Ja, want vissen hebben dringend poten nodig. Stel je voor zeg, die ongelijkheid en niet-inclusiviteit.
Als hier ooit een warmtepomp komt, zal dat met ammoniak als koelmiddel zijn. Het zal dan ook meteen een (op zijn minst gedeeltelijke) combinatie van koelen en verwarmen zijn. Ik heb hier flink wat voedsel op voorraad en zit al een tijdje te broeden op een inloop koel'kast" en dito vries'vak'. Oh, en daar gaat echt geen mongool van een 'technieker' met een wc-rol aan 'certificaten' aan te pas komen. Dat doe ik lekker zelf, ammoniak is gevaarlijk als je niet weet wat je doet, dus houd je zo'n opgeblazen dwalende nitwit met al zijn fake en woke kennis er best zover mogelijk van af. En om dat laatste wat te relativeren en in perspectief te plaatsen: water is gevaarlijk! Of anders gezegd, er zijn mensen die van een plasje water een levensbedreigende situatie kunnen maken. Nu zwijg ik. Voor wie het begrijpt, is iedere verdere uitleg overbodig. Voor wie het niet begrijpt, kan geen verdere uitleg baten.
Wat ik er wel nog van wil zeggen. Er zijn de laatste jaren van mijn carriëre zware ongevallen gebeurd met ammoniak (doden en levenslang invalid). Ongevallen die 30 jaar eerder niet zouden voorvallen. Het fenomeen hieraan ten grondslag: zogenaamd 'gestudeerd' volk zonder de minste ervaring die de ervaring van mensen die er een leven ingestaan hebben afdoen als 'nonsens' omdat ze (die gestudeerden dus) niet begrijpen waar het over gaat. En het aspect veiligheid tot een waanzinnige dwaling gedreven, niet te vergeten.
Voorbeeldje (toevallig geen ammoniak, maar principe blijft hetzelfde): zwaar ongeval met perskoppelingen. Lompe boer (ik dus): "hè, wat? We hebben toch altijd schroefverbindingen gebruikt, waarom nu ineens perskoppelingen?" Gestudeerde (pootjes in de lucht): "tuttut, getetst op <één of ander abnormaal hoog getal, 1000 ofzo, dat ik vergeten ben> bar." Lompe boer: "Ja dat zal wel juist zijn als je het gebruikt en monteert zoals het bedoeld is." Maar daar zat dus het probleem, gestudeerde keek enkel naar de testdruk en daarmee was de kous af, want ZIJ !!! had voldoende om op ieder moment HAAR paraplu te kunnen trekken. De monteurs waren gecertificeerd maar begrepen de werking niet => koppelingen meermaals los genomen en terug gemonteerd, montage met 1 sleutel ipv 2 (om de contra-moer op zijn plaats te houden) waardoor pijpjes ingesleten waren en precies daarop af braken. Dat is de incompetentie en arrogante dwaling van 2023 die je in bv. 1988 heel wat minder tegen kwam.
Het perverse aan dit verhaal, en de reden dat ik deze hier heb gedeeld ipv 1 van de vele ammoniak ongevallen, is dat iedereen, wat de legaliteit van het hele gebeuren betreft, geloof het of niet, volledig ingedekt was. Het werd afgedaan als een "onfortuinlijk ongeval dat niet te vermijden viel". Wat mij betreft, is dat laatste een heel grote vis met heeeeeel grote poten.
Ik hoef het warm water en andere tot op de graat geteste en begrepen technologiën niet opnieuw uit te vinden, dat hebben anderen al heel lang geleden gedaan. Prutsventjes die beweren dat wel te doen 'lullen' letterlijk poten aan een vis.
Just my 2c!
(Waar ik niet mee wil beweren dat propaan geen goed en zeer bruikbaar koelmiddel zou zijn. Ik ben zeker dat er situaties te bedenken zijn waar je propaan boven ammoniak zou verkiezen.)