Spindletijd meten oude draai- en kottermachines

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xoomey
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 nov 2023 07:48

Spindletijd meten oude draai- en kottermachines

Bericht door xoomey »

Goedemorgen allen,

Ik ben bezig met een schoolopdracht op een groot verspanen afdeling van een metaalverwerkingsbedrijf
Op deze afdeling staan enkele hele oude machines waaronder een groot draai carrousel machine uit 1948 :shock: Nu wil ik hier de spindeltijd van meten voor een eventuele optimalisatie. Deze oude machines houden zelf geen spindeltijd bij helaas.

Ik zat te denken aan een oplossing met arduino's en encoders... maar wellicht denk ik te moeilijk want het gaat mij echt puur om de spindletijd van deze machines per shift/dag etc.

Iemand een geniale ingeving?

Alvast dank
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: Spindletijd meten oude draai- en kottermachines

Bericht door nieles »

als de machine een VFD heeft, zou je de bedienings singalen kunnen monitoren.
of met stroom 'clamps' de fase stroom meten in de motor bedrading. zoiets:https://olimex.wordpress.com/2015/09/29 ... mp-sensor/
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindletijd meten oude draai- en kottermachines

Bericht door hugo stoutjesdijk »

xoomey schreef: 22 nov 2023 08:26 Iemand een geniale ingeving?
Die geniale ingeving moet natuurlijk van jouw komen, we kunnen hooguit wat vragen stellen en hints geven. ;-)
(en verder natuurlijk in no time 20 pagina's topic vervuiling maken :lol: )
Vraag je eerst af, wat gebeurt er allemaal in die machine als de spil gaat draaien.
Wordt die met een handmatige schakelaar bediend, zit er ook een relais tussen, welke 'signalen' zou je kunnen gebruiken, en vervolgens hoe ga je die vastleggen.
Er bestaan standaard urentellers, zodra die 24v krijgen beginnen ze te lopen, je bent je info niet kwijt als de spanning er af gaat, dus redelijk betrouwbaar.
Maar als het beter is dat je helemaal buiten het schakelkast gebied blijft (misschien zijn dat allemaal 110v relais, rubber-katoen geïsoleerde draad die afbrokkelt als je er naar kijkt, daar wil je liever niet tussen zitten) moet je misschien een andere 'interface' verzinnen.

Je begint over een arduino, heb je daar al ooit iets mee gedaan? Wat zijn verder je kennis en ervaringen om zoiets aan te pakken. (ik zou m'n buurman een heel ander advies geven :mrgreen: )

Als het maar ongeveer en tijdelijk is, zou je ook een go-pro met timelaps er bij kunnen zetten. Moet je wel zorgen dat er iets herkenbaars duidelijk te zien is als het beweegt. (spuitbus rode verf doet wonderen) Dan even die 8 minuten per dag doorbladeren en noteren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xoomey
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 nov 2023 07:48

Re: Spindletijd meten oude draai- en kottermachines

Bericht door xoomey »

nieles schreef: 22 nov 2023 08:52 als de machine een VFD heeft, zou je de bedienings singalen kunnen monitoren.
of met stroom 'clamps' de fase stroom meten in de motor bedrading. zoiets:https://olimex.wordpress.com/2015/09/29 ... mp-sensor/
Dank hiervoor! Ziet belovend uit.
xoomey
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 nov 2023 07:48

