Tact Switches

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Tact Switches

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Die zoek ik.. echter.. alles wat ik vind, heeft steekmaat 4.5 x 6.5, en dat past niet lekker op een 0.1" Grid Gaatjesprint.
Bovendien, en immers, als ik een Print wil ontwerpen, dan liever een 0.1" grid, want de hele hap moet ook op een Pokeys aangesloten kunnen worden, liefst met een paar stroken Terminal Header, zodat ik em er zo in kan prikken..(en als het even kan moet er ook een EdingCNC UIO-10 "piggyback"op geprikt kunnen worden..

Weet iemand waar ik dergelijke schakelaars kan vinden?..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Tact Switches

Bericht door javanree »

Zoek naar Omron B3F, in diverse maten verkrijgbaar.
B3F-4000 is 12x12mm, pins op 0.2 x 0.5 inch steek als je het met tolerantie omrekent.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tact Switches

Bericht door Arie Kabaalstra »

javanree schreef: 09 jul 2023 21:27 Zoek naar Omron B3F, in diverse maten verkrijgbaar.
B3F-4000 is 12x12mm, pins op 0.2 x 0.5 inch steek als je het met tolerantie omrekent.
Die zijn ook allemaal 4.5 x 6.5 mm steek, en 0.2"=5.08mm en 0.3"=7.62mm , 0.5"is nog altijd 12.7mm.. zie ik het nou verkeerd?..
d'r moeten toch ook schakelaars bestaan die daadwerkelijk 0.2" x 0.3"steek van de pootjes hebben?..of 0.2 x 0.4 (5.08 x 10.16)

deze schakelaartjes kan ik niet zomaar in een Velleman Gaatjesprint prikken.. en dat zou ik ook wel fijn vinden voor andere projectjes.., da'k gewoon een zak schakelaartjes kan kopen, een printje inelkaar kan frituren, een Frontplaatje en wat Knopjes uitbeaglen.. en monteren die hap..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tact Switches

Bericht door Kjelt »

Zoek eens op 5 x 12,5 steek, moet op 5,08 en 12,7 toch wel lukken zou ik zeggen.

https://nl.aliexpress.com/item/1005005761907476.html?
Wytze
Donateur
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Tact Switches

Bericht door Wytze »

Afbeelding

QED
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Tact Switches

Bericht door javanree »

Arie Kabaalstra schreef: 09 jul 2023 22:09
javanree schreef: 09 jul 2023 21:27 Zoek naar Omron B3F, in diverse maten verkrijgbaar.
B3F-4000 is 12x12mm, pins op 0.2 x 0.5 inch steek als je het met tolerantie omrekent.
Die zijn ook allemaal 4.5 x 6.5 mm steek, en 0.2"=5.08mm en 0.3"=7.62mm , 0.5"is nog altijd 12.7mm.. zie ik het nou verkeerd?..
d'r moeten toch ook schakelaars bestaan die daadwerkelijk 0.2" x 0.3"steek van de pootjes hebben?..of 0.2 x 0.4 (5.08 x 10.16)

deze schakelaartjes kan ik niet zomaar in een Velleman Gaatjesprint prikken.. en dat zou ik ook wel fijn vinden voor andere projectjes.., da'k gewoon een zak schakelaartjes kan kopen, een printje inelkaar kan frituren, een Frontplaatje en wat Knopjes uitbeaglen.. en monteren die hap..
Ik kijk op https://www.allaboutcircuits.com/electr ... 00--Omron/ en daar zie ik voor de 4050 en 5050 bijvoorbeeld 12.5 x 5 mm steek. 12.5 mm met wat tolerantie dus 12.7 red je prima.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tact Switches

Bericht door Arie Kabaalstra »

javanree schreef: 10 jul 2023 10:41 Ik kijk op https://www.allaboutcircuits.com/electr ... 00--Omron/ en daar zie ik voor de 4050 en 5050 bijvoorbeeld 12.5 x 5 mm steek. 12.5 mm met wat tolerantie dus 12.7 red je prima.
Ja!.. Thanks!.. 5.0 x 12.5 mm is bij benadering inderdaad 0.2 x 0.5 ".. de 12 x 12 mm schakelaars dus..!.. Nu weet ik dus wat ik in mijn winkelmandje moet mikken..!
Dit ook omdat er nog een F-Keys toetsenklavier½ gefabriknutseld moet worden voor het Heidenhain Console van de EMCO 5..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tact Switches

Bericht door Arie Kabaalstra »

Even nog een vraagje aan de electronica Boys..
0.1" is de standaard maat in PCB Design, zover was ik al, maar.. kun je bij een "printplatenboer" ook dingen gewoon neerklatsen waar je wilt?.. met andere woorden, stel dat ik tactswitches neem van 6x4.5 mm, maar mijn Pokeys of UIO-10 moeten wel een 0.1" grid hebben.. accepteren ze dat?.. of kan ik beter mijn schema baseren op0.1" in het geheel?

