Portaalfrees van aluminium

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees van aluminium

Bericht door andrefc101 »

hfjbuis schreef: 27 okt 2023 23:12 Om de dopjes te verwijderen, met een 4 mm boortje een gaatje erin boren en dan met de schroevendraaier eruit wippen.

Het inkloppen van de dopjes gaat het gemakkelijkste als de spindel weg is. Ik heb een hulpstuk ( staf met een inkeping) gemaakt om ze zonder de spindel te monteren er in te kloppen.

Mijn dopjes zijn niet geweldig, zie hebben een "gekarteld randje". Ze rafelen en die rafels zijn moeilijk te verwijderen. Schrapen met een mes gaat, maar geeft "krassen" op het staal. Betere dopjes is de beste oplossing.

Hiwin gebruikt een "pers" om de dopjes er op de juiste diepte in te persen.
Misschien toch ff beter lezen om welke dopjes dat het gaat! Of loop je alvast vooruit op het volgende onderwerp.........
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees van aluminium

Bericht door hfjbuis »

andrefc101 schreef: 28 okt 2023 13:05 Misschien toch ff beter lezen om welke dopjes dat het gaat! Of loop je alvast vooruit op het volgende onderwerp........
Dat heb ik gemist!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Portaalfrees van aluminium

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

'k had er even overheen gekeken, maar in het ontwerp zitten ze er al in..
de Doppen op de Alu profielen dus..

Qua bed ondersteuning zou ik zeggen, een paar stalen kokerprofielen of een paar Alu 40x 40 profielen eronder.. Dan een MDF of Multiplex plaat erin.. die vlakken, en daar een spoilBoard op, of een vacuumtafel, of een plaat met T-Gleuven.. of.. nouja.. wat je maar nodig denkt te hebben om je materiaal op te spannen..

het enige "minpuntje" is de plaats van de X as motoren.. als die aan de achterkant van de machine zitten.. dan hoef je er niet omheen te lopen als je een freesje wilt wisselen of een werkstuk moet inspannen of weghalen uit de machine..
orf
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 apr 2022 16:15

Re: Portaalfrees van aluminium

Bericht door orf »

Arie Kabaalstra schreef: 28 okt 2023 17:09 Afbeelding

'k had er even overheen gekeken, maar in het ontwerp zitten ze er al in..
de Doppen op de Alu profielen dus..

Qua bed ondersteuning zou ik zeggen, een paar stalen kokerprofielen of een paar Alu 40x 40 profielen eronder.. Dan een MDF of Multiplex plaat erin.. die vlakken, en daar een spoilBoard op, of een vacuumtafel, of een plaat met T-Gleuven.. of.. nouja.. wat je maar nodig denkt te hebben om je materiaal op te spannen..
In het ontwerp had ik nog bedacht dat ik zelf een motorsteun zou maken die ook gelijk het profiel afdekt. Maar op dit forum kreeg ik als tip om een gecombineerd lagerblok en motorsteun te nemen. Dat werkt veel makkelijker en op Ali zijn ze goedkoop. Dus toen maar gelijk plastic kapjes mee besteld met de profielen.

Het worden denk ik stalen kokers als bed. En daarop een plaat MDF.
monkie
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2010 16:37

Re: Portaalfrees van aluminium

Bericht door monkie »

Misschien is het slechts een optisch effect door de camerahoek maar op de foto van de z-as lijkt het alsof je z-rails langer zijn dan wat nodig is om je bereik te halen. In de laagste stand van de z-as lijkt er nu nog rails boven de bovenste karretjes uit te steken dat ongebruikt wordt. In dat geval zou ik de bovenste karretjes wat meer naar boven plaatsen (dus meer ruimte tussen de twee karretjes op dezelfde rails). Dit komt de stijfheid ten goede.
Frank de Vlieger
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2023 10:28

Re: Portaalfrees van aluminium

Bericht door Frank de Vlieger »

Ziet er mooi en stevig uit , ik ga je project zeker volgen , en er veel van kopieren.
Ik ga zelf 120x40mm aluminium profiel gebruiken voor mijn project.

De "zijplaten" zijn van 20mm aluminium toolingplate is deze dikte uit een berekening voortgekomen of een kwestie van hoe dikker hoe beter?

succes met de verdere bouw.
Plaats reactie