titanium ring frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

MeMoRy
Berichten: 760
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

titanium ring frezen

Bericht door MeMoRy »

Ok, ik ga dus morsecode in een titanium ring proberen te frezen. De ring is 20mm buitendiameter en 4mm breed
Het model en de g code was zo gemaakt, het zijn allemaal maar Z en A bewegingen. Maar ja nu de speeds en feeds.
De machine is niet heel krachtig of stabiel, maar ja te voorzichtig is ook niet goed met titanium begrijp ik.

Ik wil een hardmetalen bolkopfrees van 1,5mm diameter gebruiken, want dat is de maat van de stippen.
Zou ik dat gewoon kunnen plungen? Met een lage feed, om de machine niet uit elkaar te laten trillen?
Maar ja, de snijsnelheid in het midden van het freesje is natuurlijk nul, dus dat is niet ideaal. Er is ook de optie om de frees onder een hoek het werkstuk in te laten zakken. Dus dat ik de X een afwijking vanuit het midden geef, zodat het freesje het werkstuk onder een hoek raakt. Maar wellicht is de belasting van het freesje dan niet gelijkmatig genoeg en krijg ik deflection?

De spindle is dus ~500 W een draait 10k tpm: is dat te snel? De hele 0,75mm lijkt me veel: misschien 0,5mm per keer?
Een hoe snel down feed en side feed?

Iemand tips?
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 18 nov 2023 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13818
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

even de Calculator hanteren... Snijsnelheid in Titanium pak em beet, hou em vast 60 meter/min.. dus... 1.5 mm diameter..dan kom je op: 12.7K RPM.. dus jouw Freesmotor zal Volgas en een ½ moeten draaien.. ofwel.. met 10.000Rpm kom je op 47 m.min.. da's primagoed.. dat vindt die frees niet erg..

een halve millimeter per keer plungen?.. Ik zou eerder denken aan 0.1-0.2 max..0.5 mm per keer dat zou ik met een 1.5mm bolkopje in Titanium niet gokken..

Onder een hoek zou kunnen, maar dan worden je stippen ovaal.. en het eind van je strepen is dan ook niet recht.. da's ook verre van optimaal natuurlijk..

Smeren met Lampenolie.. Voeding.. 0.01-0.02 per tand...gaat het goed..dan kun je dat altijd nog hoger zetten..

Let wel.. Stabiliteit is alles.. mijn eigen machine trekt het wel.. maar die til ik in mijn eentje niet meer op.. (komt ook door de behuizing, want vroeger.. nam ik em mee naar de CNCzone Meeting in de kofferbak van mijn sportwagen..(ik reed toen een Matra Murena).. Maar dan tilden we'm wel met 2 man in en uit de Kofferbak..
MeMoRy
Berichten: 760
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: titanium ring frezen

Bericht door MeMoRy »

Thx.

Ik heb ipv de G code in notepad te schrijven maar een C# generator gemaakt die het allemaal voor mij doorrekent.

Code: Selecteer alles

using MorseSharp;
using MorseSharp.Converter;
using System.Globalization;

Thread.CurrentThread.CurrentCulture = CultureInfo.GetCultureInfo("en-US");

const string text = "mytext"; // not too long, or it will overwrite itself!
const double ballDiameter = 1.5;
const double ringDiameter = 20.5;

const double dotSize = ballDiameter;
const double lineSize = 2 * ballDiameter;
const double symbolSpacing = 0.5;
const double characterSpacing = 1.5;

const double lineDotDifference = lineSize - dotSize;

const double offset = ringDiameter / 2; // work piece height offset

const double safeHeight = 2.0 + offset;
const double workHeight = 0.0 + offset;
const double maxDepth = workHeight - ballDiameter / 2;
const double downStep = 0.1;
const int plungeFeedRate = 80;
const int sideFeedRate = 200;

var ringCircumference = ringDiameter * Math.PI;
Console.WriteLine($"ringCircumference: {ringCircumference}");
var anglePerMm = 360 / ringCircumference;
Console.WriteLine($"anglePerMm: {anglePerMm}");

var textInMorse = new TextMorseConverter(Language.English).ConvertTextToMorse(text);
Console.WriteLine($"\"{text}\" in morse code is {textInMorse}");

var totalLength = textInMorse.Sum(width) - symbolSpacing; // last symbolspacing is redundant
Console.WriteLine($"Total length is {totalLength}");
Console.WriteLine();

