Potslijpmachine, zwenkarmslijpmachine, komslijpmachine: bruikbaar?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Potslijpmachine, zwenkarmslijpmachine, komslijpmachine: bruikbaar?

Bericht door Dieselloco »

Hallo allen.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een kleine vlakslijpmachine, zo'n LIP 515 (die GTWR ook had) of Lipemec 200 (kost wel wat), maar deze worden zelden of nooit aangeboden. Een Jung die op MP wel eens voorbij komt is veel te groot.

Nu zie ik ook machines voorbij komen onder de namen Potslijpmachine, zwenkarmslijpmachine, komslijpmachine etc.

Wat is nu het verschil in toepassing met de gebruikelijke vlakslijpmachine?. Zijn deze ook bruikbaar voor eenvoudig slijpwerk? Als ik het goed heb staat het slijpwiel niet verticaal maar horizontaal.

Alvast dank voor meedenken.
Groet,
Richard
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Potslijpmachine, zwenkarmslijpmachine, komslijpmachine: bruikbaar?

Bericht door assink »

Als je alleen maar vlak hoeft te slijpen zou het kunnen, maar de inzetbaarheid van zo'n ding is veel minder breed
Vanwege z'n zwenkende beweging.
Worden vooral gebruikt voor het op dikte maken van shims en klepstelplaatjes volgensmij.
Een mooi HSS beiteltje slijpen met een bepaald profiel zal bijvoorbeeld een stuk lastiger zijn.
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Potslijpmachine, zwenkarmslijpmachine, komslijpmachine: bruikbaar?

Bericht door Dieselloco »

Beitels slijpen doe ik op een zo'n Deckelkloon, werkt prima. Het gaat alleen om echt vlakslijpen van kleine tools zoals vlakplaten etc.

Wat is het bereik van zo'n apparaat?
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Potslijpmachine, zwenkarmslijpmachine, komslijpmachine: bruikbaar?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor Klein vlakslijpwerk voldoet een "Zwenkslijpertje" prima.. zo'n ding hadden we op de LTS ook, en daar heb ik mee leren slijpen (dat we later op de MTS een Jung hadden.. dat was natuurlijk helemaal mooi)
'k heb er zelf ook wel eens naar gekeken, maar goed onlangs een ABA FF450 overgenomen van @VDFman.

't belangrijkste met die zwenkslijpertjes is wel dat de Kolom ook echt haaks op de tafel staat, anders zal ie altijd een beetje hol slijpen.
omdat de steen altijd over een flinke afstand in contact is met je materiaal heb je wel een flink risico op "Brandplekken" in je werk als je niet voldoende koelt..
Even teruggrijpend naar mijn ervaringen met de Zwenkslijper , niet te veel in een keer willen.. en een vaste hand ontwikkelen om het slijpbeeld mooi uniform te krijgen..
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Potslijpmachine, zwenkarmslijpmachine, komslijpmachine: bruikbaar?

Bericht door Dieselloco »

Dank je Arie voor je toelichting. Als het een mooi klein prijsje is voor zo'n slijper, is het toch het overwegen waard misschien.

Je ABA is hele mooie machine. Tijd geleden eentje (kleine ABA 350 dacht ik) op MP voorbij laten gaan (ging uiteindelijk voor EUR 600,-- weg :shock: , nog spijt van).
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Plaats reactie