is mijn linux laptop gehackt? heel raar gedrag

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

is mijn linux laptop gehackt? heel raar gedrag

Bericht door Sven »

Vanmorgen bevroor mijn laptop, wat ie wel vaker deed. Ik weet dat aan het te veel tabs open hebben, incl youtube, en dan ook nog een virtual machine er bij aan.

Uiteindelijk uit frustratie wegens verloren werk de rest van de dag vrij genomen. Toen ging de trackpad gek doen, reageerde niet meer goed op twee vinger scrollen.
Omdat dat al eerder gedoe gaf als ik in windows werkte en de trackpad al vervangen was heb ik maar een andere laptop besteld.
Vervolgens wegens vrije dag video gaan kijken.

Begint het full screen scherm ineens van maat te wisselen en weer terug te springen, playback te stoppen en weer te starten, die browser in te vouwen, en weer uit, en opent als klap op de vuurpijl meerdere inkscape instances (10 of zo) vanuit dock, terwijl ik de cursor daar juist uit de buurt had geparkeerd.

Kan een kapotte trackpad zulk gedrag opleveren?
Of kan de laptop gehacked zijn, ik las laatst dat er een actieve hack rond gaat...

Edit:
Na afkoelen van de bediener en weer opstarten lijkt ie gewoon te werken...
Laatst gewijzigd door Sven op 30 okt 2023 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: is mijn linux laptop gehackt? heel raar gedrag

Bericht door Jantje2k »

Kun je je trackpad niet uitzetten?

Dit gedrag is wel mogelijk vanwege een kapotte trackpad denk ik. Ik had pas op mn laptop op de zaak dat er steeds een rechtermuisklik werd getriggerd, programma's werden random opgestart, enzovoort. Toen ik de trackpad uitschakelde was dat over, dus ik denk dat het wel kan
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 318
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: is mijn linux laptop gehackt? heel raar gedrag

Bericht door Rocnc »

Ik heb een (heel) oude HP laptop met Windows 10 erop. Die kreeg zo af en toe trackpad problemen. Ik kon het altijd herstellen door de driver te verwijderen en de standaard (generieke) driver te installeren (ik gebruik die laptop nu nooit meer. Te oud). Misschien werkt zoiets ook voor jou (jullie)?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Plaats reactie