Huvema FB2 kloon: opname kapot -> Alternatief?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Huvema FB2 kloon: opname kapot -> Alternatief?

Bericht door DreetnVeugelteetn »

Goeiemorgen allemaal,

Via deze weg hoop k een antwoord te vinden op een probleem die k reeds lang probeer te verhelpen of een oplossing voor te vinden.

Een hele tijd terug kocht ik 2dehands een FB2 kloon, Taiwanese makelij hoogst waarschijlijk HUVEMA.

Na recentelijk de machine terug op punt te zetten, kom ik tot de vaststelling dat de opgespannen frezen niet in lijn staan met de spindel.
De binnenkant van de spindel (1) loopt echter wel recht. Pas als je de frees opspant in de (niet kwalitatieve) klauw, komt de fees scheef te staan.
Onder vergroting zie je duidelijk dat de groeven van de houder (2) zich 'ingebeten' hebben in de schuine wand binnenin de moer (3). Wat ik niet meer rechtkrijg, ook na een kleine verspaning in een draaibank van deze schuine wand (3) & opspanning: terug schade & scheef staande frees.
Dus waarschijnlijk is deze moer veel te hard aangespannen indertijde, of niet even hard als de spantang - schuine wand erin drukt de spantang niet perfect 90° naar boven in de uitsparing meer.

Op internet zie ik gelijkaardige machines staan maar wel met een betere 'beefy' opname, met grotere spantangen zoals bv Kress of Festool (meer freesschacht klem lengte z-as)

-> Zou ik de opname die ik heb kunnen vervangen met een ander type, die past op de FB2 kloon?

De rest van de machine is nog tiptop & heb hoegenaamd geen idee welke conus type dit is.. & er is een lange bout bij die het geheel aantrekt vanaf de bovenkant.


Alvast vriendelijk bedankt voor de tips/hulp!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
promo
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015 07:02

Re: Huvema FB2 kloon: opname kapot -> Alternatief?

Bericht door promo »

De huidige toolhouder lijkt een MC2 opname te hebben (met een aantrekbout).
Deze opname en spantangen kun je vervangen als ze beschadigd zijn.

In theorie zou je de spindel-as van de freesmachine kunnen vervangen voor eentje met een andere opname (iso30 ofzo?). Echter moet er natuurlijk wel zo'n type as beschikbaar zijn...
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Huvema FB2 kloon: opname kapot -> Alternatief?

Bericht door Palmerlivesteam »

Op de zwarte moer staat meestal het type spantang vermeld, zoiets als ER25 of zo. En dan zou je dus een MC2 ER25 spantanghouder nodig hebben.
Laatst gewijzigd door Palmerlivesteam op 18 dec 2023 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huvema FB2 kloon: opname kapot -> Alternatief?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zoiets dus: https://verspaanshop.nl/product/spantanghouder-morse/

(willekeurig zoekresultaat 'MC2 ER16')
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Huvema FB2 kloon: opname kapot -> Alternatief?

Bericht door benkr »

Weet je wel hoe je die klembus en frees in de houder monteert?

Eerst de klembus in de moer drukken, dan pas de frees in de klembus duwen en dan pas de moer op de houder draaien en goed vast zetten.
Als je eerst de frees in de klembus duwt krijg je dit nooit meer goed in de moer gedrukt en krijg je de problemen die jij nu hebt.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Huvema FB2 kloon: opname kapot -> Alternatief?

Bericht door benkr »

Bij voorbeeld hier:

https://nl.aliexpress.com/item/10050043 ... 1108165%21

kun je een nieuw setje kopen, maar probeer eerst met je huidige setje de boel goed in de machine te plaatsen want anders is ook die nieuwe heel erg snel naar zijn grootje.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Huvema FB2 kloon: opname kapot -> Alternatief?

Bericht door MeMoRy »

Note: de runout van die aliexpress dingen is niet altijd geweldig...
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Huvema FB2 kloon: opname kapot -> Alternatief?

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 19 dec 2023 15:01 Note: de runout van die aliexpress dingen is niet altijd geweldig...
Voor mij is het elke keer dat ik wat besteld heb goed genoeg geweest.
Bedenk ook dat deze machine geen 24000 rpm gaat draaien, ook dat maakt het wat minder kritisch.
DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Re: Huvema FB2 kloon: opname kapot -> Alternatief?

Bericht door DreetnVeugelteetn »

benkr schreef: 18 dec 2023 19:25 Weet je wel hoe je die klembus en frees in de houder monteert?

Eerst de klembus in de moer drukken, dan pas de frees in de klembus duwen en dan pas de moer op de houder draaien en goed vast zetten.
Als je eerst de frees in de klembus duwt krijg je dit nooit meer goed in de moer gedrukt en krijg je de problemen die jij nu hebt.
Hoi,

Bedankt voor uw reactie.
De klembus zit er gewoon los in, het is geen zo'n kliksysteem-onder-hoek zoals bij Festool of Kress.

Mvg,
DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Re: Huvema FB2 kloon: opname kapot -> Alternatief?

Bericht door DreetnVeugelteetn »

Dankuwel voor de vele (en snelle) respons!

Ik ga hier naar een lokale verspaanwinkel gaan voor het zekerste & de oude bus meedoen.
De aantrekbout bv is M10, en veel van de online spindels die ik al vond hebben M16 opschrift wat me zorgen baart.

Hou jullie op de hoogte!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Huvema FB2 kloon: opname kapot -> Alternatief?

Bericht door hfjbuis »

M10 is een gebruikelijke maat voor de aantrekbout van een MK2 / MC2 morse conus. De grootste maat van de conus is ongeveer 18 mm en de taper is 0.049950 mm/mm (diameter).
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huvema FB2 kloon: opname kapot -> Alternatief?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DreetnVeugelteetn schreef: 19 dec 2023 19:21 De aantrekbout bv is M10, en veel van de online spindels die ik al vond hebben M16 opschrift wat me zorgen baart.
Ik vind nergens een M16 opschrift, ben je niet in de war met ER16? wat de maat van de spantang is?
Weet je eigenlijk wat je precies nodig hebt?
Is MK2 of MK3
Wij kunnen op de fotos precies niet zien waar het om gaat, diameter van de conus, begin - eind.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Huvema FB2 kloon: opname kapot -> Alternatief?

Bericht door MeMoRy »

DreetnVeugelteetn schreef: 19 dec 2023 19:21 De aantrekbout bv is M10, en veel van de online spindels die ik al vond hebben M16 opschrift wat me zorgen baart.
Poeh! Om een M16 bout in een MT2 achterkant te krijgen heb je wel een flinke tube lube nodig :shock: :lol: MT4 heeft M16, maar dat is dit niet..
En een ER16 moer is M22x1.5, dus da's het ook niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Huvema FB2 kloon: opname kapot -> Alternatief?

Bericht door benkr »

Het is M10 of M12, meer keuze heb je niet in deze maten konus.
Gewoon even met de schuifmaat opmeten, M10 heeft een gat van zo ongeveer 8,5 en M12 ongeveer 10,25 a 10,5.
Plaats reactie