Re: Spindletijd meten oude draai- en kottermachines

Bericht door xoomey »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 nov 2023 08:54
xoomey schreef: 22 nov 2023 08:26 Iemand een geniale ingeving?
Die geniale ingeving moet natuurlijk van jouw komen, we kunnen hooguit wat vragen stellen en hints geven. ;-)
(en verder natuurlijk in no time 20 pagina's topic vervuiling maken :lol: )
Vraag je eerst af, wat gebeurt er allemaal in die machine als de spil gaat draaien.
Wordt die met een handmatige schakelaar bediend, zit er ook een relais tussen, welke 'signalen' zou je kunnen gebruiken, en vervolgens hoe ga je die vastleggen.
Er bestaan standaard urentellers, zodra die 24v krijgen beginnen ze te lopen, je bent je info niet kwijt als de spanning er af gaat, dus redelijk betrouwbaar.
Maar als het beter is dat je helemaal buiten het schakelkast gebied blijft (misschien zijn dat allemaal 110v relais, rubber-katoen geïsoleerde draad die afbrokkelt als je er naar kijkt, daar wil je liever niet tussen zitten) moet je misschien een andere 'interface' verzinnen.

Je begint over een arduino, heb je daar al ooit iets mee gedaan? Wat zijn verder je kennis en ervaringen om zoiets aan te pakken. (ik zou m'n buurman een heel ander advies geven :mrgreen: )

Als het maar ongeveer en tijdelijk is, zou je ook een go-pro met timelaps er bij kunnen zetten. Moet je wel zorgen dat er iets herkenbaars duidelijk te zien is als het beweegt. (spuitbus rode verf doet wonderen) Dan even die 8 minuten per dag doorbladeren en noteren.
Bedankt voor de reactie. Heb zelf al best wat ervaring met arduino, vandaar. Ik ga wel voor iets wat blijft meten en geen tijdelijke iets. Urentellers zoals die van hubble etc heb ik vrij weinig aan want ik wil directe data, verzameld op een plek. Dus ik denk dat het een arduino wordt met wifi en een digitaal interface, maar ik sta nog open voor suggesties.
Harm J Seef
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Spindletijd meten oude draai- en kottermachines

Bericht door Harm J Seef »

Leuk. Wat voor school/opleiding? Welk niveau? Welke kennis en ervaring heb je?

Een machine uit 1948 zal zeer zeker nog geen VFD hebben, maar zal eerder relais- /mechanisch bestuurd en geregeld worden.

Spindeltijd; wat bedoel je? De draaisnelheid, bezettingstijd of bedrijfsurenteller?

Met een Arduino kun je heel veel simpele oplossingen bedenken, maar het kost ook veel tijd om de oplossing te optimaliseren en veilig te installeren. En hoe zit het met de machine-veiligheid bij een machine uit 1948? Heb je van hun een NEN3140-aanwijzing en verklaring ontvangen? Of laat men jouw aan een onveilige machine rommelen? Wanneer je voor een bedrijf werkt, denk dan in kant-en-klare oplossingen waarbij het prijskaartje voor hun is. Wanneer men dat er niet voor over heeft, wil men blijkbaar dat liefhebbers voor een prikkie oude meuk weer winstgevend laten maken.
xoomey
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 nov 2023 07:48

Re: Spindletijd meten oude draai- en kottermachines

Bericht door xoomey »

Harm J Seef schreef: 22 nov 2023 10:04 Leuk. Wat voor school/opleiding? Welk niveau? Welke kennis en ervaring heb je?

Een machine uit 1948 zal zeer zeker nog geen VFD hebben, maar zal eerder relais- /mechanisch bestuurd en geregeld worden.

Spindeltijd; wat bedoel je? De draaisnelheid, bezettingstijd of bedrijfsurenteller?

Met een Arduino kun je heel veel simpele oplossingen bedenken, maar het kost ook veel tijd om de oplossing te optimaliseren en veilig te installeren. En hoe zit het met de machine-veiligheid bij een machine uit 1948? Heb je van hun een NEN3140-aanwijzing en verklaring ontvangen? Of laat men jouw aan een onveilige machine rommelen? Wanneer je voor een bedrijf werkt, denk dan in kant-en-klare oplossingen waarbij het prijskaartje voor hun is. Wanneer men dat er niet voor over heeft, wil men blijkbaar dat liefhebbers voor een prikkie oude meuk weer winstgevend laten maken.
Electrotechniek op hbo niveau. Ervaring heb ik niet. Alleen basiskennis van de machines over wat ze doen en kunnen.
Ikzelf ga niet prutsen aan de machine, dit laat ik een operator of reparateur doen, ik ga het alleen bedenken. Dat prijskaartje verhaal snap ik zeker hoor ik ga absoluut niet zelf inversteren voor een school opdracht :mrgreen: . Ik wil gewoon de beste oplossing.