Console.WriteLine("G21");
Console.WriteLine("G17");
Console.WriteLine("G64");
Console.WriteLine("P0.001");
Console.WriteLine("M3 S10000");
Console.WriteLine($"G90 G0 Z{safeHeight} A0.000");

for (double depth = workHeight; depth > maxDepth; depth -= downStep)
{
    var angle = 0.0;
    foreach (var character in textInMorse)
    {
        if (character != ' ')
        {
            Console.WriteLine($"G90 G0 A{angle:0.000}");
            Console.WriteLine($"G90 G1 Z{depth:0.000} F{plungeFeedRate}");
            if (character == '_')
            {
                Console.WriteLine($"G91 G1 A{anglePerMm * lineDotDifference:0.000} F{sideFeedRate}");
            }
            Console.WriteLine($"G90 G0 Z{safeHeight:0.000}");
        }
        angle += anglePerMm * width(character);
    }
}

Console.WriteLine("M5");


double width(char character) =>
    character switch
    {
        '.' => dotSize + symbolSpacing,
        '_' => lineSize + symbolSpacing,
        ' ' => characterSpacing - symbolSpacing, // because already added to dot and line
        _ => throw new ArgumentException("that's not supposed to be here!")
    };
Geeft mooie plaatjes in nc viewer
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13818
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

AH.. Jij bent er ook al zo eentje.. :lol: Kunnen we het programmeren?.. dan doen we dat toch gewoon?..

ik heb een soortgelijk programmaatje, maar dan voor Braille, alleen maak ik eerst een DXF, door de Karakters als Blocks in te voegen en te positioneren, dan exporteer ik de DXF naar CamBam, Maak er een G_Code van, en Wikkel em tot een Rondje door de Y te vervangen door een A, en de Waarden te verrekenen, zodat je wel met de goede hoeken uitkomt..

Afbeelding

Links de "platte Code" , rechts de "ronde Code"..
het heeft nog wel wat werk nodig.. en ik ga er bij het verrekenen van alles vanuit dat 't allemaal volgens de regelen der CNC gedaan wordt, ergo.. Z0 van de Ring ligt op de Centerlijn van de 4de As, Workpiece diameter is dus de buitendiameter, ergo het oppervlak waar je begint met boren of frezen.

Maar ik zie dat jij een Console Applicatie hebt gemaakt.. Dat kan natuurlijk ook.. al heb ik in geen Jaaaaren nog een Console applicatie geschreven.. da's zoooo 1985... :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12171
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 17 nov 2023 23:40 Onder een hoek zou kunnen, maar dan worden je stippen ovaal.. en het eind van je strepen is dan ook niet recht.. da's ook verre van optimaal natuurlijk..
Een bol is een bol, zelfs onder een hoek.
Ik zou voor die hoek gaan, en natuurlijk loodrecht op het oppervlak plungen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13818
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je onder een hoek plunged, dan is een Bolkop tot Radius diepte een Bol, maar als je dieper gaat.. wordt het een Cilinder..
Je zult met een Kogelkopje moeten werken.. dan kan het..als je haaks op het materiaal invoert.. maar hoe groot is de diameter van de schacht als je bolletje maar 1.5 is?.. het kan wel.. maar 't zal even duren..
MeMoRy
Berichten: 760
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: titanium ring frezen

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 nov 2023 13:16 Een bol is een bol, zelfs onder een hoek.
Ik zou voor die hoek gaan, en natuurlijk loodrecht op het oppervlak plungen.
Ok, ja, ik kan het sowieso proberen. Ik ga eerst op plastic een dan aluminium proberen, voordat ik het uiteindelijke werkstuk ga maken. Als ik de Z en X (of Y) dezelfde beweging last maken, zou het precies 45 graden moeten zijn.

De puntjes moeten dus een halve bol worden, dus de diepte is inderdaad max de radius van de bolkopfrees. Dat zou dus goed moeten gaan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13818
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Even voor de duidelijkheid..

Met zo eentje gaat het wel
Afbeelding

Met zo eentje niet..
Afbeelding

Hou er ook rekening mee, dat als je onder, laten we inderdaad zeggen 45° erin gaat.. je er ook onder 45° uit moet, omdat je een ondersnijding maakt.
MeMoRy
Berichten: 760
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: titanium ring frezen

Bericht door MeMoRy »

Hmm, inderdaad, ik dacht even dat het toch uitkwam, maar heb nu de doorsnede van de frees getekent en die is niet rond. Helemaal ovaal wordt het ook niet, maar and de ene kant wel en de andere niet.
Ok, dan wordt het loodrecht.

Bedankt voor het meedenken
MeMoRy
Berichten: 760
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: titanium ring frezen

Bericht door MeMoRy »

Arie Kabaalstra schreef: 17 nov 2023 23:40 een halve millimeter per keer plungen?.. Ik zou eerder denken aan 0.1-0.2 max..0.5 mm per keer dat zou ik met een 1.5mm bolkopje in Titanium niet gokken..
Ik zat hier nog even over na te denken. In principe word de morsecode puntjes alleen alleen een "gaten" (= halve bollen). Dus het wordt sowieso alleen een Z beweging. Dus wat is dan het verschil tussen 7,5 keer 0,1mm en 1 keer 0,75 mm? (max diepte is 0,75mm). Het lijkt me vooral een kwestie van down feed rate?

