Wisselaar voor Denford Orac CNC draaibank

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 6 maanden!!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Wisselaar voor Denford Orac CNC draaibank

Bericht door xander janssen »

Beste,

Op dit moment heb ik een Denford Orac CNC draaibank uit 1984. Dit is mechanisch een kloon van een Emco Compact 8 en door Denford uitgebracht als CNC.

Er waren 2 versies: 1) met een snel wissel houder en 2) met een automatische wisselaar.

Die van mij heeft een snel wissel houder en is door mij omgebouwd naar Eding omdat de originele besturing kapot was en de vorige eigenaar deze al in de afvalcontainer had gedaani.e. Ik heb alleen de mechanische onderdelen ovegenomen.

Nu wil ik deze uitrusten met een automatische wisselaar.

Inmiddels heb ik CAD modellen van de wisselaar van de EMCO compact 5 CNC van een wisselaar van de Denford Orac. Voordat ik daar tekeningen van ga maken en onderdelen ga laten maken, wil ik hier eens vragen of iemand misschien een wisselaar heeft liggen waar hij vanaf wil.

Groet,

Xander
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wisselaar voor Denford Orac CNC draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat je ook zou kunnen doen":

een Wormwiel reductiekastje gebruiken, DamenCNC heeft mooie "Vierkante" modellen waar je makkelijk een Schijf met Gereedschappen op kan monteren, en ook een Palwiel om de schijf te blokkeren.. in EdingCNC dan even een Macrootje knopselen om het hele spul te laten werken.. en klaar is Arie..

ik heb zelf op mijn EMCO 5 de originele wisselaar zitten, met een Nema 17 Stepper ingesteld als A-as. die per wissel 60° x het aantal posities + een paar graden Extra draait, en dan een graad of 10 terug om'm weer tegen de pal te trekken.. 'k moet mijn Macro nog eens zo maken dat je het aantal posities makkelijker kan instellen...dan is ie universeel..
mocht je een wisselaar vinden, of zelf maken.. laat maar weten, dan lever ik je wel een passende macro.

Ohja!.. Als je 'm toch zelf gaat maken, denk ook even goed na over hoe je je gereedschappen gaat bevestigen, ik ben zelf momenteel bezig met een ontwerp voor de EMCO Compact 5 CNC, met Gereedschaphouders vergelijkbaar met die van de EMCOturn 120.. zo kan je snel een tool verwisselen, zonder dat je em opnieuw in moet meten.. een macro met Positietabel moet er dan ook komen, maar dan kun je makkelijk gereedschappen verwisselen..
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Wisselaar voor Denford Orac CNC draaibank

Bericht door xander janssen »

Echt zelf maken gaat niet omdat mijn freesbank niet geschikt is om dergelijke stukken staal te bewerken. Dan moet ik daarna nieuwe freesbank bouwen omdat hij versleten is. Ga de grootste componenten dus moeten uitbesteden. Daarvoor moet ik dan correcte tekeningen maken. Dat kan ik wel, maar kost tijd. Vandaar de vraag of iemand toevallig iets heeft liggen.

Ik wil inderdaad uit gaan van een reductie kastje omdat dit al alle bewegende componenten bevat. Dat laten namaken als een eenmalige uitbesteding kost gewoon enorm veel geld. Voor en achter het kastje (vaak van aluminium) moet dan een stalen plaat komen met daarin de lagers.

