Sinds de CNCzone Meeting ben ik weer druk bezig geweest met E++.
Ik heb de hele Setup bende opnieuw geschreven, ditmaal met gebruikmaking van een klasse "CNC" met daarin het Object "Machine".
die "Machine" heeft een reeks "properties" zoals .Name, .CNC_ID, .ToolBox, en zo verder.. tijdens het selecteren van een bepaalde machine wordt de MacFile ingelezen, en worden de properties toegewezen.
Dit is een stuk overzichtelijker voor mij in plaats van de vorige versie die gebruik maakte van lijsten, en als je één keer de Index verkeerd had, dan stonden de gegevens van de ene machine ineens in de INI File van een andere.. en da's nie handig zeg maar..
Nu bezig om alle "slodrigheidjes" weg te werken.. zoals, als een Dialoog om een plaatje vraagt wat er niet is, dan wordt het standaard plaatje getoond.
de Tooltabel heb ik iets anders ingedeeld als in EdingCNC, Immers.. de belangrijkste dingen volgens mij in elk geval zijn niet de Delta Waarden, die staan dus achteraan.. Vooraan staan het Toolnummer, de Naam, de X en Z Offset en de Orientatie.. Misschien gooi ik er nog een plaatje bij die de Orientatie toont.. moet ik nog even over nadenken.. mogelijk kan dat in de Komende release 3.0, anders komt het in Release 3.1.
een ander ideetje is een ScreenKeyboard, dat je in staat zal stellen om snel Coordinaten, en G-Codes in te voeren.. even kijken hoeveel ruimte ik daarvoor nodig heb.
Ook wil ik nog even stoeien met de Dialoogplaatjes, dat de verhouding gelijk blijft.. voor mensen met een breedbeeld op hun machine, anders ziet't er zo raar uit...
in de Code ben ik ook bezig met de Kleurcoderingen aan te pakken.. in plaats van de kleur geeft ik nu de Functie aan.. zodat ik snel kan zien welke functie welke kleur heeft..
Ik heb ook even de kleurkaart gedownload..
Verder... nog wat functies overkopiëren van de Vorige versie, zoals het hele Bestandsgebeuren, en de profielkeuze wat opnetteren.. als je maar 1 profiel hebt.. dan wordt die automagisch geladen, heb je er 2 of meer, dan start E++ op met de Setup Pagina, waar je dan een profiel kan kiezen, en met F12 naar de E++ Editor door kan schakelen..
Zo zoetjes aan begint het meer en meer vorm te krijgen.. en wat krijgen we dan?
E++ is meer dan een "Editor" het is meer een Vervolg op de Shopfloorprogrammer, een Programmeermethode die ik uitgedokterd heb, en waar Niels Saarloos toen mee aan de slag is gegaan..
E++ is een Shopfloor programming environment, en door de koppeling van E++ met EdingCNC is het vergelijkbaar met een IDE zoals Visual Studio, 't geeft alleen nog geen foutmeldingen als je ongeldige Code inklopt, maar voor eenvoudige programma's hoef je ook geen heel moeilijke code zelf te kloppen.. G00 en G01.. daar houdt het wel zo'n beetje mee op, en uiteraard moet je wel je spindel aan en uit zetten, en eventueel ook de Koeling.
Zelf heb ik dan nog allerhande Codes voor bijvoorbeeld de Gereedschapwisselpositie die ik vastleg met M100, en naar dat punt terugga met M101.
Wat kun je er verder mee?... nou.. dat hangt van je eigen creativiteit af, Ik kan bijvoorbeeld met M33, M34, M36 en M37 polen vastleggen, en Lineair en Circulair polair positioneren en die regels.. kan ik in 1 van de 13 "Custom Codes" zetten, en met 1 druk op de knop invoegen..
Ik zou dus M33 X Y Z in een CustomCode bestandje kunnen zetten.., één druk op de knop en het staat erin.. je vult in wat nodig is, en je haalt weg wat je niet nodig hebt..
(er moet ook een mogelijkheid zijn om voorspellende code te maken.. maar hoe dat werkt, daar ben ik nog niet uit.. da's voor een latere versie..)