H -M- PE NATUREL afwerken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: HDPE NATUREL afwerken

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesfrees schreef: 13 dec 2023 12:20
Arie Kabaalstra schreef: 13 dec 2023 12:04 Als je na het frezen zoals hier aangegeven nog altijd niet tevreden bent, "polijstborstel"
Kijk !
Daar heb ik wat aan, maar wat is dat voor ding ajb ? Ik bedoel, wat gebruik jij daar voor ?
Aangezien het een klein object is het liefst iets wat stationair is.
Sven schreef: 13 dec 2023 12:10 hebbie scotchbrite al geprobeerd
Die club maakt heel veel producten, kun je iets specifieker zijn ajb.
Ik heb een "werkbank polijstmachientje" van HBM:



AfbeeldingDeze!
dat 200 Watt "koffiemolenmotortje" heeft "oomph" genoeg.. sterker nog.. ik heb er eerder al een gekocht, het oudere model, en die doet, vanwege zijn traploze toerental regeling nu dienst als Motor voor mijn Boley Horlogemakersdraaibankje

Hier vind je Polijstpasta's, ik gebruik zelf de Paarse (middel) voor het "voorpolijsten" (in het edelsmeden noemt men dat "Voorloopvet", en dan Wit voor glanspolijsten.
Let wel dat je die pasta's altijd op één en hetzelfde wiel gebruikt, niet door elkaar!

Afbeeldingen deze schijven gebruik ik voor het voor en na polijsten

Als je nou niet te veel geld wilt uitgeven, Heb je een Klem waarmee je een Boormachine kan vastzetten?, Stukkie Draadeind, 2 moeren en 2 Carrosserieringen, en dan zet je de schijven zo in de boormachine (of je draait een mooi asje, waarbij je één carrosseriering tegen een "Borstje" op de as legt.. Maak 2 van die asjes die je in de schijven laat zitten, dan kun je ze opbergen met as en al..

Hoe dan ook.. de grote bramen moeten er eerst wel af.. dat bereik je dus door je Frees, en bewerkingsmethode goed te kiezen, Vlijmscherpe Frezen snijden beter dan botte, en een goedkope HSS Frees is per definitie al te bot, Ik ga Kunststoffen altijd te lijf met VHM (ik heb op mijn afsteekbeitel op de EMCO 5 na ook geen HSS gereedschappen meer in mijn Draaibank of Freesbank.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: HDPE NATUREL afwerken

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesfrees schreef: 13 dec 2023 12:20 Die club maakt heel veel producten, kun je iets specifieker zijn ajb.
Da's ook nog een optie.. er bestaan ook "Satineerschijven" polijstschijven van "ScotchBrite-achtig materiaal" voor het afnemen van materiaal op Kunststof onderdelen kan je dat ook gebruiken, maar pas wel op.. 't slijpt, daar kun je dus afrondingen mee voorbewerken, maar het oppervlak wordt dan wel ruw.. dus naderhand Polijsten!

AfbeeldingDit soort dus.
'k heb er zelf een van Bergeon, maar die is flink duurder.. die is ook speciaal voor de horlogerie, fijn om horlogekasten netjes op te borstelen
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: H -M- PE NATUREL afwerken

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 dec 2023 12:36 Heb jij dat materiaal aangeleverd gekregen of zelf ingekocht?
Geen idee (meer) ik deed een tijd lang freeswerk voor een kunststofverwerker (en leverancier) die mij stukken plaat + tekening gaf.
hugo stoutjesdijk schreef: 13 dec 2023 12:36 (zou het geen MDPE of nog erger nylon kunnen zijn?)
Dat zou zo maar kunnen ! (is daar een eenvoudige test voor ?)
Daar ga ik dan weldra achter komen.

Dank allen tot zo ver, zo werd het toch nog interessant.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: H -M- PE NATUREL afwerken

Bericht door Sven »

T verschil in brandgeur tussen nylon en pe is groot, nylon ruikt voor mij veel onaangenamer dan pe.

MDPE ken ik niet, ook de brandgeur niet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: H -M- PE NATUREL afwerken

Bericht door motormuis »

mechanische nabewerking kan je vergeten
als je geen mooie glad oppervlak heb kan je het niet meer beter krijgen met wat dan ook schuren scotsbride of wat anders
je kan de fezelen als die er zijn met een verfbrander bewerken om ze weg te smelten maar het wordt er niet veel mooier op
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: H -M- PE NATUREL afwerken

Bericht door keesfrees »

Sven schreef: 13 dec 2023 13:17 T verschil in brandgeur tussen nylon en pe is groot, nylon ruikt voor mij veel onaangenamer dan pe.
Ik heb wel eens iemand met een aansteker in de weer gezien ja.
Sven schreef: 13 dec 2023 13:17 MDPE ken ik niet,
Ik ook niet, maar misschien zijn er wat letters door elkaar geraakt hier of daar ?
( al die benamingen, merken en afkortingen )
O wacht, hier al wat meer info :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Polyethee ... polyetheen
Maar daar haal ik nog geen conclusie uit zo snel.
motormuis schreef: 13 dec 2023 13:33 mechanische nabewerking kan je vergeten
Dat idee had ik ook, maar het tegendeel zou mooi zijn.
motormuis schreef: 13 dec 2023 13:33 je kan de fezelen als die er zijn met een verfbrander bewerken om ze weg te smelten
Dat gaat redelijk.
motormuis schreef: 13 dec 2023 13:33 maar het wordt er niet veel mooier op
ja, helaas.