Spindeltijd als in tijd in seconden als de spindel draait en dat het stopt met tellen als de spindel stopt met draaien.
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Spindletijd meten oude draai- en kottermachines

Bericht door Michel »

Goedemorgen,
Een urenteller verbinden met start stop schakelaar van de spindel , of is dit weer te simpel .....
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Spindletijd meten oude draai- en kottermachines

Bericht door André-R »

je moet dus iets hebben wat een urenteller activeert op het moment dat die spindel gaat draaien. Een stukje reflecterende tape op de spindel die wordt gedetecteerd door een opnemer, Dat activeert een relais ,je urenteller gaat lopen.stopt de spindel dan valt het relais af ...zoiets ?
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindletijd meten oude draai- en kottermachines

Bericht door Kjelt »

xoomey schreef: 22 nov 2023 10:54 Electrotechniek op hbo niveau.
Mooi
Stap 1: schema van de aansturings elektronica van de spindel zien te vinden , verifieren of dit niet in de afgelopen 70 jaar veranderd is en indien niet verkrijgbaar reverse engineeren.
Stap 2: de meest betrouwbare (vaak simpelste) oplossing vinden waarop als de spindel draait (state) een signaal afgeeft naar je eigen elektronica of uren teller. Zorg voor galvanische scheiding om je zelf in te dekken (ga ik verder niet uitleggen dat hoor je al te weten hoe je dat doet).

Verder mocht je Arduino gaan gebruiken zorg dan voor een nette oplossing geen spaghetti bekabeling goed geaarde aluminium behuizing etc.
Realiseer je wel dat industriele bedrijfsuren tellers vaak super betrouwbaar zijn ontworpen en dat je dit met je eigen ontwerp wilt evenaren. Dus test goed alle rainy day scenario's die je maar kunt bedenken.
Laatst gewijzigd door Kjelt op 22 nov 2023 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Spindletijd meten oude draai- en kottermachines

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb daar weinig aan toe te voegen...

de makkelijkste weg is inderdaad een "Voeler" die registreert of een bepaalde Kabel geschakeld wordt, wat aan zou geven dat de spindelmotor draait.
Dat met een Arduinootje aangeven, dat zal voor een "ervaren gebruiker" geen Rocket-Science zijn..

Voor mezelf heel simpel gedacht.. als je er een Dynamootje aan kan plakken, zodra die "prik" gaat leveren..wordt je arduino wakker, en gaat de teller lopen
xoomey schreef: 22 nov 2023 08:26 Ik zat te denken aan een oplossing met arduino's en encoders.
als je (en volgens mij is dat wel mogelijk) ook nog eens het toerental kan uitlezen aan de hand van de gemeten frequentie van de EncoderPulsen, dan kun je ook de draaiuren met toerentallen in een Grafiek zetten.. (los van of de motor wel of niet ingeschakeld is, kun je dan ook zien of de spindel met de hand gedraaid wordt, bij het instellen)

Hoe zet je zoiets op een bestaande machine?.. op de aandrijfspindel een extra Tandriemschijfje monteren, beugeltje met een Encoder, een spanrol, en de tweede tandriemschijf.. Riempje erop.. en klaar is Arie..(even simpel gedacht.. )
xoomey
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 nov 2023 07:48

Re: Spindletijd meten oude draai- en kottermachines

Bericht door xoomey »

Dank allemaal! Ik ga hier mee verder en zal jullie up to date houden!
Plaats reactie