ontwikkelingen Energie systemen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://tarnoc.nl/turbineketel/
Dit is er weer een speciaal voor Joep. :mrgreen:
Hebben net €800.000 binnengeharkt voor het ontwikkelen van een volledig elektrische warmtepomp (duuh)
Even de highlights doorgesnuffelt.
SCOP 2 (oops)
Geen schadelijke drijfgassen, (ja en ? veel warmtepompen zijn al aan het overstappen op propaan of CO2 )
en zo kun je het lijstje nog wel verder hoofdschuddend aflopen.

Zal wel jeugdig enthousiasme zijn van de door MT/Sprout uitgeroepen jonge ondernemer van het jaar.

Dan heb je een oud niet zo goed geisoleert huis, kun je zgn. geen lage temperatuur verwarming (warmtepomp) gebruiken ga je het maar met grof geschut elektrisch op lossen. Ik zou dan toch liever wat aandacht aan isolatie besteden. (vacuumglas en vacuum paneel platen met hoge Rc waardes tegen de muur)

Als ze nu eens wat meer subsidie in een buitenpaneel tegen de muur gaan stoppen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door assink »

Je hebt al van die monoblock airco's.
Als je die nu verder ontwikkeld als warmtepomp?
Verwarming door middel van warm water blijft altijd nog wel prettiger dan het rondblazen van lucht.
Verwarmen met airco's zijn ook al genoeg mensen op terug gekomen in ieder geval.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef: 08 nov 2023 09:27 Je hebt al van die monoblock airco's.
Als je die nu verder ontwikkeld als warmtepomp?
Monoblok warmtepompen is op dit moment gemeen goed, veel met propaan, of dat de oorzaak is van een monoblock buiten unit want dan heb je binnen geen gas risico.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door assink »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 nov 2023 10:00
assink schreef: 08 nov 2023 09:27 Je hebt al van die monoblock airco's.
Als je die nu verder ontwikkeld als warmtepomp?
Monoblok warmtepompen is op dit moment gemeen goed, veel met propaan, of dat de oorzaak is van een monoblock buiten unit want dan heb je binnen geen gas risico.
Maar ik vind dat er nog wel genoeg zaken zijn die elkaar tegenwerken op het gebied van warmtepompen.
Het moet allemaal zo compact mogelijk, maar als je het beste rendement wil halen uit een warmtepomp. Zal die overdag aan het werk moeten, en niet 's avonds. Dan kun je ook gebruik maken van je zonnestroom als je die hebt. En dan die warmte opslaan in buffervaten.
Net als met een zonneboiler, die werken ook het beste overdag.
Maar iedereen wil het zo compact mogelijk, dus dat werkt elkaar tegen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door Sven »

Is vacuumglas (als het net geplaatst is : ) dan beter dan tripple?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door zeeschuim »

assink schreef: 08 nov 2023 09:27
Verwarmen met airco's zijn ook al genoeg mensen op terug gekomen in ieder geval.
Hoezo dat?
Wij hebben sinds de zomer een split unit van 3,5 kilowatt en tot nu toe is het heerlijk warm in de kamer en nog geen gas, c.v. gebruikt.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door zeeschuim »

Sven schreef: 08 nov 2023 12:07 Is vacuumglas (als het net geplaatst is : ) dan beter dan tripple?
Ja
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door kawarider »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 nov 2023 09:05 https://tarnoc.nl/turbineketel/
Dit is er weer een speciaal voor Joep. :mrgreen:
Hebben net €800.000 binnengeharkt voor het ontwikkelen van een volledig elektrische warmtepomp (duuh)
Even de highlights doorgesnuffelt.
SCOP 2 (oops)
Geen schadelijke drijfgassen, (ja en ? veel warmtepompen zijn al aan het overstappen op propaan of CO2 )
en zo kun je het lijstje nog wel verder hoofdschuddend aflopen.

Zal wel jeugdig enthousiasme zijn van de door MT/Sprout uitgeroepen jonge ondernemer van het jaar.

Dan heb je een oud niet zo goed geisoleert huis, kun je zgn. geen lage temperatuur verwarming (warmtepomp) gebruiken ga je het maar met grof geschut elektrisch op lossen. Ik zou dan toch liever wat aandacht aan isolatie besteden. (vacuumglas en vacuum paneel platen met hoge Rc waardes tegen de muur)

Als ze nu eens wat meer subsidie in een buitenpaneel tegen de muur gaan stoppen.
Toeval bestaat! Deze stuurde een maatje van me vanmorgen ook al door. Voor mij nog onbekend en verder ben ik het met je eens Hugo, beter eerst isoleren.