Dan is het handig om daar in de ontwerpfase al rekening mee te houden, zodat ik een print ontwerp die gewoon makkelijk te maken is...
'k moet nog even kijken naar de steekmaat van de UIO-10 tenslotte...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tact Switches

Bericht door Kjelt »

Je kunt met de meeste zo niet alle pcb ontwerp paketten kiezen voor een vrije plaatsing van de componenten, en de pcb boer zal het worst zijn want ze gebruiken toch de Gerber files die je zelf aanlevert als input.
Wel dien je je te houden aan hun productie beperkingen.
Dat zijn meestal min/max afmetingen, afstanden tussen buitenkant print en printsporen, printspoor tot printspoor of printspoor en eilandjes, diameters van gaatjes, vias, dat soort zaken. En die check je met ERC en DRC (Electrical en Design Rule Checker, bij eagle heet dat zo bij andere sw misschien anders).
Als de bibliotheek niet jouw specifieke component hebben moet je deze zelf maken.
Waar je tegenaan kunt lopen is als je begint moet je een gridsize kiezen van bv 0,05" en soms staat er ergens snap to grid aan waardoor je niet vrij lijkt te kunnen plaatsen. Uitzetten en je kunt per sw anders altijd de component vrij plaatsen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tact Switches

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik gebruik KiCad, fijn pakket vind ik, ondanks dat ik (in tegenstelling tot wat anderen geloven) een complete Noob ben op dat gebied.
Tegen de tijd dat ik de Printlayout en alles klaar heb, zal ik ongetwijfeld weer een beroep op de experts op dat gebied moeten doen,

'k moet even kijken, maar er is wel een manier om zelf nieuwe componentjes te maken, 2D en 3D.
naar wat ik me meen te herinneren kun je de Gridsize ook wijzigen om componenten met een andere "footprint" te plaatsen.. de sporen "Snappen" toch wel op de Pads/Via's.

Wat ik ook al ontdekt had, is dat je een Doorgemetaliseerd gaatje in je Print kunt "misbruiken" als Via om naar de andere kant van de print te komen.. stel een spoor komt aan de onderkant aan bij een schakelaar, dan kun je aan de bovenkant verder trekken om zo over een ander spoor te springen.. betekent ook dat je geen Via;s hoeft aan te maken op andere plaatsen..
Harm J Seef
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Tact Switches

Bericht door Harm J Seef »

Ik gebruik voor een eenmalige print (wat meestal het geval is) eilanden-printplaat van 16 x 10 cm (Eurokaart) in een 2.54 mm raster (1/10”). Het ontwerp wordt vrij tekenend in QCAD gemaakt, met gebruik van layers voor de componenten, en een voor de koperzijdelaag. De koperzijde wordt met 0,7 mm draad ‘bedraad’. Zo hoef ik geen PCB-programma te kopen en te leren, ben niet afhankelijk van een printenboer, en hoef ik geen chemisch toverspul te gebruiken. En als er al een foutje ingeslopen is, kan deze vrij eenvoudig hersteld worden.


De maatvoering van doorsteek-print-drukknoppen (tactile switches) is metrisch. Een eiland-experimenteerprintplaat heeft een steekmaat van 2.54 mm. Een tactile switch kan gemonteerd worden in een 3 x 4 raster of met wat gepruts in een 3 x3 raster. In beide gevallen komt de schakelaar onder mechanische stress te staan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tact Switches

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Eurokaartje heb ik hier ook nog wel liggen ergens.. maar daar past nevernooitnie een Compleet QWERTY toetsenklavier op, hoogstens een Kladrie.