( verder met de plaat -> machine )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: H -M- PE NATUREL afwerken

Bericht door DaBit »

PE ruikt naar kaarsvet als je het in de fik steekt of er een gloeiend stuk ijzer in duwt. Nylon niet. Nylon is ook iets geliger (of dat is de leeftijd van mijn materiaal :lol: )

Ik heb bij lange na niet de ervaring van de rest hier, maar met een scherpe eensnijder en vrij forse happen nemen haal ik goede resultaten in PE300-1000, ook naturel . Als de frees bot is/word zijn de wanden van de snedes nog steeds strak, maar krijg ik 'flapjes' aan de randen en haartjes op de vlakke bodems.

Vijlen/schuren is kansloos. Polijsten nooit geprobeerd, maar ik heb een vermoeden dat dat ook niet werkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: H -M- PE NATUREL afwerken

Bericht door motormuis »

MDPE ken ik niet,
er is
Ldp lage druk polyethyleen verkocht als PE 300of lager
HDPE hogedruk polyethyleen PE 500 LDPE en HDPE kunnen gelast worden
HMPE hoog moleculair polyethyleen kan alleen mechanisch bewerkt worden dus warm vervormen zagen frezen draaien
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: H -M- PE NATUREL afwerken

Bericht door Mcgyver »

Nu nog een keer goed, van de leverancier :
HMPE1000 Nat. 2000x1000x12mm
HMPE 1000 is het minst makkelijk te verspanen als je niet de goede toling gebruikt heb je vaak meer moeite om dit mooi te krijgen.

Het verschil in verspaanbaarheid tussen hdpe hmpe 500 en hmpe 1000 is aanzienlijk. Je zult zien dat hmpe 500 al 10x makkelijker gaat, lijkt me voor die toepassing ook niet nodig om een duurdere plaat te nemen. Jouw toepassing hoeft niet direct slijtvaster en harder te zijn.

Als je een "vachtje" krijgt op je gefreesde vlak, is vaak je frees niet scherp, genoeg. Vaak bij rafels en slecht oppervlak is de oplossing minder toeren, hogere voedingssnelheid en iets meer proberen te verspanen, dus niet kietelen. Hmpe 500 is al wat vergevings gezinder.

Voor rafels langs hoeken is een bovenfrees wel handig met een 45 graden frees, een scherpe nieuwe voor hout werkt prima, ook hier weer de vuistregel: minder toeren, meer voeding.

Hmpe 1000 is nou net het minst prettige materiaal voor een beginner in technische kunststoffen om vertriouwen inz jezelf te krijgen. ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: H -M- PE NATUREL afwerken

Bericht door serum »

Lastigste zijn de pockets of het grotere gevlakte oppervlakten. (de bodem) Ook hier, een scherpe frees helpt je uit de brand en je wilt geen snijvlak in het center van de frees hebben, meer fishtail dan vlak. Contouren heb ik nooit moeite mee, HMPE 500/1000, nylon. gewoon gas. 25mm diepte in 1 haal, met een 6 of 8mm 1 snijder, 14000rpm en 4500mm/min of harder, gaat erdoor als boter. POM kan je ook aardig in los, maar is wat harder. (vind persoonlijk de zachteren wat mooier lopen op mijn machine). 3d vlakken in zachter kunstsof (conische gaten van 180mm doorsnede met een 60 graden schuinte oid) frees ik dan weer met een HSS bolkopfrees, die zijn wat scherper dan VHM. Boren moet je dusdanig hard duwen dat je spanen wegvliegen ipv een vogelnest rond je boor vormen. Hoeft niet te pecken, maar een chipbreak is dan wel vereist, als je maar gang houdt. Ik doe alleen op 2/3 van een 30mm plaat even een volledige retract om alle spanen goed te lossen.

Denk dat je het gewoon moet doen, scherpe 1 snijder, meelopend frezen en je krijgt een prima afwerking. En als dat niet werk, weet ik het ook niet. Ik heb al aardig wat kunststof verspaant en heb er geen moeite mee om het strak te krijgen. (net als Andre, die vliegt ook door dat plastic als een warm mes door de boter).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: H -M- PE NATUREL afwerken

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 13 dec 2023 19:08 POM kan je ook aardig in los
Of je aardig los kan in POM.. ooit eens een reeks speciale "Teststekkers" gemaakt die zo op een Electromotor geprikt konden worden, gewoon dekseltje eraf, stekker erop.. en dan inschakelen, Ster goed?.. Stekker eraf.. Driehoekstekker erop, weer inschakelen.. ook goed?, Volgende!

't frezen van die stekkers, ja.. dat waren flinke moten POM, Hup, in de Freesbank ermee, en Frezen maar.. Ik had er een luchtstraal op staan, om de spanen weg te blazen..vantevoren de machine leeggemaakt.. (we deden daar in de Gereedschapmakerij ook al aan gescheiden afvalinzameling).

Dat gaf een mooi schouwspel als je stond te frezen.. Bank op Standje Volgas en een Half, lucht erop... een Collega merkte op "Leuk zo'n freesbank.. sneeuwt ie ook als je'm schudt?"

op de Beagle ga ik een enkele keer ook POM te lijf.. scherpe Frees erin.. Start Heien.. en dan is het alsof je een Pak Rijst in je machine hebt, en er een strijker in gedrukt hebt.. *POEF*, witte vlokken tot halverwege de raampjes.. :lol:
Obomodulan is net zo, maar dan een andere kleur.. alsof je een Pak Havermout met een strijker erin in de machine hebt staan..
Plaats reactie