Voor de zolder/studeerkamer overwegen we een airco unitje. Iemand suggesties voor een leuk propaandingetje?

Gisteren nog wat met Dabit aan t appen geweest, een COP van 6 is toch wel heel ok!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door Kars-cnc »

kawarider schreef: 08 nov 2023 14:13 Gisteren nog wat met Dabit aan t appen geweest, een COP van 6 is toch wel heel ok!
Hier ook tot nu toe dagelijkse een COP >6. Maar dat gaat nog flink veranderen zodra het echt koud wordt en de defrosts om de hoek komen :mrgreen:
zeeschuim schreef: 08 nov 2023 13:04 Hoezo dat?
Wij hebben sinds de zomer een split unit van 3,5 kilowatt en tot nu toe is het heerlijk warm in de kamer en nog geen gas, c.v. gebruikt.
Ik ken drie mensen die ook een airco als warmtepomp gebruiken. Zij zeggen dat het inderdaad uitstekend werkt tot er ge-defrost moet worden. Dan haalt de unit de warmte om z'n verdamper weer te ontdooien uit de kamer. Pakweg elk uur wordt er dan zo'n 10 minuten koude lucht de kamer ingeblazen. Een beetje afhankelijk van de opstelling van de binnenunit is dat toch wel minder prettig.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 08 nov 2023 14:13 Voor de zolder/studeerkamer overwegen we een airco unitje. Iemand suggesties voor een leuk propaandingetje?
https://electrodiscount.be/product-cate ... -monteren/
Daar vind jij vast wel iets van je gading als doorgewinterde zelfdoener. ;-)
(trouwens geen enkele ervaring mee, maar was ook wel nieuwsgierig wat er zoal bestaat)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door Kjelt »

De airco vind ik minder fijn verwarmen dan cv/radiator.
Ten eerste is het geblaas hoorbaar aanwezig en ten tweede voel je de luchtstroom.
Ten derde als de eindtemperatuur bereikt is gaat hij wel minder hard blazen maar wordt de luchtstroom ook niet meer verwarmd.
Al met al gebruiken we hem nu om even snel de kamer op temperatuur te brengen terwijl op de achtergrond de cv opstart of als we maar kort aanwezig zijn om de temperatuur kort aangenaam te maken. Maar het zal bij ons de cv nooit vervangen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door DaBit »

COP van boven de 6 haal ik toch nog niet. Schommelt zo tussen 5,5 en 6 deze dagen.

Maargoed, ik moet nog een aanpassingkje doen aan de vloerverwarmings-verdeler; dan kan de aanvoertemperatuur een paar graden naar beneden en neemt de delta-T tussen aanvoer en retour toe. Dat zal nog wel schelen.

(deels) Offtopic: kwa zonne-energie kwam ik toch een paar interessante artikeltjes tegen:

https://www.siderea.nl/artikelen/hellin ... hoek1.html
https://www.siderea.nl/artikelen/hellin ... hoek2.html

Voor degenen die geen zin hebben in een lang technisch verhaal en meer visueel ingesteld zijn:

Afbeelding

De resultaten kloppen overigens niet helemaal met PVGIS-SARAH, maar de afwijkingen zijn ook niet erg groot.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 09 nov 2023 09:26 https://www.siderea.nl/artikelen/hellin ... hoek2.html
De resultaten kloppen overigens niet helemaal met PVGIS-SARAH, maar de afwijkingen zijn ook niet erg groot.
Je doelt op de laatste alinea van dat artikel neem ik aan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door zeeschuim »

Zij zeggen dat het inderdaad uitstekend werkt tot er ge-defrost moet worden. Dan haalt de unit de warmte om z'n verdamper weer te ontdooien uit de kamer. Pakweg elk uur wordt er dan zo'n 10 minuten koude lucht de kamer ingeblazen. Een beetje afhankelijk van de opstelling van de binnenunit is dat toch wel minder prettig.
Dat defrosten doet het als de buitentemperatuur onder en bepaalde waarde komt?
Mijn bedoeling is om het ding te gebruiken als het buiten nog niet zo koud is. Okt, November maart april
En in de zomer als het heul heet is.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie