3D printer

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Jampot007
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2020 10:33

Re: 3D printer

Bericht door Jampot007 »

Al die vochtvreters/dessicants zoals silica delen wel de eigenschap dat de vochtopname flink afneemt bij lagere relatieve luchtvochtigheid. Voor meer hydrofiel materiaal als Nylon ben je beter af met actief drogen met bv. Warmte.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3D printer

Bericht door joopbos »

Ik help regelmatig bij een fietsenbouwer. Hij heeft verschillende printers staan.
Een Prusa 3 en een Bambu.
De Bambu is inderdaad sneller en zit standaard in een dichte behuizing
De Prusa is open en eenvoudig. Door de eenvoud is hij goed betrouwbaar.
Een paar slimmeriken heben voor de Prusa een goedkope behuizing bedacht: https://www.printables.com/model/17-or ... -table-pr

Ik heb gezien dat beide af en toe wat gesleutel aan de printkoop nodig hebben.
Bij de prusa kan je daar heel makkelijk bij, je haalt hem eventueel uit zijn Ikeakastje
Als je aan de printkop van de Bamdu moet sleutelen is dat een lastig werkje, alleen te bereiken door de deuropening.

Lastige keus.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 3D printer

Bericht door MeMoRy »

joopbos schreef: 14 dec 2023 11:50 Een paar slimmeriken heben voor de Prusa een goedkope behuizing bedacht: https://www.printables.com/model/17-or ... -table-pr
Daar even over: iedereen maakt die, maar dat is eigenlijk helemaal niet zo'n goed design. Past niet eens goed op de laatste versie van dat Ikea tafeltje (want die passen dat onderwerp ook steeds aan). Ik heb hem wel gebouwd, en kwam erachter dat ik beter zelf iets had kunnen ontwerpen.
Ook is dat kastje niet echt luchtdicht, dus niet echt geschikt voor een "heated enclosure"

En daarover weer: voor PLA en PETG wil je juist géén heated enclosure. Als dat niet goed afkoelt, dan mislukt de print. Dus koeling is ook belangrijk.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 14 dec 2023 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
harm69
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 nov 2011 23:21
Locatie: Veldhoven

Re: 3D printer

Bericht door harm69 »

Zelf heb ik ook een paar weken terug een x1c (zonder ams) gekocht. Voor ongeveer het zelfde geld kun je ook de bambu P1s met AMS kopen, wat ik eigenlijk wilde doen…. Alleen zou die pas na de kerstvakantie geleverd worden, en ik wil juist met mijn zoon aan de slag. De P1s wordt over het algemeen goed gereviewd, en is dus een stuk goedkoper.

Dingen om rekening mee te houden:
- de X1c is erg snel, maar staat daardoor flink te schudden en maakt behoorlijk wat geluid. Ik heb hem in een kast staan, het geluid is dan OK (slapend kind). Prusa mk4 schijnt stiller te zijn (nooit live gezien). De ultimaker op mijn werk is een stuk stiller, maar ook langzamer.
- bambu slicer lijkt ook erg op snelheid geoptimaliseerd, de pre-sliced ‘Benchy’ is niet zo mooi (maar wel beter te krijgen)
- ik zie online veel mensen overstappen naar OrcaSlicer. Als je die gebruikt kun je ook met de hand settings calibreren, maar dan gebruik je de auto-calibratie lidar (die je wel betaald hebt) niet meer.
- live monitoren en via het netwerk uploaden gaat via de (chinese) cloud.
- als je geen AMS hebt zit de speol filament aan de achterkant. Juist in een kast helemaal niet handig. Is ook op te lossen met een (zelf geprintej beugel.

Edit: er is vandaag op Tweakers een aankondiging van de nieuste (kleine) Bambu, zie ook de racties daar: https://tweakers.net/nieuws/216628/bamb ... inter.html
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: 3D printer

Bericht door P1-Engineering »

De Bambu is echt ongeëvenaard wat ie kan, zeker voor wat het kost. Heb er inmiddels 12 in gebruik, de oudste is nu ruim een jaar in gebruik en staat op 2300 draaiuren. Bij 1500 uur voor de zekerheid maar de brug en snaartjes vervangen. De grootste uitdaging in het begin was om ze ten allen tijde bezig te houden, dat is bijna een dagtaak. :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3D printer

Bericht door benkr »

Ik moet nog een paar maanden wachten tot ik hem kan gaan bestellen, we krijgen half februari de sleutel van onze nieuwe stee, dan nog een paar weken buffelen, dan nog een paar weken de schuur optuigen en dan kan het 3D printen beginnen .
Ik ben al gewezen op een hobbyclub in Eindhoven, een kwartiertje rijden daar vandaan dus wellicht heb ik de schuur als uitgebreide hobbyruimte wel helemaal niet nodig, bovendien heb ik al van allerlei kanten hulp en ruimte aangeboden gekregen. Ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen, niet elke verandering hoeft negatief uit te pakken......hoop ik.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: 3D printer

Bericht door WillyH »

benkr schreef: 15 dec 2023 21:27 Ik moet nog een paar maanden wachten tot ik hem kan gaan bestellen, we krijgen half februari de sleutel van onze nieuwe stee, dan nog een paar weken buffelen, dan nog een paar weken de schuur optuigen en dan kan het 3D printen beginnen .
Ik ben al gewezen op een hobbyclub in Eindhoven, een kwartiertje rijden daar vandaan dus wellicht heb ik de schuur als uitgebreide hobbyruimte wel helemaal niet nodig, bovendien heb ik al van allerlei kanten hulp en ruimte aangeboden gekregen. Ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen, niet elke verandering hoeft negatief uit te pakken......hoop ik.
Die 3D printer kan je best in de buurt houden, een printopdracht kan vaak uren duren en zeker in het begin wil je toch regelmatig even controleren of alles goed verloopt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D printer

Bericht door Ballegooijen »

Die 3D printer kan je best in de buurt houden, een printopdracht kan vaak uren duren en zeker in het begin wil je toch regelmatig even controleren of alles goed verloopt.
Voordeel bij deze printer is dat je op je PC de print helemaal kunt kunt volgens middels de ingebouwde camera. Ook is er een app beschikbaar waarmee je de printer kunt volgen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 3D printer

Bericht door MeMoRy »

Een paar maanden? Dat is een eeeeeuwigheid in de 3D printer land... zullen er vast alweer nieuwe modellen zijn. (zeker een stuk of 10 nieuwe versies van de Creality Ender 3 :lol: )
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: 3D printer

Bericht door WillyH »

Ballegooijen schreef: 17 dec 2023 12:10
Die 3D printer kan je best in de buurt houden, een printopdracht kan vaak uren duren en zeker in het begin wil je toch regelmatig even controleren of alles goed verloopt.
Voordeel bij deze printer is dat je op je PC de print helemaal kunt kunt volgens middels de ingebouwde camera. Ook is er een app beschikbaar waarmee je de printer kunt volgen.
Inderdaad, goed voor de controle maar je zal er nog altijd naar toe moeten als er wat misloopt ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D printer

Bericht door Ballegooijen »

Inderdaad, goed voor de controle maar je zal er nog altijd naar toe moeten als er wat misloopt ;-)
Ja, dat dan nog wel. Maar daar zal ook wel weer iets op gevonden worden :lol: Al zal ik dat waarschijnlijk niet meer meemaken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3D printer

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 17 dec 2023 15:06 Een paar maanden? Dat is een eeeeeuwigheid in de 3D printer land... zullen er vast alweer nieuwe modellen zijn. (zeker een stuk of 10 nieuwe versies van de Creality Ender 3 :lol: )
Ik heb nog een Ender 3pro staan, al zeker anderhalf jaar maar nog nooit gebruikt, zelfs niet geprobeerd.
Die gaat heel binnenkort in de verkoop, mocht iemand interesse hebben hoor ik het wel.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3D printer

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 17 dec 2023 17:03 Ik heb nog een Ender 3pro staan, al zeker anderhalf jaar maar nog nooit gebruikt, zelfs niet geprobeerd.
Die gaat heel binnenkort in de verkoop, mocht iemand interesse hebben hoor ik het wel.
Waarom dan een nieuwe kopen als je tot nu toe nog geen toepassing er voor had ?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D printer

Bericht door Ballegooijen »

Waarom dan een nieuwe kopen als je tot nu toe nog geen toepassing er voor had ?
Tja Kjelt, je moet wel op tijd vernieuwen natuurlijk ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie