Tijd voor nieuwe manier van werken, andere verwachtingen, minder aanbod?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Tijd voor nieuwe manier van werken, andere verwachtingen, minder aanbod?

Bericht door Sven »

Ik begin het idee te krijgen dat personeelstekorten extra gedoe beginnen te geven, die de doorstroming vertragen.

Contactpersonen worden steeds jonger, met dus minder ervaring, maar wel met meer taken. Gevolg is dat ze meer op hun bordje hebben, met minder ervaring om daar mee om te kunnen gaan.
Input die ik van ze krijg is van mindere kwaliteit waardoor meer communicatie nodig is, werk opnieuw aangeleverd moet worden en automatisch langere wachttijden ontstaan.

Ook wil men (inclusief mezelf) steeds minder schrijftijd gebruiken. Dus berichten zijn minder rijk aan inhoud, belangrijke info ontbreekt.
Doe ik een keer mijn best om compleet te zijn in een email (voor wie dat niet kent, dat is een verzameling appjes onder elkaar) merk ik dat er niet goed gelezen wordt. Waarom zou ik mijn best dan nog doen?

Herken je dit?
Als dit de basis is voor hoe de toekomst wordt, dan moet ik mijn aanbod denk ik minder variabel maken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Tijd voor nieuwe manier van werken, andere verwachtingen, minder aanbod?

Bericht door TestCase »

Sven schreef: 20 nov 2023 09:35 Herken je dit?
Ja, lees mijn rant in Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Tijd voor nieuwe manier van werken, andere verwachtingen, minder aanbod?

Bericht door MeMoRy »

Is dit niet gewoon van alle tijden?
Jij krijgt meer inzichten met ervaring, maar je kan dat natuurlijk niet verwachten van onervaren mensen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tijd voor nieuwe manier van werken, andere verwachtingen, minder aanbod?

Bericht door Arie Kabaalstra »

In mijn Situatie:

je krijgt een 3D model binnen over de mail, dat moet dan gefreesd worden.. zelf ben ik zo iemand die alles controleert.. en als er iets in mijn beleving niet in de haak is.. dan hang ik aan de Telefoon.. niks mailen.. ze willen de spullen snel hebben, dus zullen ze er de tijd in moeten steken die mij een goed ontwerp geven.. krijg ik dat niet.. dan "Zet ik ze aan het werk" of ik spreek af dat ik het werk opnieuw doe, maar dat de Teller dan wel meteen gaat lopen..
Vaak heb ik te maken met Engineers die niet weten hoe een machine zoiets moet maken (Omdat een Koffiezetter al te hoog gegrepen is voor die Nespressodrinkers :lol: ), Dus varen ze blind op mijn Kennis.. dat is tenslotte ook de eerste reden dat ik zulke opdrachten krijg..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tijd voor nieuwe manier van werken, andere verwachtingen, minder aanbod?

Bericht door Sven »

MeMoRy schreef: 20 nov 2023 11:41 Is dit niet gewoon van alle tijden?
Jij krijgt meer inzichten met ervaring, maar je kan dat natuurlijk niet verwachten van onervaren mensen.
Ik krijg het idee dat er juist meer en meer onervaren mensen het werk doen dat eerder door ervarener mensen werd gedaan.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tijd voor nieuwe manier van werken, andere verwachtingen, minder aanbod?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef: 21 nov 2023 12:49 Ik krijg het idee dat er juist meer en meer onervaren mensen het werk doen dat eerder door ervarener mensen werd gedaan.
Dat, en het gegeven dat veel, nee HEEL VEEL mensen Geestelijk al jaren dood zijn, alleen te dom om om te vallen..
'k heb in diverse bedrijven "rondgekeken", en .. wat valt me daar op?.. 't wieltje draait nog.. maar de Hamster... is dood...
in Veel bedrijven heerst de instelling.. "ik doe wat ik moet doen, en daar krijg ik mijn Salaris voor.. en meer dan dat doe ik ook niet..
Kan je werk makkelijker, door eens een keer uit te vlooien wat je eigenlijk aan het doen bent?.. Mogelijk, maar die moeite neemt men niet..