Ik kan alleen verzinnen dat je een pauze neemt om het materiaal weer te laten afkoelen (a la "peck drilling"). "Peck"en om spanen af te voeren is niet nodig met deze diepte.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3847
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door andrefc101 »

Ik denk ook niet dat je freesje erg opknapt van pecken….
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13818
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 21 nov 2023 15:51 Ik denk ook niet dat je freesje erg opknapt van pecken….
als je geen "Pecking" gebruikt.. dan knapt je freesje er nog veel minder van op.. tenzij je er een Waterhoos aan koeling overheen kan plempen..

in de sleutelhangers die ik maak, zit een gaatje van 4 mm, 3 mm dik materiaal.. die boor ik met een freesje vanaf 2 kanten, 1.5 mm per kant.. als ik dat zonder Pecking en zonder koeling doe, dan gaat mijn Freesje licht geven.. Dus... Pecking gebruiken, zodat het spul tussendoor even kan koelen, half gaatje boren, werkstukje omdraaien (zit toch op de A-As dus dat kukelt er ook niet tegenan.. gewoon G00 A180.. klaarrr)
dan het andere halve gaatje boren, en net het bodempje eruit prikken, en dan met een Helixje de boel naar 4 mm jassen.. (ik gebruik een Frees ø3)

Op de Draaibank.. Ja.. ook daar gebruik ik Pecking, maar ik ga wel wat dieper per keer.. omdat ik daar wel een flinke lading Koeling op kan blaffen (het is maar goed dat die machine in een Kast zit, met een Deurtje ervoor.. anders moest ik met een paraplu en Lieslaarzen naar mijn machine lopen :lol: )
MeMoRy
Berichten: 760
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: titanium ring frezen

Bericht door MeMoRy »

Ik heb een experimentje gedaan op aluminium en zie het volgende:
- de (morse) puntjes gaan goed en zien er (redelijk) mooi uit
- de (morse) streepjes vallen tegen: waar de frees "plunged" is het gat duidelijk groter en bij de zijwaartse beweging loopt de frees wat weg.
Afbeelding
(sorry, foto is toch minder scherp dan ik dacht.)
p.s. het is nu sowieso nog niet heel mooi ivm dit probleem

Zijn hier "standaard" oplossingen voor?
Ik heb nu de neiging de streepjes met een continue heen-en-weer beweging van de A te gaan maken, waarbij de Z geleidelijk lager gaat (dus Z en A tegelijk ipv eerst Z plungen en daarna A draaien.)

misschien kan ik ook "voorfrezen" met een stevigere 90 graden V-bit. 🤔
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13818
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ramp infeed toepassen ja.. ofwel in A roteren terwijl je in Z naar beneden gaat..
Maar hoe dan ook. het resultaat staat of valt met de stijfheid van je machine..
Wat je ook kan doen, je streepjes en puntjes iets groter maken, en dan een Nabewerking toepassen.. dus een rondkamertje bij je puntjes, en een sleuf bij je streepjes..

Persoonlijk, maar dat ben ik.. zou ik geneigd zijn om dat te programmeren met Polaire Coordinaten, zodat ik precies kan positioneren., dat dan in subroutines mikken, zodat ik met Gosub Puntje, Gosub Streepje een "A" kan programmeren.. of nog leuker, Sub A aanmaken, en daarin Gosub Punt en Gosub Streep zetten, zodat ik gewoon Gosub A aan kan roepen als ik een A wil..

Als je dat eenmaal voor elkaar hebt, dan kun je makkelijk gewoon "aan de machine" even een ring programmeren.. één voor jezelf?..
T1M6
G00 X0 Y0 Z10 M3 S2000
G00 Z1 (veiligheidsafstand )
Gosub M
Gosub E
Gosub M
Gosub O
Gosub R
Gosub Y
M2
en Hopsa!.. een ring voor jezelf..

Afgezien van het al dan niet Polair Programmeren, als je er gewoon even een middagje voor gaat zitten, kun je voor elke besturing die onderprogramma's of Subroutines aan kan roepen zo'n Systeem maken..

Dan maak je een BasisProgramma met je Toolcall, en het voorpositioneren, en Gosub erin..

dan Kopieer je Gosub, gooit er een Letter achter, Enter, Ctrl/V Letter, Enter, enzovoort.. M2.. en klaar.. opslaan als.. Laden, ring in de machine, grote groene knop.. Koffie!

Als je het Referentiepunt in Bijvoorbeeld G55 zet, dan zet je de Z op de Centerlijn, nieuwe ring?.. G55 aanpassen.. Z op + Radius zetten.. en X op Halve ring breedte.. klaar..
Plaats reactie