Kress spindle houder

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Kress spindle houder

Bericht door remon_v »

Binnenkort wil ik mijn Z-as gaan aanpassen en heb ik een houder nodig voor mijn Kress 800 FME-Q...
Ik zit te kijken naar deze van Sorotec:
https://www.sorotec.de/shop/43mm-Euro-s ... -8159.html

Als je dan naar het 2e plaatje kijkt heb je 2 gaten voor pinnetjes aan de achterkant voor uitlijning, hoe moet ik dat zien en wat kan ik ermee?

Sorotec heeft ook nog een simpelere versie voor een tientje minder, die heeft geen uitlijnpinnetjes en andere paar andere gaten... welke raden jullie aan? En welke raden jullie überhaupt aan? DamenCNC heeft er ook één:
https://www.damencnc.com/nl/amb-kress-m ... x20mm/a678

En Ali verkoopt ze ook...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kress spindle houder

Bericht door Kjelt »

Je bedoeld de paspennen op de eerste ?
Die dient er voor dat de spindlemount perfect horizontaal tov de spindelplaat kan worden gemonteerd mits je dit meteen doet als je de spindelplaat freest en de gebruikte CNC frees nauwkeurig is. Alleen dan zul je nog steeds de spindelplaat moeten kunnen uitlijnen en richten tov het freesbed, dus dan zullen die instellingen op de spindelplaat moeten komen.
Het blijft altijd gekl**t dat uitlijnen van de spindel, ik heb daar nog nooit een echt mooie oplossing voor gezien.
Meeste wat je ziet is dat steeds losdraaien en weer opvullen met messingstrookjes tot het goed is.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Kress spindle houder

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 25 okt 2023 14:59 Je bedoeld de paspennen op de eerste ?
Ja die paspennen inderdaad. Dan kan ik denk ik net zo goed de goedkopere versie kopen.

Mocht iemand er nog 1 over hebben dan hoor ik het graag...
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Kress spindle houder

Bericht door Floppy »

Ik heb ook zo'n houder gehad. Het probleem daarmee is dat hij maar op een heel klein oppervlak draagt.
Als je een beetje trekt aan de Kress beweegt het gauw een paar tienden mm.
Je zou eigenlijk daar nog schoren tegen aan moeten plaatsen zoals Arie met zijn Beagle gedaan heeft.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kress spindle houder

Bericht door Arie Kabaalstra »

Floppy schreef: 25 okt 2023 19:56 Ik heb ook zo'n houder gehad. Het probleem daarmee is dat hij maar op een heel klein oppervlak draagt.
Als je een beetje trekt aan de Kress beweegt het gauw een paar tienden mm.
Je zou eigenlijk daar nog schoren tegen aan moeten plaatsen zoals Arie met zijn Beagle gedaan heeft.
Ik ben niet de enige.. een spindel moet altijd worden gevrijwaard van ongewenste beweging, 't zelfde verhaal wat ook voor de vele portalen van toepassing is, meer materiaal op de juiste plek, betekent gewoon veel meer stijfheid.
En stijfheid = nauwkeurigheid, vandaar dat precieze machines ook altijd anderhalf keer dieplood wegen..
Plaats reactie