en ze hebben al iets van 13500kWh opgewekt waarvan ik er ruim 10000 kan salderen.
dus telde ik 13500 opgewekt - 10000 gesaldeerd = 3500 verbruik
Nee, ik heb vorig jaar meer opgewekt dan ik kon salderen. Daarom is niet elke opgewekte kWh 40-75ct waard geweest.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Kjelt »

Ander voordeel van microomvormers is minder kans op brand. DC vs AC wint AC in dit geval ;-)
Ook afschakelen van het AC net en alle omvormers volgen door af te schakelen, dus geen risico op een schok zoals kawa onterecht denkt, tenzij hij de schakelaar niet omgooit natuurlijk :mrgreen:

Verder maand geleden een tijdelijk defect gehad in 1 paneel dan gaat de rest gewoon lekker door.

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 05 okt 2023 21:26 Ander voordeel van microomvormers is minder kans op brand. DC vs AC wint AC in dit geval ;-)
Brand krijg je door veel stroom door een rotte verbinding en wat ontvlambaars in de buurt. Die stroom is bij 230VAC hoger dan bij 320VDC. Daarnaast heb je 2x zoveel verbindingen.

Ik vind het voordeel beperkt. Maar inderdaad, als ik vrij mag kiezen dan heb ik ook liever AC.
Ook afschakelen van het AC net en alle omvormers volgen door af te schakelen, dus geen risico op een schok zoals kawa onterecht denkt, tenzij hij de schakelaar niet omgooit natuurlijk :mrgreen:
Als-ie dat met een string omvormer niet doet krijgt-ie ook een lel want de meesten zijn transformatorloos. :mrgreen:
Verder maand geleden een tijdelijk defect gehad in 1 paneel dan gaat de rest gewoon lekker door.
Dat is een situatie die bij de meesten niet voorkomt; zonnepanelen zijn knap betrouwbaar, zeker als ze van een tier-1 leverancier af komen.

En zelfs als dat wel gebeurt: stel dat je 250kWh opbrengst mist omdat je moet wachten op reparatie en het niet meteen door had. Dan ben je een goeie 100 euro misgelopen. Of verdubbel het voor mijn part. Jouw 'de rest gaat door' heeft een veelvoud daarvan gekost bij aanleg. Het is aan eenieder om te bepalen of het die verzekeringspremie waard is.

Nogmaals: ik ben niet anti-micro en pro-string, maar de voordelen van de microinverter en optimizer worden vaak wat overdreven en zijn niet zelden meer in het belang van de installateur dan de klant.
Makkelijk verkopen ook. Dat verhaal met die bypassdiodes is veel te ingewikkeld voor de meeste mensen, het verhaal dat schaduw op 1 paneel niet de hele string onderuit haalt omdat de onafhankelijk functioneren is een makkelijke.

Laten we eens over de muur kijken: hoeveel grote installaties, die ontworpen worden door mensen die echt wel weten wat ze doen en aardig volumevoordeel kunnen bedingen, draaien er op microinverters? Dat zijn er niet veel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door kawarider »

Ook afschakelen van het AC net en alle omvormers volgen door af te schakelen, dus geen risico op een schok zoals kawa onterecht denkt, tenzij hij de schakelaar niet omgooit natuurlijk :mrgreen:
Als-ie dat met een string omvormer niet doet krijgt-ie ook een lel want de meesten zijn transformatorloos. :mrgreen:
Leg eens uit. Ik weet t, ik ben net zo stom als ik eruit zie.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door DaBit »

Je hebt een min of meer directe verbinding tussen de DC- en AC kant van de zonne-omvormer. Als je de AC erop laat staan en je pakt de DC kant vast dan kun je dus nog best een oplawaai krijgen. Haal je de plus en de min beiden los van de omvormer dan kun je best 1 kant van de string vastpakken.

Maar het begint onderhand een taalspelletje te worden. Als de dakbekabeling ondeuglijk is vormt een aanzienlijk vermogen een gevaar, of dat nou AC of DC is. In theorie is DC iets gevaarlijker dan AC omdat je er zo lekker vlambogen mee kunt trekken en daarom voelt het oncomfortabel voor ons vonkenboeren, maar IMHO is het gevaar van de ene boven de ander op het dak in de praktijk vrij insignificant.

Idem met aanraken van bloot koper. Er zijn genoeg situaties te verzinnen waarin dat geen kwaad kan, maar als je begint met de instelling dat je geroosterd word dan leef je een stuk langer. Wat dat betreft zou je elke elektrahobbyist een keer aan de 1200VDC moeten hangen; dat laat een levenslang ontzag achter voor alle spanningen boven de anderhalve volt. Don't ask how I know..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 05 okt 2023 23:57 Laten we eens over de muur kijken: hoeveel grote installaties, die ontworpen worden door mensen die echt wel weten wat ze doen en aardig volumevoordeel kunnen bedingen, draaien er op microinverters? Dat zijn er niet veel.
Eens, bij grote installaties loopt het flink in de papieren.

Bij mijn kleine opzet met 17 panelen was het verschil iets van 10% op de totale prijs en dat vond ik het wel waard zeker omdat het nu met drie fases is aangesloten, dus +/-6 panelen per fase verdeeld over het array en de SPoF te weten een enkele inverter nu verdwenen is. Zelfs als de communicatiedoos uitvalt (wat al is voorgekomen) produceren de panelen gewoon lekker door.
Plaats reactie