Servomotor

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Servomotor

Bericht door Jan1ydanne »

Goede dag ik kan een baumuller ds 56-s 1.4Kw servo motor kopen zonder controller. Ik wil deze servo motor gebruiken om een freesmotor te maken voor mijn cnc freesmachine. Met een toerental tussen de 250 en 1000 toeren. is deze motor daar geschikt voor en zijn die controllers makkelijk te vinden.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Servomotor

Bericht door benkr »

Ik heb een aantal jaren geleden best veel geëxperimenteerd met servomotoren en servodrives, maar ik kan je een ding vertellen, als je daar niet heel erg diep in kruipt is het een echt stevige uitdaging om uberhaupt beweging in zo'n motor te krijgen, als dat samenstel dan ook nog getuned moet worden is dat nog een flinke stap verder. Kortom ik zou er beslist niet aan beginnen.
Wat denk ik nog eerder een succes zou kunnen worden is een VFD gebruiken die kan omgaan met servomotoren en encoders of resolvers. Als je een VFD van b.v. SEW hebt die zoiets kan dan is het probleem een stuk makkelijker geworden, alleen zo'n VFD vinden zou wel eens moeilijk kunnen zijn en best flink wat munten kunnen kosten. De betreffende VFD zou als het kan ook een soort van auto-instelling moeten hebben, ik heb ooit zo'n VFD van SEW gehad die dat kon.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servomotor

Bericht door hfjbuis »

Ik denk ook dat het een hele klus (uitdaging) wordt om een driver te vinden en te installeren. Tunen is niet eenvoudig en als er geen software bij zit, een grote uitdaging.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Servomotor

Bericht door Jan1ydanne »

Oké dus het is niet zo simpel. Is deze motor wel geschikt voor wat ik wil. Anders heeft het geen zin om er tijd in te stoppen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servomotor

Bericht door Kjelt »

Ik sluit me bij bovenstaande heren aan.
Ik heb nog 4 gloedjenieuwe Omron ac servos in de doos liggen.
Alleen de bijbehorende driver kost meer dan een complete set ac servos van bv Lichuan.
Ik heb diverse andere drivers waar ik goedkoop aan kon komen geprobeerd , Lichuan, Delta, helaas pindakaas.
Alleen een werkende set kopen laat de verkoper maar een werkende en passende driver vinden en demonstreren. Anders beter je goede geld aan een Lichuan of Delta setje besteden.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Servomotor

Bericht door benkr »

Jan1ydanne schreef: 09 okt 2023 22:52 Oké dus het is niet zo simpel. Is deze motor wel geschikt voor wat ik wil. Anders heeft het geen zin om er tijd in te stoppen.
In principe kun je met elke servomotor en een geschikte drive een werkend systeem maken, maar dan zul je er best diep in moeten duiken.
Ik weet dat b.v. Caesar hier van het forum goede ervaringen heeft met een drive van Granite Devices, de Argon drives, maar die zijn Ënd of Life" en dus niet aan te raden om er nu nog mee te gaan beginnen.
Popol167 had enkele jaren geleden enkele Beckhof systemen liggen die hij toen wilde verkopen, geen idee of dat nog zo is, neem contact met hem op.
Probleem is misschien wel dat hij helemaal in zuid-West Belgie woont, tegen de Franse grens aan, in Ieper, was voor mij destijds een rit van 200 km enkele reis.
Plaats reactie