Om makkelijk gereedschappen te wisselen wil ik de complete schijf/plaat met gereedschappen wisselen i.e. 1 plaat met gereedschappen voor aluminium, 1 plaat voor messing en 1 plaat voor ferro. Dit omdat ik vaak messing, aluminium en (zilver)staal bewerk.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wisselaar voor Denford Orac CNC draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k zit voor mijn Emco 5 met het zelfde pr..uitdaging.. gelukkig zijn er hier in de buurt wel wat bedrijven die zoiets wel zouden moeten kunnen.. binnenkort maar eens informeren wat zoiets moet gaan kosten..
de Toolhouders zelf.. die maak ik zelf wel.. Frezen kan, maar Vonken kan ook.. vroeger ook vaak genoeg gedaan.. hadden we een onderdeel met een gekke contour nodig (afrondingen, hoeken en dergelijke) dan werd het op de Brother geknoopt.. dat was makkelijker dan conventioneel frezen..
Zelfs de plaat voor de tools zou ik voor een groot deel nog kunnen vonken, alleen de nesten voor de tools moeten wel gefreesd worden.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Wisselaar voor Denford Orac CNC draaibank

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 06 dec 2023 15:04 een Wormwiel reductiekastje gebruiken, DamenCNC heeft mooie "Vierkante" modellen waar je makkelijk een Schijf met Gereedschappen op kan monteren, en ook een Palwiel om de schijf te blokkeren..
Zou zo'n kastje op zichzelf stijf genoeg zijn? Ik zie dat die "maar" een as van 13 mm hebben. Of moeten daar nog dikke lagers met grotere diameters voor en achter om te voorkomen dat de schijf via de dunne as gaat uitbuigen?
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Wisselaar voor Denford Orac CNC draaibank

Bericht door Leeuwinga »

https://www.youtube.com/channel/UCi2rCQ ... eaQGv2_kGQ
Deze heb ik gebouwd op een Weiler Primus.
Gebouwd vlgs Duitse tekeningen, op verzoek stuur ik die graag op.
Gebruik em al heel wat jaren zonder problemen.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Wisselaar voor Denford Orac CNC draaibank

Bericht door xander janssen »

Dat is ook wel een mooie. Met lucht de vergrendeling doen ipv met een pal.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wisselaar voor Denford Orac CNC draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

't mooie van een Luchtvergrendeling is dat je een Bidirectionele wisselaar kan maken, en daarmee is de Software voor het aansturen meteen weer een stuk simpeler.. (nieuwe tool-oude tool voor het aantal posities.. als dat getal negatief is, dan moet ie terug.. anders gaat ie vooruit..

Ik heb op mijn EMCO 5 een stappenmotor op de wisselaar, met een Pal, maar als ik een manier kan vinden om er een Pen in te jassen.. mwah.. waarom ook niet.. dat wisselt toch even sneller..
Mogelijk kun je zo'n vergrendelpen ook wel schakelen met een flinke Solenoid, dan hoef je geen Compressor aan te sluiten..
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Wisselaar voor Denford Orac CNC draaibank

Bericht door xander janssen »

Een pen er door, dan moet die pen wel redelijk wat speling (paar honderdsten) hebben wil dat telkens goed gaan. Dus dat geeft niet zo'n beste positioneer reproduceerbaarheid.

Mijn vermoeden is dat deze met lucht (kan ook met een spoel) bediende wisselaars een systeem hebben waarbij 3 V-groeven en 3 kogels samen een vlak en een hoek vastleggen i.e. dat na elke rotatie de kogels weer in de V-groeven getrokken worden. Vergelijkbaar werken professionele systemen waarbij een hoge mate van positioneernauwkeurigheid nodig is ook. Een bekende is een een product range van Schunk nul-punt spansystemen.

Voor mij is dat nog wat te gecompliceerd en (mogelijk) een overkill aan nauwkeurigheid en complexiteit. De pal/ratel systemen lijken me iets behapbare materie.

Groet
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wisselaar voor Denford Orac CNC draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dan meteen even verder.. stel.. je hebt een ToolDisc, met die Groeven achterin..
dan de Kogel in een boring in het huis.. of.. een tapse pen, die je middels een schijf in je behuizing naar voren drukt.. dan ben je er toch?.. Ja.. het is inderdaad lastiger goed te krijgen, maar lastig is leuk!

Al laat ik vanwege het compacte formaat de EMCO wisselaar vooralsnog gewoon zoals ie is.. hij krijgt alleen nog eens een Andere ToolDisc
Plaats reactie