Concreet voorbeeld.. ik moest ooit (2007) een Excel Document opstellen, een Onderdelen lijst van een machine, Feitelijk een Stuklijst, maar dan "los" van de tekeningen, zodat de klant em ook begreep.. alle Stuklijsten in één document dus.. met een onderverdeling in "vaste onderdelen" en "Slijtage onderdelen".. Volgens mijn Collega die me dat uitlegde, moest ik van elke tekening de stuklijst openen, en dan entry voor entry kopiëren naar Excel.. 'k zou daar volgens hem wel een middag mee zoet zijn...

4 uur werk?.. "Dachetnie" was mijn instelling.. eerste Stuklijst geopend.. even zien.. Bestand.. Opslaan als.. *.csv.. Hee.. da's een Excel bestand.. even zien.. Excel.. openen.. Yes!.. de hele stuklijst in één keer.. Ok.. Volgende.. 2 uur later.. "Eh... Onno... kijk em even na als je wilt"... -'t kan nooit dat je nu al klaar bent!- "dat zeg ik ook niet.. maar kijk em even na alsjeblieft...
Hij opende het bestand.. en tot zijn Grote verbazing.. was alles klaar... -hoe doe je dat in 2 uur?...- .. "Ja.. eh.. hoor es.. sorry hoor.. ik doe dit voor het eerst!.. de volgende keer zal ik waarschijnlijk met anderhalf uur wel klaar zijn.. "

Mijn Collega... Afgestudeerd aan de TH.. maar te DOM om even in 't Bestandsmenu te kijken of ie niet de hele zooi in één keer kan exporteren.. Daar moet je dan de oorlog mee winnen.. :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tijd voor nieuwe manier van werken, andere verwachtingen, minder aanbod?

Bericht door Kjelt »

Ja als het lukt is het leuk maar ik ken ook de horror verhalen van ex-collega's die wel even een scriptje zouden schrijven om een aantal zaken te automatiseren ipv sequentieel het daadwerkelijk te doen.
Week later, scriptje was nog niet klaar , er waren wat onvoorziene omstandigheden, dingen die niet makkelijk gingen zoals one time authentication.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tijd voor nieuwe manier van werken, andere verwachtingen, minder aanbod?

Bericht door Arie Kabaalstra »

True!.. in datzelfde bedrijf hadden we ook een "Systeembeheerder" die bezig was om de Applicatie voor de Databases te schrijven, omdat een ERP Pakket kopen te duur was..

Hij is daar Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren mee bezig geweest.. de Applicatie voor het oude Cad Systeem dat we gebruikten was nog niet eens klaar.. het werkte.. slechts ten dele.. en toen de implementatie van AutoDesk Inventor werd aangekondigd, zou je denken dat ie meteen daarmee aan de slag zou gaan.. Nee dus.. het heeft nog Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren geduurd eer dat zover was.. al die tijd stond Inventor wel op alle PC's in de Tekenkamer, maar we mochten het nog niet gebruiken want de Database Applicatie voor inventor was nog niet klaar..

Dikke boeie!.. Ik maakte de plaatwerk uitslagen gewoon in Inventor, en Importeerde dan de DXF gewoon in het oude Cad Pakket..(en mijn Collega's zich maar afvragen hoe ik zo snel plaatwerkuitslagen kon "uitspugen"..

Andersom is ook mogelijk.. Ik heb in een Bedrijf gewerkt waar we Medische instrumentensets samenstelden, en die moesten in RVS Manden verpakt worden, zodat je voor een bepaalde Operatie gewoon een bepaalde Mand, of manden met instrumenten liet aanrukken..
Die instrumenten zaten in die manden geklemd in SiliconenRubberen strips, met keepjes eruit gestanst.

Kort nadat ik daar kwam werken, vroeg de directeur me wat ik van zijn stansmachines vond.. Nou.. om eerlijk te zijn was ik NIET onder de indruk.. en ik stipte een hele waslijst aan verbeterpunten aan.. zijn reactie was :"Ok.. maak maar een ontwerp, maar hoe dacht je dat dan aan te sturen als je vind dat de huidige besturing zo "kwalitatief Uitermate Teleurstellend" is?"

