Mach3 homen

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Mach3 homen

Bericht door benkr »

Ik heb een voor mij vreemd ding op de Mach3 besturing van mijn portaalfrees. Voor mezelf vind ik het geen probleem, maar omdat ik de machine ga verkopen wil ik dat probleem toch opgelost hebben.
Als ik de machine laat homen dan gaan de machine coördinaten keurig naar 0, maar de werkstuk coordinaten komen op een offset van een paar mm te staan, altijd dezelfde waarde. Ik kan ze nullen en dan is het probleem voor deze sessie verdwenen, maar na een herstart is het er weer.
Het lijkt er op dat er ergens een variabele deze vaste waarde heeft, maar welke, hoe kom ik daar achter? En hoe zorg ik er voor dat dit probleem voorgoed verdwijnt?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3 homen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Komt me vaag bekend voor, ooit voor iemand naar gekeken.
Zou dit het zijn? na 0:28 sec.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 homen

Bericht door benkr »

Ik ga het morgen uitproberen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mach3 homen

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 19 dec 2023 18:52 Als ik de machine laat homen dan gaan de machine coördinaten keurig naar 0, maar de werkstuk coordinaten komen op een offset van een paar mm te staan, altijd dezelfde waarde.
Ik begrijp niet waarom bij homen wat eigenlijk puur en alleen in het MCS domein plaats vindt er uberhaupt iets in het WCS domein wordt aangepast.
Oftewel stel dat je WCS nulpunt in het MCS (100,100,100) is en je homed dan moet je WCS DRO op -100, -100, -100 staan.
Wat er bij Eding gebeurt is dat tijdens het homen gekeken wordt wanneer de home switch verbroken wordt en dan beweegt ie nog iets door. Dus na het homen sta je bij Eding in het MCS domein ook nooit precies op (0,0,0).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mach3 homen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 19 dec 2023 19:44 Wat er bij Eding gebeurt is dat tijdens het homen gekeken wordt wanneer de home switch verbroken wordt en dan beweegt ie nog iets door. Dus na het homen sta je bij Eding in het MCS domein ook nooit precies op (0,0,0).
Dat is net hoe je je Home Routines schrijft.. als je toevoegt dat ze na het homen naar een bepaalde coordinaat moeten bewegen, dan gaan ze daarna gewoon naar die Coordinaten..

Ik heb in mijn Home All routine na het homen staan : G28
ofwel.. als ik mijn machine aanzet, en ik home, dan komt de tafel naar middenvoor.. en de kop gaat 10 mm naar beneden..

Je kunt em dus ook gewoon naar X0 Y0 Z0 sturen.. alleen.. wat daar het nut van is, dat waag ik te betwijfelen.. anders dan dat je uitlezingen allemaal op 0 staan..
Die positie "middenvoor" is voor mij praktisch zodat ik een stuk materiaal op zijn rug kan knopen..
Bij een Portaalfrees, als het XY referentiepunt linksvoor ligt, kan het handig zijn om het portaal een eind naar achter te jagen.. zodat je ook bij je tafel kan, om een onderdeel vast te knopen..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mach3 homen

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 19 dec 2023 20:01 Dat is net hoe je je Home Routines schrijft.. als je toevoegt dat ze na het homen naar een bepaalde coordinaat moeten bewegen, dan gaan ze daarna gewoon naar die Coordinaten..
Je kunt er alles achteraan of vooraf aan vast knopen ook je spindel opwarmen maar dat heeft helemaal niets noppes nada met puur homen te maken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 homen

Bericht door benkr »

benkr schreef: 19 dec 2023 19:37 Ik ga het morgen uitproberen.
Hugo, dank voor de schop in de juiste richting.
Inderdaad in de tab Fixtures stonden in G59.253 de waarden die ik zag na homen.
Wat vreemd is, is het feit dat ik die copy G54 from G59.253 niet was aangevinkt.

Maar goed, het probleem is weg en daar ging het om. Dank voor de hint.
Plaats reactie