QCad is voor mij ook het programma waar ik de "Layout" op maak.. gewoon een raster met Vierkantjes, met daarin de Karakters of teksten die op de Toetsen moeten komen..
Harm J Seef schreef: 08 dec 2023 10:22 Zo hoef ik geen PCB-programma te kopen en te leren
KiCad is graties.. en Leren is leuk, anders was ik wel dom gebleven..
Harm J Seef schreef: 08 dec 2023 10:22 ben niet afhankelijk van een printenboer, en hoef ik geen chemisch toverspul te gebruiken. En als er al een foutje ingeslopen is, kan deze vrij eenvoudig hersteld worden
Chemisch Toverspul?... om zelf een Printje te fabriknutselen?.. ja.. eh.. een verbinding van Wolfraam, koolstof en Kobalt.. dat zijn de enige Chemicaliën die er aan te pas komen als ik een Printje moet maken.. Gewoon Frezen die hap..
Foutjes moet je zien te betrappen op het moment dat ze er in sluipen.., en tenzij je kapitale blunders hebt gemaakt in plaats van foutjes, is er op een Gemaakte print ook nog wel wat te verhelpen met een scherp mesje, of een Tandartsboortje , beetje soldeertin, Soldeerpook en wat draad..Wat is het probleem?..
Harm J Seef schreef: 08 dec 2023 10:22 De maatvoering van doorsteek-print-drukknoppen (tactile switches) is metrisch. Een eiland-experimenteerprintplaat heeft een steekmaat van 2.54 mm. Een tactile switch kan gemonteerd worden in een 3 x 4 raster of met wat gepruts in een 3 x3 raster. In beide gevallen komt de schakelaar onder mechanische stress te staan.
'k ben momenteel gewoon aan het uitvlooien hoe eenvoudig ik het zou kunnen maken om "toetsenbord Modules" te maken.. Stel, je wilt een MachineToetsenbord met de Asletters en Functieletters, een +, -, * , /, = en #, ohja.. en [ en ].. eventueel ook (en ), en een Numpad, om Coordinaten en waarden in te knopselen, en wat Machineuncties..., mogelijk kan dat ALLEMAAL op een 30 x 18 of 30 x 20 Gaatjes print..

Knoppies erop, Solderen en een Kunststof plaat tot "toetsenbord masker" Frezen.. dan schep je daar een Doos knopjes in, Print ertegenaan schroeven, omdraaien.. en Presto!

Ja.. "Metrinch", want een 12 x 12 TactSwitch heeft een steekmaat van 12.5 x 5 mm (12.7 x 5.08) Raster van 3 x 6 Gaatjes,en die gaan er Naadloos in.. zonder stress, ik kan dergelijke schakelaartjes ook gewoon in een Broodplankje (Breadboard) jassen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tact Switches

Bericht door Arie Kabaalstra »

Net nog ontdekt!... In QCad kun je eenvoudigweg je Grid veranderen als je "Convert Units" gebruikt.. je tekenwerk blijft gewoon zo groot als je het hebt getekend.. Dus.. Je tekent een TactSwitch in Millimeters, schakelt dan om naar Inches, en je Grid wordt dan zo dat je die TactSwitch gewoon op Gridpoints kan mieteren.. , om je Toetsenbord layout te maken..

Scheelt een hoop geharrewar..
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tact Switches

Bericht door Tolp2 »

Een hele goede bron van zowel footprints als 3D-modellen (als deze niet in KiCAD al zitten) is https://jlcpcb.com/parts

Stel je zoekt een tactile-switch met dat specifieke raster, dan kom ik op dit component uit:
https://jlcpcb.com/partdetail/gswitch-G ... 1/C2843939

Op deze pagina kun je al de footprint en het 3D-model downloaden. Maar als je ook Python spreekt, dan kan het nog makkelijker, want dat kan het namelijk voor je downloaden en gelijk converteren naar KiCAD formaat. Het pakket wat ik hiervoor gebruik is JLC2KiCadLib.

Dit programma kan je installeren met (ik ga er vanuit dat je Python hebt geïnstalleerd):

Code: Selecteer alles

pip install JLC2KiCadLib
Om nu dit onderdeel te downloaden moet je het volgende commando uitvoeren:

Code: Selecteer alles

JLC2KiCadLib C2843939 -dir My_lib                       \
                             -model_dir My_model_dir           \
                             -footprint_lib My_footprint_lib   \
                             -symbol_lib_dir My_symbol_lib_dir \
                             -symbol_lib My_symbol_lib
De C-code staat zowel in de beschrijving als aan het eind van de URL. Als je dit commando uitvoert, dan wordt de volgende folder-structuur gemaakt:

Code: Selecteer alles

My_lib
├── My_footprint_lib
│   ├── My_model_dir
│   │   ├── QFN-24_L4.0-W4.0-P0.50-BL-EP2.7.step
│   │   └── VQFN-48_L7.0-W7.0-P0.50-BL-EP5.5.step
│   ├── QFN-24_L4.0-W4.0-P0.50-BL-EP2.7.kicad_mod
│   └── VQFN-48_L7.0-W7.0-P0.50-BL-EP5.5.kicad_mod
└── My_symbol_lib_dir
    └── My_symbol_lib.kicad_sym
En deze kan dan in KiCAD worden geïmporteerd.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Plaats reactie