Ik vertelde em dat EdingCNC de mogelijk had om een Custom GUI te schrijven, en dat je met een DataGridview de gegevens netjes kon ordenen, en ze dan af kon lopen.. "hoe lang denk je bezig te zijn met die software? ".. de vorige keer dat ik een Aparte GUI voor EdingCNC schreef, kostte me dat een week.. was mijn antwoord.. Hij vond dat aanvaardbaar..

UIteindelijk heb ik die software in een weekendje geschreven.. Dus op vrijdag de machine klaar, op Maandag de software installeren, en aan het werk!..
VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Tijd voor nieuwe manier van werken, andere verwachtingen, minder aanbod?

Bericht door VDFman »

Nou Arie, zoals de Amerikanen dan plegen te zeggen: If you're so smart, why aren't you rich?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tijd voor nieuwe manier van werken, andere verwachtingen, minder aanbod?

Bericht door andrefc101 »

VDFman schreef: 21 nov 2023 15:20 Nou Arie, zoals de Amerikanen dan plegen te zeggen: If you're so smart, why aren't you rich?
Vindt hij niet belangrijk 😉, hij investeert liever in dikke machines….
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tijd voor nieuwe manier van werken, andere verwachtingen, minder aanbod?

Bericht door Sven »

VDFman schreef: 21 nov 2023 15:20 Nou Arie, zoals de Amerikanen dan plegen te zeggen: If you're so smart, why aren't you rich?
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... t-you-rich
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tijd voor nieuwe manier van werken, andere verwachtingen, minder aanbod?

Bericht door hainjedaf »

andrefc101 schreef: 21 nov 2023 15:57
VDFman schreef: 21 nov 2023 15:20 Nou Arie, zoals de Amerikanen dan plegen te zeggen: If you're so smart, why aren't you rich?
Vindt hij niet belangrijk 😉, hij investeert liever in dikke machines….
LOL +1

VDFman schreef: 21 nov 2023 15:20 Nou Arie, zoals de Amerikanen dan plegen te zeggen: If you're so smart, why aren't you rich?


If you ain't filthy, you ain't rich....

(oh nee, dat is een canadees)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tijd voor nieuwe manier van werken, andere verwachtingen, minder aanbod?

Bericht door Arie Kabaalstra »

VDFman schreef: 21 nov 2023 15:20 Nou Arie, zoals de Amerikanen dan plegen te zeggen: If you're so smart, why aren't you rich?
Amerikanen?.. dat zijn Stomkoppen die't in Europa niet konden redden, dus hebben we ze de grote plas overgetrapt.. ga't daar maar proberen.. :lol:
andrefc101 schreef: 21 nov 2023 15:57 Vindt hij niet belangrijk , hij investeert liever in dikke machines….
Daar weet jij niets van.. en dat was ook geen vraag op zijn antwoord..
Sven schreef: 21 nov 2023 16:09 https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... t-you-rich
Dat dus..

Bovendien heeft 't niets met "slimheid" maar meer met parate kennis te maken..Parate kennis die steeds dungezaaider lijkt te worden, waardoor je bij een "uitdaging" ook nog eens op de stoel van de klant moet gaan zitten, om hem uit te leggen wat ie eigenlijk wil hebben..

De Grote Vraag in deze is:"Willen we dat, of moeten we dat doen?".. en steeds meer is het antwoord:" Ja.. " omdat je anders je eigen werk niet naar eer en geweten kan uitvoeren... dat is iets wat Zelfstandigen onderscheid van Loonslaven.. "wat ik ook doe 't wordt toch wel betaald"..
Om Hans Teeuwen te citeren.. "Met zo'n instelling, blijf je zwakzinnig"
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tijd voor nieuwe manier van werken, andere verwachtingen, minder aanbod?

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 21 nov 2023 18:18 Om Hans Teeuwen te citeren.. "Met zo'n instelling, blijf je zwakzinnig"
Tja…. precies iemand die je moet citeren…
Een zwakzinnige, die van anderen vindt dat ze zwakzinnig zijn…
Plaats reactie