what a beauty.... LIP LIPEMEC PLTH 300 vlakslijpmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tantan
Donateur
Berichten: 562
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

what a beauty.... LIP LIPEMEC PLTH 300 vlakslijpmachine

Bericht door tantan »

bijna een barn find.... een vergeten machine. @arie moet hier blij van worden en zal het Franse merk wel kennen. maakte vroeger horloges maar zijn begonnen met het bouwen van eigen machines. zijn voornamelijk kleinere machines maar wel van schitterende kwaliteit, ik heb ook mijn rondslijpbankje ook van dit merk.

deze machines worden nog steeds gemaakt, dan zijn ze wit... ik heb ooit de prijs van mijn rondslijpbank opgevraagd en die was boven de 50k ex btw.... :shock:

deze machine heeft de originele lak en alle opties: hydraulische tafel, power cross feed, bovendresser, koelinstallatie en de roller bearing tafel. de dwarsgeleidingen zijn geschraapt.

ik ga hem eens goed schoonmaken en onderhoud geven... dan zien we wel weer verder.

https://youtu.be/szJ1DpZQTy4
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: what a beauty.... LIP LIPEMEC PLTH 300 vlakslijpmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sluit mij maar op in een werkplaats met die machine.. en Tissues.. heel veel tissues.. :lol:

Prachtmachine, en LIP ken ik inderdaad van de Horloges, en van de machines.. de Locale Dorpssmid had een LIP vijlmachientje staan.. helaas heeft ie zijn bedrijf verkocht, en de hele inboedel aan machines is via een Veiling weggegaan..

een Bovendresser is wel gaaf.. niet zo verfijnd als een Bedgemonteerde Dresser, maargoed.. die machine is dan ook niet CNC gestuurd..
tantan
Donateur
Berichten: 562
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: what a beauty.... LIP LIPEMEC PLTH 300 vlakslijpmachine

Bericht door tantan »

ja mooi hè,
dit zijn echt wel mooie kleine kwaliteitsmachines. kleine slijpbankjes zie eigenlijk nooit. en toch heeft deze een bereik van 300x175 wat dan toch weer flink is. maar vooral de hydraulische tafelaandrijving EN de automatische dwarsvoeding is geweldig.
ik ben het met je eens dat een bovendresser een mooie accessoire is maar idd voor nauwkeurigheid moet je op de tafel dressen. ik twijfel erg of ik hem moet houden. ik heb ondertussen een Jones&Shipman CNC slijpbank, een J&S mechnische volautomaat en dan nog deze LIP..... :roll:
hier heb ik hem schoongemaakt...https://1drv.ms/v/s!Aupb5mrlBNPmgdctNre ... A?e=nrM9I3
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: what a beauty.... LIP LIPEMEC PLTH 300 vlakslijpmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bovendressers staan meestal een haartje schuin, maar op zich hoeft dat geen probleem op te leveren om iets nauwkeurig te krijgen, als je maar over het hele oppervlak kan werken.. 'k deed het regelmatig (zeker om een mooiere Finish te krijgen) dat ik op de kleine slijpmachine, de "Tafeldresser" van de Grote neerzette..
tantan schreef: 22 okt 2023 11:59 ik twijfel erg of ik hem moet houden.
Ruilen voor een ABA FF450? :lol:

die Lip is wel een stukkie kleiner dan mijn ABA FF450, 'k moet em nog schoonmaken en aansluiten, maar een LIP?.. Ja, Ik wil!
tantan
Donateur
Berichten: 562
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: what a beauty.... LIP LIPEMEC PLTH 300 vlakslijpmachine

Bericht door tantan »

ik denk Arie dat we qua prijs wat uit de pas gaan lopen als we zouden ruilen....
Maar zeg nou eerlijk jij moet toch gewoon een CNC slijpert hebben... net nog ff wat china freesjes gemod...Niet omdat het moet, maar omdat het kan https://youtu.be/9cpFoEqOVIw?feature=shared
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: what a beauty.... LIP LIPEMEC PLTH 300 vlakslijpmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. een CNC Slijper dat zou we het mooiste zijn.. eigenlijk moet ik dan eens bij jou komen buurten, om te zien wat een CNC Slijper allemaal kan..

en dan even kijken hoe mijn ABA precies aangedreven wordt, en of ik dat makkelijk kan veranderen.. (kogelomlopen op alle assen?)
en als dat nou met die ABA niet mogelijk is, misschien moet ik dan eens kijken of ik zelf zo'n machine kan bouwen..met een betonnen, of Epoxygranieten basis en Kolom, wat kogelomloopgeleidingen, een Motor met VFD, een paar (Closed Loop) Steppers en EdingCNC eraan moet er wel wat mogelijk zijn...
tantan
Donateur
Berichten: 562
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: what a beauty.... LIP LIPEMEC PLTH 300 vlakslijpmachine

Bericht door tantan »

mijn Jones & Shipman heeft helemaal geen kogelomlopen maar daar zijn de Heidenhain linialen teruggekoppeld naar de PLC. die lost alle backlash, stick slip en wat al niet meer op. 1 mu naar beneden en weer 1 mu omhoog is ook echt weer terug op 0....
ik moet er waarschijnlijk wel een keer een nieuwe besturing op maken maar die closed loop met die linialen wil ik zeker weer..
tantan
Donateur
Berichten: 562
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: what a beauty.... LIP LIPEMEC PLTH 300 vlakslijpmachine

Bericht door tantan »

ja Arie en deze wil je eigenlijk ook wel...https://youtu.be/pwRi1WBHh3c?feature=shared
Plaats reactie