voeding en signaalkabel in een?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

voeding en signaalkabel in een?

Bericht door skillalot »

Ik ben op zoek naar een voedingskabel en datakabel in een, voor stappenmotor met aansturing in een.
Ik zoek iets van 2x1.0mm² met nog 6x0.25 of 3x2x0.25 of iets in die trant. Liefst met afscherming buitenom, binnen in ook nog.

Maar... hoe heet zo iets? Kabels kun je op afstuderen hoeveel soorten er zijn, en ik heb geen idee welke zoektermen ik moet gebruiken. Iemand een idee?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: voeding en signaalkabel in een?

Bericht door Kjelt »

Dat heet een hybride kabel ( hybrid servo cable) althans zoals Lapp en Igus het noemt:
De ÖLFLEX® SERVO-kabels dienen als motor-, servomotor- en feedbackkabels voor elektrische aandrijvingen. In het LAPP-portfolio zijn ook hybride kabels vertegenwoordigd die op basis van de enkelvoudige kabeltechnologie zowel de voeding als de signaaloverdracht overnemen en zodoende de encoderkabels vervangen.
De keuze in dit soort kabels is tov de normale losse stuurstroom en signaal/datakabel wel minimaal en je betaald er ook een flinke extra prijs voor. Dit is eigenlijk alleen aan te raden als je de ruimte niet hebt (bv robotarmen) of vanuit esthetisch oogpunt. Let ook op de connectoren die je wilt gebruiken, de contacten dienen dus ook geschikt te zijn voor de maximale stroom die je voeding gaat leveren.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: voeding en signaalkabel in een?

Bericht door benkr »

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: voeding en signaalkabel in een?

Bericht door serum »

Daar kan je inderdaad op afstuderen.

Igus heb ik wel goede ervaringen mee,

https://www.igus.eu/product/CF220_UL_H? ... H100.07.04

https://www.igus.eu/product/CF280_UL_H? ... 00.03.04.D
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: voeding en signaalkabel in een?

Bericht door hfjbuis »

Voor de voeding kun je ook meerdere aderparen samenvoegen als de limiet van de stekker beperkend is. Let op dat de max stroom vaak gegeven wordt voor de stekker met de minste pinnen. Luidspreker connectoren kunnen vaak een hoge stroomsterkte hebben.
Let ook op de maximale kabel diameter die in de stekker past.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: voeding en signaalkabel in een?

Bericht door benkr »

Wij gebruikten op mijn voormalige werk wel eens echt soepele afgeschermde netwerkkabel, die heb ik voor Tony zijn machine gebruikt om zijn geintegreerde steppers te voeden én te sturen, een aderpaar voor step, een aderpaar voor dir en de beide overige 2 draden (uit verschillende aderparen) voor de + voeding, en 2 draden voor de - voeding. Wekt al vele jaren probleemloos.
Plaats reactie